HAPPY  RIVER  2012

Date:                    7-4-2012

Time:                    0130 (BT) = 0630(UTC) = 0830(NLT)

Position:              Noord Atlantic, onder de kust van de Verenigde Staten

 

Hoi allemaal!

 

Hoe staat het ermee in Nederland? Nog een beetje lekker voorjaarsweer? Wij zijn inmiddels aan de overkant van de plas en dat ging niet geheel zonder slag of stoot. We hebben een paar dagen best slecht weer gehad. Eerst vooral stampen, en dat vind ik persoonlijk nooit zo erg, maar daarna kregen we de

deining(4 tot 5 meter) van opzij en hebben we dus nog 3 dagen flink liggen slingeren! Al met al mogen we niet klagen(doen we toch) want het kan op de Noord Atlantische Oceaan nog veel slechter hoor.

 

In Schiedam nog bezoek gehad van m'n ouders en tante wat erg leuk was. We moesten toch de wal op i.v.m. een kritieke hijs dus kon ik mooi een hapje met ze gaan eten.

 

Nu dus bijna weer in Amerika. Afgelopen weken weer van alles en nog wat gedaan en gebeurd. Behoorlijk wat olie bijgevuld van diverse systemen. Van sommige systemen(luiken en winches) was de olie afgetapt geweest in dok en daarna minimaal bijgevuld. In Schiedam hebben we weer nieuwe voorraad gekregen dus alles weer netjes tot het streepje(of iets meer) bijgevuld. Ik heb het gereedschap in de machinekamer gecontroleerd en gemarkeerd.

 

Ook was de kraan in het kombuis weer eens stuk. Vorige reis op deze boot heb ik daar menig uurtje aan verspild en nu heeft de 2e WTK dat gedaan. Al met al doet ie het weer, vraag niet hoe. Paar dagen terug is de elektromotor van watermaker 1 gesneuveld. Een manometerleiding was gesprongen en sproeide het water zo die motor in met als gevolg dat de windingen doorgebrand waren, einde elektromotor. Toen merkte ik gisteren dat de andere elektromotor(van verdamper 2) ook niet meer draaide en deze bleek een vastgelopen lager te hebben. Dat lager hebben we kunnen vervangen en die draait nu weer.

 

Tja, zo blijf je bezig he. Zojuist heb ik de vuilverbrander

schoongemaakt(as) en na de koffie ga ik verder met wat olie-dingetjes. We hebben een mooi rek staan waar zo'n 20 liter drummetje in past, maatbeker en trechtertje erbij en dan is dat ook weer netjes.

 

Zoals het nu lijkt komen we zondagochtend aan en gaan we eerst nog een poos ten anker omdat de lading nog niet klaar is geloof ik. Dan ergens rond de 20e tegen de kant en wie weet mag ik dan met m'n koffertje de wal op om naar huis te gaan, we wachten het af.

 

Ik stop er nu mee, ga ff een rondje doen en dan bij de 2e stuurman een bakkie doen!

 

Groeten vanaf de happy River,

 

Jorg

  

Received: from MPD at Globe Wireless;

Sat, 07 Apr 2012 05:01 UTC

Message-id: 940517190

Date:                    28-3-2012

Time:                    0100(BT) = 0000(UTC) = 0200(NLT)

Position:              Noordzee

 

Goedemorgen!

 

Hoe is het? Hier gaat alles prima! We zijn vanavond weer uit Nederland vertrokken voor weer een oversteekje(richting Amerika). Vorige week donderdag zijn we in Rotterdam op de Maasvlakte tegen de kant gegaan om een zgn. "Shiploader" te lossen

x

 

Zaterdag zijn we toen verhaald naar de Mammoet kaai in Schiedam om vervolgens 2 zware vaten te gaan laden.

 

Zaterdagavond ben ik met de 2e stuurman + vriendin en de leerling uit eten geweest in Rotterdam. Voor het eerst in de Metro dus een hele ervaring rijker ;-) Eten(spareribs) was superlekker en het restaurant op zich ook erg leuk. We zijn wezen eten in de Bazar, helemaal Oosters ingerichte tent met alleen maar Oosterse gerechten, een aanrader. Daarna wilden we nog wel ergens wat gaan drinken maar overal moesten we zo'n beetje entrée betalen dus zijn we maar terug aan boord gegaan, hebben in mijn hut nog een afzakkertje genomen en op tijd te kooi.

 

Zondagochtend was ik zowaar vroeg wakker, snap er nog steeds niks van, zal wel met de klok te maken hebben. Verder hebben we zondag niet veel(lees:

niets) gedaan. 's Middags weer met de leerling de wal op geweest, heerlijk in de zon op een terras in Rotterdam gezeten. 's Avonds nog ff langs het zeemanshuis maar daar was niet veel en weer terug aan boord. Nog ff bij de buren op visite geweest en ook weer vrij op tijd te kooi.

