HAPPY RIVER 2012
Date:
7-4-2012 Time:
0130 (BT) = 0630(UTC) = 0830(NLT) Position:
Noord Atlantic, onder de kust van de Verenigde Staten Hoi allemaal! Hoe staat het ermee in Nederland? Nog een beetje lekker
voorjaarsweer? Wij zijn inmiddels aan de overkant van de plas en dat ging niet
geheel zonder slag of stoot. We hebben een paar dagen best slecht weer gehad.
Eerst vooral stampen, en dat vind ik persoonlijk nooit zo erg, maar daarna
kregen we de deining(4 tot 5 meter) van opzij en hebben we dus nog 3 dagen
flink liggen slingeren! Al met al mogen we niet klagen(doen we toch) want het
kan op de Noord Atlantische Oceaan nog veel slechter hoor. In Schiedam nog bezoek gehad van m'n ouders en tante wat erg
leuk was. We moesten toch de wal op i.v.m. een kritieke hijs dus kon ik mooi een
hapje met ze gaan eten. Nu dus bijna weer in Amerika. Afgelopen weken weer van alles en nog wat gedaan en gebeurd. Behoorlijk wat olie bijgevuld van diverse systemen. Van sommige systemen(luiken en winches) was de olie afgetapt geweest in dok en daarna minimaal bijgevuld. In Schiedam hebben we weer nieuwe voorraad gekregen dus alles weer netjes tot het streepje(of iets meer) bijgevuld. Ik heb het gereedschap in de machinekamer gecontroleerd en gemarkeerd. Ook was de kraan in het kombuis weer eens stuk. Vorige reis
op deze boot heb ik daar menig uurtje aan verspild en nu heeft de 2e WTK dat
gedaan. Al met al doet ie het weer, vraag niet hoe. Paar dagen terug is de
elektromotor van watermaker 1 gesneuveld. Een manometerleiding was gesprongen en
sproeide het water zo die motor in met als gevolg dat de windingen doorgebrand
waren, einde elektromotor. Toen merkte ik gisteren dat de andere elektromotor(van
verdamper 2) ook niet meer draaide en deze bleek een vastgelopen lager te hebben.
Dat lager hebben we kunnen vervangen en die draait nu weer. Tja, zo blijf je bezig he. Zojuist heb ik de vuilverbrander schoongemaakt(as) en na de koffie ga ik verder met wat
olie-dingetjes. We hebben een mooi rek staan waar zo'n 20 liter drummetje in
past, maatbeker en trechtertje erbij en dan is dat ook weer netjes. Zoals het nu lijkt komen we zondagochtend aan en gaan we
eerst nog een poos ten anker omdat de lading nog niet klaar is geloof ik. Dan
ergens rond de 20e tegen de kant en wie weet mag ik dan met m'n koffertje de wal
op om naar huis te gaan, we wachten het af. Ik stop er nu mee, ga ff een rondje doen en dan bij de 2e
stuurman een bakkie doen! Groeten vanaf de happy River, Jorg Received: from MPD at Globe Wireless; Sat, 07 Apr 2012 05:01 UTC Message-id: 940517190
Date:
28-3-2012 Time:
0100(BT) = 0000(UTC) = 0200(NLT) Position:
Noordzee Goedemorgen! Hoe is het? Hier gaat alles prima! We zijn vanavond weer uit Nederland vertrokken voor weer een oversteekje(richting Amerika). Vorige week donderdag zijn we in Rotterdam op de Maasvlakte tegen de kant gegaan om een zgn. "Shiploader" te lossen
x
Zaterdag zijn we toen verhaald naar de Mammoet kaai
in Schiedam om vervolgens 2 zware vaten te gaan laden. Zaterdagavond ben ik met de 2e stuurman + vriendin en
de leerling uit eten geweest in Rotterdam. Voor het eerst in de Metro
dus een hele ervaring rijker ;-) Eten(spareribs) was superlekker en het
restaurant op zich ook erg leuk. We zijn wezen eten in de Bazar,
helemaal Oosters ingerichte tent met alleen maar Oosterse gerechten, een
aanrader. Daarna wilden we nog wel ergens wat gaan drinken maar overal
moesten we zo'n beetje entrée betalen dus zijn we maar terug aan boord