 

Maandag hebben we de 2 zware(605 ton!) vaten geladen en dinsdag vooral gebunkerd. Diesel en zware olie dus we kunnen weer eventjes vooruit. Ook hebben we de 8-maandelijkse bestelling ontvangen dus nu bezig met alles controleren/tellen en opbergen.

 

Nou dat was het voor deze mail wel weer, ik zal jullie op de hoogte blijven houden van de oversteek!

 

Groeten vanaf de Happy River,

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Wed, 28 Mar 2012 01:01 UTC

Message-id: 691232851

 

 

Date:                    17-2-2012

Time:                    0115(BT) = 0515(UTC) = 0615(NLT)

Position:              Atlantische Oceaan, zuidelijk halfrond

 

Goedemorgen!

 

Hier weer een berichtje vanaf de River. Alles goed daar? Hier gaat alles prima, we zijn weer onderweg na een dikke maand Brasil(waarvan 3 weken ten anker). Afgelopen zondag ten anker gegaan bij Sao Sebastiao en maandagochtend mochten we al naar binnen. We hebben weer fijn de hele dag gesleuteld aan o.a. de hoofdmotor, zeekoelwater pomp en filters van de koelers.

 

Na het eten zou ik nog ff met de leerling de wal op gaan. Net buiten de poort was een straatje met een hele rits barretjes dus heel ver zijn wij niet gekomen. De kapitein en hwtk waren 's middags al de wal op geweest en die kwamen we nog tegen. Barretje stelde niet zoveel voor, een betonnen hok met een dak van golfplaten maar er was koud bier, een poolbiljart, muziek en leuk personeel dus we hebben ons er wel vermaakt.

 

Volgende ochtend zijn we om 0800 vertrokken en ben ik tot 1130 aan dek bezig geweest met een knop van de luiken. 's Middags weer op wacht en onze zeereis van dik 2 weken was toen officieel begonnen.

 

Nu dus alweer vrijdag! Weer tijd voor de wekelijkse- en veiligheids ronde.

Ik zal zo eens de accu's van de hulpmotoren gaan testen(zuurwegen) en de machinekamer inlaat- en overboord afsluiters testen(op gangbaarheid). Dan later op de morgen na de koffie een aantal dingen aan dek en in de bak controleren en dan kan ik m'n checklist weer af gaan vinken. Word wel een beetje standaard zo elke week maar het hoort er nu eenmaal bij en het is zeker niet onbelangrijk.

 

Nou, ik ga weer wat doen hoor!

 

Groeten vanaf de Blije Rivier!

Date:                    8-2-2012

Time:                    1910(BT) 2210(UTC) = 2310(NLT)

Position:              Suape, Brasil

 

Hoi,

 

Hoe is het daar? Hier gaat alles goed!! Las dat het in Nederland flink koud is, nou hier verre van dat hoor, denk overdag tussen de 30 en 35 graden.

Wel goed te doen hoor, moeten ons tempo er maar een beetje op aanpassen.

 

Vorige week maandag zijn we dan eindelijk van de rede naar binnen gevaren(na

2,5 week ten anker te hebben gelegen). 's Avonds gelijk met de halve bemanning naar Recife geweest. Dat is een grote badplaats op ongeveer een uur rijden van hier. We werden helaas bij een te dure nachttent afgezet door de chauffeur, zal hij wel commissie voor krijgen. Al met al erg gezellig gehad maar vrij rustig, het was immers maar maandag....

 

De rest van de week was eigenlijk veel leuker want de andere keren zijn we naar Porto Galinhas gegaan. Woensdagavond ben ik daar met de Kapitein, 1e stuurman, 2e en 3e stuurman en de supercargo wezen eten en drinken. We zaten lekker buiten op het terras op 100 meter van het strand. Porto Galinhas is(net als Recife) een badplaats maar hier komen volgens mij merendeels Braziliaanse toeristen. Later zijn we nog ff verderop op een terras beland en om 0100 ging onze taxi weer terug.

 

Donderdagavond ben ik ook weer de wal op geweest. Dit keer met de HWTK, 3e stuurman en de 2 leerlingen. We hebben weer bij hetzelfde restaurantje gegeten want dat was de avond ervoor goed bevallen(zowel het eten als de bediening).

 

Vrijdagavond had ik de boordwacht en zaterdagochtend zou het eerste zware stuk gelost worden dus zijn we aan boord gebleven. We hebben vanaf 7uur 's ochtends tot ongeveer half 12 op de kade zitten wachten. Dit is uit voorzorg, mocht er tijdens het hijsen wat mis gaan dan kan het schip omvallen.

 

Zaterdagavond weer de wal op geweest en dit keer was het erg druk op het pleintje bij het strand, live muziek erbij, super!! Niet te laat weer terug gegaan dus zondag ook weer aardig fit. Zondags hebben we allemaal alleen 's ochtends gewerkt zodat we 's middags naar het strand konden. Echt heerlijk hoor, bedacht me net dat het alweer 1,5 jaar geleden was dat ik gezwommen had(ja op de Rover ook, in ons eigengemaakte zwembad). Na de hele middag bij de zee weer bij ons favoriete restaurantje gegeten en nog bij het water gezeten.

 

Al met al hebben we ons dus prima vermaakt in Brasil en we zijn nu onderweg naar de 2e en laatste loshaven, Sao Sebastiao. Daar liggen we niet zo heel lang(dachten we van Suape ook trouwens) maar het schijnt wel heel dichtbij het centrum te zijn. We zullen zien, ik ben benieuwd. Hoef voorlopig nog niet zo nodig naar Nederland de kou in, dit bevalt me best!

 

Nou ik ga stoppen, zo douchen en dan te kooi want ik moet vannacht na een maand weer eens op wacht in de machinekamer...

 

Groeten vanaf de Happy River,

 

Jorg

 

 Received: from MPD at Globe Wireless;

Thu, 09 Feb 2012 06:12 UTC

Message-id: 925532082

 

Date:                    25-1-2012

Time:                    2030(BT) = 2330(UTC) = 0030(NLT)

Position:              Ten anker op de rede van Suape(Brazilië)

 

Goedenavond,

Hier weer een berichtje van mij, alles goed daarzo? Hier gaat alles nog steeds prima, nog steeds ten anker, weinig veranderd alleen een jaartje ouder geworden afgelopen vrijdag. Iedereen bedankt voor alle felicitaties via sms, telefoon(Geert, bedankt om 0422 lokale tijd) en via facebook, erg leuk!!

Afgelopen weekend was weer een gezellige…. Vrijdagochtend vond ik eerst allemaal ballonnen voor m’n hutje, die had de 1e stuurman er neergelegd, leuk leuk!! na het ontbijt ben ik met m’n wekelijkse- en veiligheidsrondje bezig gegaan samen met de wiper deze keer.

Hij wil in de toekomst misschien ook 3e wtk worden dus kon hij mooi met mij mee op pad. Aardig- en grappig ventje en hij wil van alles weten en leren en doen dus dat is ook goed.

 

Vrijdagavond hebben we in mijn hut gezeten met wat mensen en dat was ook wel ff gezellig. Zaterdagochtend nog wat kleine klusjes in de machinekamer gedaan en ’s middags zouden Neptunus en z’n vrouw Amalia aan boord komen want er moesten nog wat bemanningsleden ontgroend worden. De evenaar waren we al gepasseerd maar toen had Neptunus het te druk dus dan maar op het zuidelijk halfrond, ten anker.

 

Al met al was het weer erg geslaagd met allerlei spelletjes en zo. Eerst hebben we de sloebers opgesloten in de afvalberging. Daar moesten ze op een verfblik zitten en een excuusbrief een Neptunus schrijven waarom ze de evenaar al gepasseerd waren zonder toestemming te vragen. Leuke originele brieven dus Neptunus was tevreden. Daarna volgde het vragenrondje waarvan eigenlijk altijd alle antwoorden fout zijn, de straf is een schep vieze troep over het hoofd(de mannen stonden in een schandpaal)……hilariteit alom!

 

Daarna moesten ze zogenaamd een appel uit een drum met voedselresten happen, snel drummetje omruilen voor 1 met zeewater en weer lachen natuurlijk… Vervolgens moesten ze nog met een reddingsboei onder een net aan dek door kruipen onder begeleiding van de brandslang en zeep en toen volgde de topper: het kielhalen!! Uiteraard doen we dit niet echt maar onze Estonische leerling had al 2 weken geoefend met het inhouden van z’n adem en hij stond met z’n neus dicht klaar om te springen(5 cm, de plank lag aan dek) en kreeg een emmer water in z’n bakkes!!! Hahahahahah, mooi hoor om iemand geblinddoekt de raarste dingen te zien doen aan dek.

 

Daarna zijn we met z’n allen snel naar binnen gevlucht want het begon heel hard te regenen. Binnen hebben de 4 hun welverdiende certificaat gekregen en was het tijd voor de BBQ!! Die hebben we dit keer maar buiten bij de recreatieruimte aangestoken want daar was het redelijk beschut en droog. Uiteindelijk een leuke gezellige dag gehad.