gegaan, hebben in mijn hut nog een afzakkertje genomen en op tijd te
kooi. Zondagochtend was ik zowaar vroeg wakker, snap er nog
steeds niks van, zal wel met de klok te maken hebben. Verder hebben we
zondag niet veel(lees: niets) gedaan. 's Middags weer met de leerling de wal
op geweest, heerlijk in de zon op een terras in Rotterdam gezeten. 's
Avonds nog ff langs het zeemanshuis maar daar was niet veel en weer
terug aan boord. Nog ff bij de buren op visite geweest en ook weer vrij
op tijd te kooi. Maandag hebben we de 2 zware(605 ton!) vaten geladen
en dinsdag vooral gebunkerd. Diesel en zware olie dus we kunnen weer
eventjes vooruit. Ook hebben we de 8-maandelijkse bestelling ontvangen
dus nu bezig met alles controleren/tellen en opbergen. Nou dat was het voor deze mail wel weer, ik zal
jullie op de hoogte blijven houden van de oversteek! Groeten vanaf de Happy River, Jorg Received: from MPD at Globe Wireless; Wed, 28 Mar 2012 01:01 UTC Message-id: 691232851
Date:
17-2-2012 Time:
0115(BT) = 0515(UTC) = 0615(NLT) Position:
Atlantische Oceaan, zuidelijk halfrond Goedemorgen! Hier weer een berichtje vanaf de River. Alles goed daar? Hier
gaat alles prima, we zijn weer onderweg na een dikke maand Brasil(waarvan 3
weken ten anker). Afgelopen zondag ten anker gegaan bij Sao Sebastiao en
maandagochtend mochten we al naar binnen. We hebben weer fijn de hele dag
gesleuteld aan o.a. de hoofdmotor, zeekoelwater pomp en filters van de koelers. Na het eten zou ik nog ff met de leerling de wal op gaan. Net
buiten de poort was een straatje met een hele rits barretjes dus heel ver zijn
wij niet gekomen. De kapitein en hwtk waren 's middags al de wal op geweest en
die kwamen we nog tegen. Barretje stelde niet zoveel voor, een betonnen hok met
een dak van golfplaten maar er was koud bier, een poolbiljart, muziek en leuk
personeel dus we hebben ons er wel vermaakt. Volgende ochtend zijn we om 0800 vertrokken en ben ik tot
1130 aan dek bezig geweest met een knop van de luiken. 's Middags weer op wacht
en onze zeereis van dik 2 weken was toen officieel begonnen. Nu dus alweer vrijdag! Weer tijd voor de wekelijkse- en
veiligheids ronde. Ik zal zo eens de accu's van de hulpmotoren gaan testen(zuurwegen)
en de machinekamer inlaat- en overboord afsluiters testen(op gangbaarheid). Dan
later op de morgen na de koffie een aantal dingen aan dek en in de bak
controleren en dan kan ik m'n checklist weer af gaan vinken. Word wel een beetje
standaard zo elke week maar het hoort er nu eenmaal bij en het is zeker niet
onbelangrijk. Nou, ik ga weer wat doen hoor! Groeten vanaf de Blije Rivier!
Date:
8-2-2012 Time:
1910(BT) 2210(UTC) = 2310(NLT) Position:
Suape, Brasil Hoi, Hoe is het daar? Hier gaat alles goed!! Las dat het in
Nederland flink koud is, nou hier verre van dat hoor, denk overdag tussen de 30
en 35 graden. Wel goed te doen hoor, moeten ons tempo er maar een beetje op
aanpassen. Vorige week maandag zijn we dan eindelijk van de rede naar
binnen gevaren(na 2,5 week ten anker te hebben gelegen). 's Avonds gelijk met
de halve bemanning naar Recife geweest. Dat is een grote badplaats op ongeveer
een uur rijden van hier. We werden helaas bij een te dure nachttent afgezet door
de chauffeur, zal hij wel commissie voor krijgen. Al met al erg gezellig gehad
maar vrij rustig, het was immers maar maandag.... De rest van de week was eigenlijk veel leuker want de andere
keren zijn we naar Porto Galinhas gegaan. Woensdagavond ben ik daar met de
Kapitein, 1e stuurman, 2e en 3e stuurman en de supercargo wezen eten en drinken.