 

Verder hebben we vandaag ook nog best wat bijzonders gedaan. We moeten elke maand een brandoefening aan boord doen. Deze keer had de hwtk met de stuurman overlegd en we zouden het in de machinekamer doen, maar dan wel zonder verlichting. Normaal brand er 24 uur per dag licht daar maar het was nu dus écht maar dan ook écht pikkedonker…..heel vreemd. De andere 3e wtk, een matroos en de 2e stuurman gingen als eerste naar binnen(met brandweerpak en persluchtapparatuur) en daarna waren de 3e stuurman een leerling en ik aan de beurt. Omdat ik er dagelijks werk mocht ik voorop dus ik moest steeds aftasten en dan doorgeven wat ik voelde(ja voelde, want je zag echt niks!!). Op zich ging het qua route vinden aardig goed maar het was zo warm in dat pak en met die fles op! Uiteindelijk zijn we via de werkplaats aan bakboord 2 dekken naar beneden gegaan en toen via de nooduitgang weer omhoog, nog steeds alles in het pikkedonker. Een erg zware, mooie en vooral leerzame ervaring. Je bent echt op elkaar aangewezen en moet heel voorzichtig(maar toch ook snel) zijn anders mieter je zo van een trap ofzo. Uiteraard was de hwtk wel mee naar beneden en die hield de boel met een klein lampje wel in de gaten. Missie geslaagd!!

 

Zo, weer een heel verhaal getypt, ik zal nu de mail op de post gaan doen en dan nog een filmpje ofzo gaan kijken. Morgen met de nooddiesel aan de slag, die krijgt een 1000-uren beurt. Zoals het nu lijkt gaan we pas na het weekend naar binnen dus nog ff geduld hebben voordat we weer eens vast land onder de voeten hebben.

 

Groeten vanaf de Happy River, lees meer...

 

Jorg 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Thu, 26 Jan 2012 00:11 UTC

Message-id: 919851641

Date:                    18-1-2012

Time:                    2130(BT) = 0030(UTC) = 0130(NLT)

Position:              Ten anker op de rede van Suape(Brazilië)

 

Hallo daar,

Hoe is het in het koude kikkerlandje? Hier liggen we al weer een week ten anker voor de Braziliaanse kust te wachten op nieuws.

Vandaag was er nieuws dat we waarschijnlijk pas volgende week zaterdag(!) naar binnen gaan en hier dus nog meer dan een week liggen.

Op zich niet verkeerd, in de machinekamer kunnen we mooi wat aanpakken(op de hoofdmotor na dan, die moet altijd gestart kunnen

worden) me z’n allen en we lopen dagdienst(8-5) watt ook niet verkeerd is.

 

Afgelopen paar dagen weer met veelsteveel dingen bezig geweest. Ik zal eens bedenken wat er allemaal gebeurt is….. Ben me de andere 3e machinist in de kraan bezig geweest met de isolatie van de “ELCA”. De “ELCA” of Electrical Chamber zit helemaal onder in de kraan en hierin zitten de schakelkasten met alle elektronica. Omdat die ruimte voorzien is van airco is deze ook geïsoleerd en die isolatie liet allemaal los. We hebben het weer zo goed mogelijk gefikst.

 

Ook heb ik met 1 vd stagiaires een blikpers gemaakt zodat alle blikjes fris en bier wat minder ruimte innemen als ze leeg zijn. Die blikjes mogen niet zomaar overboord hier vlakbij de kust dus moeten we ze aan boord bewaren totdat we ze in de haven af kunnen geven aan de vuilnisman.

 

Vandaag hebben we ook een boel alarmen van de hoofdmotor getest dus de motor hebben we een paar keer moeten starten en dan op diverse manieren gestopt. Dat zijn allemaal beveiligingen zodat de motor niet in puin zou kunnen draaien, o.a. oliedruk en hoge temperaturen van het koelwater en de smeerolie zijn erg belangrijk en we weten nu dat het ook echt werkt.

 

Morgen gaan we verder me het overhalen van de reserve- cilinderkop. Vandaag heb ik die samen me de 2e 3e wtk op z’n kop gezet zodat de klepzittingen geslepen kunnen worden. Ook de kleppen zelf moeten geslepen worden, de startluchtklep overhaalt en dan kan alles er weer op en aan.

 

Nou dat was wel weer een boel technisch geklets maar dat hoort er nu eenmaal bij. Ik ga nu dit mailtje op de brug versturen en dan nog een beetje “TV” kijken. Zal wel een serie worden, die duren niet te lang en is dus ideaal voor aan boord want een film is soms iets te lang voor het slapen.

 

Oh ja, we spelen hier aan boord ook weer Kolonisten van Catan en dat gaat er fanatiek aan toe!! Echt weer leuk om te spelen, gisteren heb ik gewonnen en vandaag de 3e stuurman. Nou, dit was het voor deze mail, tot de volgende!!

 

Groeten vanaf de Happy River,

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Thu, 19 Jan 2012 02:03 UTC

Message-id: 917201377

 

Date:                    11-1-2012

Time:                    0120(BT) = 0520(UTC) = 0620(NLT)

Position:              Zuid Atlantische Oceaan

 

Hoi,

 

Hoe is het daar? Hier gaat alles goed. Lekker weertje in Nederland? Hier zeker mooi weer! Gisteren de hele dag zonnig en een temperatuurtje van rond de 28 graden, in de machinekamer is het zo'n 36 graden en we zweten dus als otters in de vetput.

 

Donderdag komen we aan in Brasil, schijnt dat het lossen met een walkraan gaat gebeuren dus dat zal wel snel snel gaan. Best jammer want we hadden allemaal min of meer gehoopt dat we er een paar dagen zouden liggen. Als er met een walkraan word gelost krijgen we ook minder of geen BigLift uren dus dat schiet ook al niet op....we zullen het wel zien.

 

We zijn druk bezig ons voor te bereiden op wat komen gaat en dan heb ik het niet over schoenen poetsen en het stappak voorgaats halen. Nee, in Brasil zijn ze ook best streng qua hygiene en gezondheid dus vandaag word er grote schoonmaak gehouden in de accomodatie. Alles wat over datum is moet weg en de koel- en vrieskamer moeten super schoon zijn. Van de technische dienst zijn we bezig om de AC unit schoon te maken en te schilderen. De AC heeft wel steeds bij gestaan hoor dus in de hutten is het nog steeds koel. Ook heb ik gisteren de septic-tank(schijt tank) schoongemaakt met de tuinslang.

Vanmiddag nog even nieuwe luchtfilters maken voor de AC en dan zijn we er wel klaar voor geloof ik.

 

Verder van allerlei kleine klusjes gedaan, niet echt veel bijzonders. Heb samen met de andere 3e WTK hulpmotor 3 een 500-uren beurt gegeven. Olie filters vervangen, carter leeg gepompt en schoongemaakt en daarna weer opgevuld, stelt niet zo heel veel voor maar wel leuk om te doen hoor.

 

We zuijn inmiddels de evenaar gepasseerd en onze Estonische leerling had verwacht dat ie ontgroend zou worden maar daar wachten we nog even mee totdat we de evenaar nog een keer passeren, het kwam Neptunus nu even niet zo goed uit en wij zijn aan boord ook allemaal druk dus ander keertje dan maar. Die leerling heeft lang haar en had gehoopt dat we hem zouden kortwieken voor Brazilie.....heheheh Als we straks de evenaar weer over gaan(eventueel naar Europa) word ie onder handen genomen en dan zit ie met z'n korte koppie straks in de kou! Hahahah!!!

 

Nou verder weet ik zo ff niks meer te typen. Ik ga een terugslagklep openmaken en kijken of ie z'n werk wel doet, daarna weer achter de draaibank want ik heb weer een klein "projekkie".

 

Groeten vanaf de Happy River,

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Wed, 11 Jan 2012 04:03 UTC

Message-id: 914071145

Date:                    6-1-2012

Time:                    0100(BT) = 0200(UTC) = 0300(NLT)

Position:              Noord Atlantic, tussen de Canarische en Kaap Verdiaanse

eilanden.

 

Hoi allemaal,

 

Hoe is het in Nederland? Pokkeweer las ik in onze krant?? Hahaha!! Nou hier is het weertje super. Vorige week nog vrij fris toen we in Italie lagen maar sinds gisteren(vertrek Las Palmas) is het heerlijk. Bij Las Palmas hebben we gebunkerd(en aflossing + leerling) en we zijn nu dan echt aan de "oversteek"

begonnen, wel 7 dagen!!

 

Bunkeren ging wel aardig, vind het eerlijk gezegd het minst leuke van dit vak maar het moet nu eenmaal. We kwamen woensdag rond 1730 aan op de rede en zijn daar eerst ten anker gegaan. Toen 's avonds verhaald naar de binnenste ankerplaats en daar uiteindelijk om 0030 de bunkerboot langszij geknoopt.

Uurtje later(0130) konden ze beginnen met pompen en we waren tegen 0530 klaar. Dan moet alles nog gecontroleerd worden d.m.v. peilingen van de tanken en als alles klopt(zoals deze keer) dan kan alles getekend en gestempeld worden en wij beginnen met afkoppelen. Ik ben om 0600 maar gaan slapen want dat afkoppelen kan met 2 man en voor het losmaken van de trossen is er eventueel nog een extra matroos van ons aan dek.

 

Verder gaat alles goed hier. We zijn met van alles en nog wat bezig. De HWTK heeft de HFO separator weer aan de praat gekregen. Een separator is een centrifuge om de olie mee schoon te maken even simpel gezegd. De separator was een tijd geleden al in de prak gedraaid en de kapotte onderdelen aan de wal gegeven zodat die opnieuw gedraaid, gefreesd en uitgebalanceerd konden worden. Ook ben ik gistermiddag met de andere 3e WTK begonnen met hulpmotor

3 een 500-uren beurt te geven(olie wisselen en filters vervangen/schoonmaken). Aangezien we geen 2e WTK hebben doen verdelen we die klussen een beetje.