We zaten lekker buiten op het terras op 100 meter van het strand. Porto Galinhas
is(net als Recife) een badplaats maar hier komen volgens mij merendeels
Braziliaanse toeristen. Later zijn we nog ff verderop op een terras beland en om
0100 ging onze taxi weer terug. Donderdagavond ben ik ook weer de wal op geweest. Dit keer
met de HWTK, 3e stuurman en de 2 leerlingen. We hebben weer bij hetzelfde
restaurantje gegeten want dat was de avond ervoor goed bevallen(zowel het eten
als de bediening). Vrijdagavond had ik de boordwacht en zaterdagochtend zou het
eerste zware stuk gelost worden dus zijn we aan boord gebleven. We hebben vanaf
7uur 's ochtends tot ongeveer half 12 op de kade zitten wachten. Dit is uit
voorzorg, mocht er tijdens het hijsen wat mis gaan dan kan het schip omvallen. Zaterdagavond weer de wal op geweest en dit keer was het erg
druk op het pleintje bij het strand, live muziek erbij, super!! Niet te laat
weer terug gegaan dus zondag ook weer aardig fit. Zondags hebben we allemaal
alleen 's ochtends gewerkt zodat we 's middags naar het strand konden. Echt
heerlijk hoor, bedacht me net dat het alweer 1,5 jaar geleden was dat ik
gezwommen had(ja op de Rover ook, in ons eigengemaakte zwembad). Na de hele
middag bij de zee weer bij ons favoriete restaurantje gegeten en nog bij het
water gezeten. Al met al hebben we ons dus prima vermaakt in Brasil en we
zijn nu onderweg naar de 2e en laatste loshaven, Sao Sebastiao. Daar liggen we
niet zo heel lang(dachten we van Suape ook trouwens) maar het schijnt wel heel
dichtbij het centrum te zijn. We zullen zien, ik ben benieuwd. Hoef voorlopig
nog niet zo nodig naar Nederland de kou in, dit bevalt me best! Nou ik ga stoppen, zo douchen en dan te kooi want ik moet
vannacht na een maand weer eens op wacht in de machinekamer... Groeten vanaf de Happy River, Jorg Thu, 09 Feb 2012 06:12 UTC Message-id: 925532082
Date:
25-1-2012 Time:
2030(BT) = 2330(UTC) = 0030(NLT) Position:
Ten anker op de rede van Suape(Brazilië) Goedenavond, Hier weer een berichtje van mij, alles goed daarzo? Hier gaat
alles nog steeds prima, nog steeds ten anker, weinig veranderd alleen een
jaartje ouder geworden afgelopen vrijdag. Iedereen bedankt voor alle
felicitaties via sms, telefoon(Geert, bedankt om 0422 lokale tijd) en via
facebook, erg leuk!! Afgelopen weekend was weer een gezellige…. Vrijdagochtend
vond ik eerst allemaal ballonnen voor m’n hutje, die had de 1e stuurman er
neergelegd, leuk leuk!! na het ontbijt ben ik met m’n wekelijkse- en
veiligheidsrondje bezig gegaan samen met de wiper deze keer. Hij wil in de toekomst misschien ook 3e wtk worden dus kon
hij mooi met mij mee op pad. Aardig- en grappig ventje en hij wil van alles
weten en leren en doen dus dat is ook goed. Vrijdagavond hebben we in mijn hut gezeten met wat mensen en
dat was ook wel ff gezellig. Zaterdagochtend nog wat kleine klusjes in de
machinekamer gedaan en ’s middags zouden Neptunus en z’n vrouw Amalia aan boord
komen want er moesten nog wat bemanningsleden ontgroend worden. De evenaar waren
we al gepasseerd maar toen had Neptunus het te druk dus dan maar op het
zuidelijk halfrond, ten anker. Al met al was het weer erg geslaagd met allerlei spelletjes
en zo. Eerst hebben we de sloebers opgesloten in de afvalberging. Daar moesten
ze op een verfblik zitten en een excuusbrief een Neptunus schrijven waarom ze de
evenaar al gepasseerd waren zonder toestemming te vragen. Leuke originele
brieven dus Neptunus was tevreden. Daarna volgde het vragenrondje waarvan
eigenlijk altijd alle antwoorden fout zijn, de straf is een schep vieze troep
over het hoofd(de mannen stonden in een schandpaal)……hilariteit alom! Daarna moesten ze zogenaamd een appel uit een drum met
voedselresten happen, snel drummetje omruilen voor 1 met zeewater en weer lachen
natuurlijk… Vervolgens moesten ze nog met een reddingsboei onder een net aan dek
door kruipen onder begeleiding van de brandslang en zeep en toen volgde de
topper: het kielhalen!! Uiteraard doen we dit niet echt maar onze Estonische
leerling had al 2 weken geoefend met het inhouden van z’n adem en hij stond met
z’n neus dicht klaar om te springen(5 cm, de plank lag aan dek) en kreeg een
emmer water in z’n bakkes!!! Hahahahahah, mooi hoor om iemand geblinddoekt de
raarste dingen te zien doen aan dek. Daarna zijn we met z’n allen snel naar binnen gevlucht want
het begon heel hard te regenen. Binnen hebben de 4 hun welverdiende certificaat
gekregen en was het tijd voor de BBQ!! Die hebben we dit keer maar buiten bij de
recreatieruimte aangestoken want daar was het redelijk beschut en droog.
Uiteindelijk een leuke gezellige dag gehad. Verder hebben we vandaag ook nog best wat bijzonders gedaan.