 

Het is weer vrijdag en dat is voor de 3e WTK meestal wekelijkse- en veiligheids dingen. Heb net de accu's van de hulpmotoren getest en ga straks na de koffie nog wat afsluiters testen(op gangbaarheid). Ook wil ik nog een koelwatertest doen en dan in m'n overtime na de koffie(10 uur) ga ik aan dek de veiligheidsmiddelen testen. Dit houdt o.a. in dat de nood-brandbluspomp, accu's van de radio uitrusting, noodverlichting, noodgenerator en de motor van de vrije val boot getest moet worden. Het is lekker weer dus je hoort mij niet klagen!

 

Tja wat verder nog te vertellen....? Oh ja! Iedereen nog de beste wensen voor als ik dat nog niet gedaan had!! Hahaha!! Alle vingers er nog aan? Hier wel hoor, we hadden geen vuurwerk maar nieuwjaarsdag wel een gebraden speenvarkentje. En ik had oudjaarsdag oliebollen en appelbeignets gemaakt met de chef. Waren erg lekker(vond de rest ook trouwens, ik geloof dat alles op is gegaan).

 

Nou ik stop er weer mee, ga ff een rondje maken en dan naar de brug voor de koffie.

 

Groeten vanaf de Happy River,

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Fri, 06 Jan 2012 04:02 UTC

Message-id: 912113698

 

 

Date:                    31-12-2011

Time:                    1300(BT) = 1200(UTC) = 1300(NLT)

Position:              Middelandse Zee, onder de Spaanse kust.

 

Goedemiddag!!

 

Hoe is het daar? Allemaal de Kerstdagen goed doorgekomen? Hier verloopt alles prima. Onze kerst hebben we op zee gevierd en het was best gezellig.

Eerst hebben we nog een paar dagen in Turkije gelegen om 4 motoren te lossen en daarna 2 zware modules(a 500 ton) te laden. Tijdens het laden van de 2e module moesten we allemaal de wal op i.v.m. kritieke GM's en weet ik veel wat nog meer, mooie gelegenheid om ff met de andere 3e WTK de wal op gegaan.

Hebben bij het water een paar biertjes gedronken en verder nog wat door de stad gewandeld, was een leuk middagje.

 

Dan de kerstdagen op zee. Kerstavond hebben we met z'n allen in de recreatieruimte gezeten met een hapje en een drankje. Ook kregen we de eerste kado's al, een sleutelhanger in de vorm van een kraanhaak(van de

baas) en een soort multi-tooltje op pinpas formaat, best leuk allebei. 1e Kerstdag weer in de rec-ruimte met z'n allen en toen hebben we de kado's van "Kerstfeest op Zee" gekregen d.m.v. lootjes trekken. Allemaal nuttige dingen voor iedereen dus wederom geslaagd. Ook hebben we van BigLift een mooi windjack gekregen. Daarna met z'n allen aan het lopend buffet wat erg lekker was. 's Avonds nog met wat Filipino's in de messroom wat muziek gekeken/geluisterd en toen was het wel weer mooi geweest. 2e Kerstdag was er eigenlijk niet zoveel te beleven aan boord, mooi rustig dagje.

 

Nu net weer een dag uit Genova onderweg. Hebben daar nog wat stukgoed geladen. Ook weer het nodige onderhoud en reparaties in de MK verricht. Was nog een koelwaterleiding lek en het was een hels karwei om die er tussenuit te sleutelen. Nu is ie gelast en weer op z'n plek en hebben we de grootste koelwater lekkages wel verholpen. Ik ben voornamelijk bezig geweest met het overhalen van de reserve-kop van de hoofdmotor. Zittingen slijpen, kleppen slijpen en dingen opmeten om te zien of het nog een volgende ronde mee kan.

Erg interresant want op de meeste schepen doet de HWTK dat werk dus ik heb weer wat geleerd.

 

Ik zit nu weer lekker in m'n "eigen" hut en de andere 3e in de hut van de 2e die in Genova naar huis is gegaan. Zometeen oliebollen bakken met de chef, eens zien wat dat word. Ik laat het jullie wel weten.

 

Groeten en alvast een goede en veilige jaarwisseling gewenst vanaf een slingerende Happy River!

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Sat, 31 Dec 2011 14:04 UTC

Message-id: 909955665

 

 

Date:                    21-12-2011

Time:                    1500 BT = 1300 UTC = 1400 NLT

Position:              Iskenderun, Turkije

 

Hallo,

 

Hier ff een mailtje vanuit Turkije. We zijn zondagmiddag aangekomen. Wilden eigenlijk z.s.m. beginnen om zuigers te gaan trekken maar hebben hiervoor geen toestemming gekregen helaas. Ben overdag veel aan dek wezen helpen omdat er heel veel voorbereidingen getroffen moesten worden voor het laden.

Oh ja, de eerste 3 motoren hebben we zondagmiddag al gelost en de 4 maandag ochtend.

 

Voor het laden van het zware stuk(bijna 500 ton, tandemhijs) moet veel voorbereid worden. Omdat de lading alleen binnen het bereik van beide kranen geplaatst kan worden hebben ze 2 zogenoemde skid-banen aan dek opgebouwd.

Hiermee word het stuk d.m.v. grote katrollen naar achteren getrokken. Daar word het stuk dan d.m.v. hydraulische vijzels opgelift en op de uiteindelijke plek weer omlaag. Dan een boel stoppers en sjorringen erop dus een hele boel werk. Ik heb gisteren geholpen om al die vijzels en slangen voor te bereiden.

 

Momenteel staat het stuk op de "rails" en zijn ze aan het uitpikken, ik ben in de MK stand-by om te (ont)ballasten en als het nodig is help ik aan dek.

Echt gaaf om weer zulke zware lading te gaan vervoeren. Zal straks eens gaan kijken hoe het "skidden" gaat, daar had ik tot voor kort alleen nog maar van gehoord.

 

Nou ik laat het hier bij, ga even een rondje maken en kijken of de ballastpompen nog draaien, ik ben ballasttanks aan het leeg pompen anders gaat het stuk aan dek nog uit zichzelf rijden door de trim......

 

Groeten vanaf de Happy River,

 

Jorg

 

P.S. Zal kijken of ik misschien morgen een dongel voor een dagje kan huren, dan zal ik wel ff wat foto's opsturen.

 

 ed: from MPD at Globe Wireless;

Wed,

Date:                    15-12-2011

Time:                    2000 BT = 1900 UTC = 2000 NLT

Position:              Middellandse Zee

 

Hoi,

 

Hoe is het daar? Hier gaat alles super! Hebben Castellon en Trieste achter ons gelaten en varen nu richting Turkije. Daar weer laden en dan op naar de andere kant van de plas….Brasil! Al gaan er geruchten rond dat we daar de wal niet op mogen, zou jammer zijn.

 

Gisterochtend zijn we uit Trieste vertrokken. Daar waren we vrijdag al aangekomen maar we hebben tot maandagochtend aan een wachtkade gelegen vlakbij het centrum. Zaterdagmiddag zijn we begonnen met het sleutelen aan de turbo van de hoofdmotor. Daarvan was het uittredehuis(gedeelte waar de uitlaatgassen de pijp in gaan) lek(koelwater) en dat gingen 2 monteurs uit Nederland verwisselen(met onze hulp). Zo’n beetje de hele turbo is uit elkaar geweest aangezien het uittredehuis zich in het midden bevind.

Hele klus al met al maar erg interessant en leerzaam, zo vaak gebeuren dit soort klussen aan boord niet, hooguit het reguliere onderhoud aan de hand van draaiuren.

 

Zaterdagavond nog met een groepje wezen stappen, was erg leuk en lachen vooral. Kwamen in het centrum nog wat mensen van de concurrent tegen en daar hebben we de rest van de avond mee rond getrokken. Waren weer oud klasgenoten van onze 3e WTK ofzo. Zondag en maandag weer met de turbo aan de slag en maandagmiddag zat alles weer op z’n plek en konden we een proefklappie doen. Zag er allemaal wel goed uit(smeerolie en temperaturen) en nu varen we al 1,5 dag dus geloof dat de turbo er eerst wel weer tegen aan kan.

 

Gistermiddag hebben we nog de brandstofpomp van cilinder 3 overhaald. Die lekte aardig dus op gasolie gestopt, systeem aftappen en ding er af gebout. In de werkplaats gedemonteerd, nieuwe ringen erin en weer in elkaar. De 2e WTK heeft me allemaal dingetjes verteld waar op te letten dus weer wat geleerd.

Vandaag heb ik een vacuümpomp van een ballastpomp in de bak eraf gesleuteld. Dat geval draaide niet meer dus die ligt nu in de werkplaats. Morgen maar weer mee verder.

 

De bootsman en een matroos hebben vanochtend de recreatieruimte versierd voor kerst. Er hing al van alles maar in Trieste hebben de kapitein en 1e stuurman nog een boom met de nodige versiering en lampjes gekocht. De kapitein eistte dat z’’n gekochte boom heeel rap opgezet zou worden en dreigde anders met het aanlopen van een noodhaven en iedereen de zak te geven!! Hahahahaha, grapje natuurlijk! Het is nu echt heel fout versierd met allemaal gekleurde knipperende lampjes….hahahah!!

 

Ik loop nog steeds dagdienst(8-5) maar meestal ga ik ’s avonds na het eten nog ff een uurtje door, anders zit ik ook maar zo vroeg in m’n hut. Moet zeggen dat de dagdienst me ook wel goed bevalt zo maar straks het wachtlopen zal ook wel weer fijn zijn. Zoals het nu lijkt ga ik gewoon de 12-16 en 00-04 lopen en de andere 3e WTK de 16-20 en de 04-08 wacht omdat onze huidige 2e WTK nog geen aflosser heeft maar wel naar huis wil(want zit aan z’n tijd)…..zullen zien hoe dat gaat dan.

 

Nou ik stop er weer mee, de chef wilde nog ff een biertje komen doen en ik ga nog ff onder de douche. Tot de volgende mail!!

 

Groeten vanaf de Happy River,

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Fri, 16 Dec 2011 18:10 UTC

Message-id: 904323081

 

 

Date:                    6-12-2011

Time:                    1900 BT = 1800 UTC = 1900 NLT

Position:              Middellandse Zee

 

Goedenavond!

 

Hier een mail vanaf de Happy River. Alles gaat goed hier. Zondag vanaf Schiphol vertrokken en via Parijs naar Valencia gevlogen samen met de nieuwe HWTK. Toen we in de haven bij de kaai aankwamen bleek het schip er nog niet te zijn maar na een half uurtje wachten kwam ze de bocht om en zijn ze langszij gekomen. Duurde uiteraard nog even, vastmaken, gangway optuigen enzovoorts.

 

Eenmaal aan boord meteen de meeste mensen een hand gegeven en naar de kapitein gegaan. Daarna gelijk maar ff een rondje door de MK gemaakt om te kijken hoe het er allemaal uit zag. Op zich redelijk allemaal, al moet er nog wel het 1 en ander gebeuren qua schoonmaakwerk maar dat komt wel weer. Daarna ben ik maar ff bij de andere 3e machinist langs gegaan om over wat bijzonderheden in de MK te praten maar al gauw zat z’n hut vol en werd het erg gezellig. Tegen 12uur afgenokt en m’n kooi opgemaakt en slapen.

 

Maandag eerst geholpen met de stores en spares naar beneden sjouwen maar al snel was de sludgeboer er en heb ik me daar een poosje mee bezig gehouden. Tussendoor ook nog wat proviand sjouwen en van alles en nog wat, geen grote klussen nog.

 

Die grote klussen komen er nog wel want in Trieste komen er mensen aan boord voor de turbo. Daarvan lekt het uittrede huis en het koelwater is momenteel afgeblind. Ondanks dat mogen we van de TD gewoon volle kracht varen dus doen we nu tussen de 13 en 15 knopen.

In Italië word de rotor en het uittrede huis gewisseld en daar zijn we wel ff zoet mee denk ik. Wel interessant klusje lijkt me. Ook staan er de komende tijd behoorlijk wat zuigers op het programma om getrokken te worden dus we hoeven ons niet te vervelen.

 

Vandaag zou ik brandwacht zijn omdat de bootsman een scheur dicht zou lassen. Door die scheur komt er regenwater in de MK en dat is niet goed natuurlijk. Door het lassen en bikken viel er vlak boven nog een gat en daarachter zit een matrozen hut(eerst nog een loze ruimte). We hebben vanmiddag dus die matroos z’n kooi uit elkaar getimmerd en een gat in het schot geknipt. Ik door dat gat in die loze ruimte gekropen en de isolatie gedeeltelijk verwijderd zodat ik morgen tijdens het lassen kan kijken of er geen brand kan ontstaan. Al met al weer leuk gewerkt dus.

 

Bemanning is ook allemaal leuk. 2 Russen aan boord(2e WTK en 2e stuurman) en de rest Nederlanders, Filipino’s en een Estonische leerling. Eten is ook goed maar ik geloof dat de kok er af wil vanwege een sterfgeval in de familie, niet zo leuk voor hem en z’n familie.

 

Voorlopig is het allemaal nog een beetje onduidelijk qua havens de komende tijd maar we zzullen het wel weer zien. Ik loop de komende tijd nog lekker dagwacht (8-5) en over een maandje ofzo los ik dan hopelijk officieel de huidige 3e WTK af.

 

Die zit dan ook ongeveer aan z’n tijd dus dat komt mooi uit. Jammer genoeg hebben we hier nog geen internet, begreep dat ze dat in mei in dok willen doen.

Ik stop er nu mee, straks even douchen en wat vakliteratuur lezen.

 

Groeten vanaf de Happy River!!

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Tue, 06 Dec 2011 20:03 UTC

Message-id: 900374837