We moeten elke maand een brandoefening aan boord doen. Deze keer had de hwtk met
de stuurman overlegd en we zouden het in de machinekamer doen, maar dan wel
zonder verlichting. Normaal brand er 24 uur per dag licht daar maar het was nu
dus écht maar dan ook écht pikkedonker…..heel vreemd. De andere 3e wtk, een
matroos en de 2e stuurman gingen als eerste naar binnen(met brandweerpak en
persluchtapparatuur) en daarna waren de 3e stuurman een leerling en ik aan de
beurt. Omdat ik er dagelijks werk mocht ik voorop dus ik moest steeds aftasten
en dan doorgeven wat ik voelde(ja voelde, want je zag echt niks!!). Op zich ging
het qua route vinden aardig goed maar het was zo warm in dat pak en met die fles
op! Uiteindelijk zijn we via de werkplaats aan bakboord 2 dekken naar beneden
gegaan en toen via de nooduitgang weer omhoog, nog steeds alles in het
pikkedonker. Een erg zware, mooie en vooral leerzame ervaring. Je bent echt op
elkaar aangewezen en moet heel voorzichtig(maar toch ook snel) zijn anders
mieter je zo van een trap ofzo. Uiteraard was de hwtk wel mee naar beneden en
die hield de boel met een klein lampje wel in de gaten. Missie geslaagd!! Zo, weer een heel verhaal getypt, ik zal nu de mail op de
post gaan doen en dan nog een filmpje ofzo gaan kijken. Morgen met de nooddiesel
aan de slag, die krijgt een 1000-uren beurt. Zoals het nu lijkt gaan we pas na
het weekend naar binnen dus nog ff geduld hebben voordat we weer eens vast land
onder de voeten hebben. Groeten vanaf de Happy River, Jorg Received: from MPD at Globe Wireless; Thu, 26 Jan 2012 00:11 UTC Message-id: 919851641
Date:
18-1-2012 Time:
2130(BT) = 0030(UTC) = 0130(NLT) Position:
Ten anker op de rede van Suape(Brazilië) Hallo daar, Hoe is het in het koude kikkerlandje? Hier liggen we al weer
een week ten anker voor de Braziliaanse kust te wachten op nieuws. Vandaag was er nieuws dat we waarschijnlijk pas volgende week
zaterdag(!) naar binnen gaan en hier dus nog meer dan een week liggen. Op zich niet verkeerd, in de machinekamer kunnen we mooi wat
aanpakken(op de hoofdmotor na dan, die moet altijd gestart kunnen worden) me z’n allen en we lopen dagdienst(8-5) watt ook niet
verkeerd is. Afgelopen paar dagen weer met veelsteveel dingen bezig
geweest. Ik zal eens bedenken wat er allemaal gebeurt is….. Ben me de andere 3e
machinist in de kraan bezig geweest met de isolatie van de “ELCA”. De “ELCA” of
Electrical Chamber zit helemaal onder in de kraan en hierin zitten de
schakelkasten met alle elektronica. Omdat die ruimte voorzien is van airco is
deze ook geïsoleerd en die isolatie liet allemaal los. We hebben het weer zo
goed mogelijk gefikst. Ook heb ik met 1 vd stagiaires een blikpers gemaakt zodat
alle blikjes fris en bier wat minder ruimte innemen als ze leeg zijn. Die
blikjes mogen niet zomaar overboord hier vlakbij de kust dus moeten we ze aan
boord bewaren totdat we ze in de haven af kunnen geven aan de vuilnisman. Vandaag hebben we ook een boel alarmen van de hoofdmotor
getest dus de motor hebben we een paar keer moeten starten en dan op diverse
manieren gestopt. Dat zijn allemaal beveiligingen zodat de motor niet in puin
zou kunnen draaien, o.a. oliedruk en hoge temperaturen van het koelwater en de
smeerolie zijn erg belangrijk en we weten nu dat het ook echt werkt. Morgen gaan we verder me het overhalen van de reserve-
cilinderkop. Vandaag heb ik die samen me de 2e 3e wtk op z’n kop gezet zodat de
klepzittingen geslepen kunnen worden. Ook de kleppen zelf moeten geslepen worden,
de startluchtklep overhaalt en dan kan alles er weer op en aan. Nou dat was wel weer een boel technisch geklets maar dat
hoort er nu eenmaal bij. Ik ga nu dit mailtje op de brug versturen en dan nog
een beetje “TV” kijken. Zal wel een serie worden, die duren niet te lang en is
dus ideaal voor aan boord want een film is soms iets te lang voor het slapen. Oh ja, we spelen hier aan boord ook weer Kolonisten van Catan
en dat gaat er fanatiek aan toe!! Echt weer leuk om te spelen, gisteren heb ik
gewonnen en vandaag de 3e stuurman. Nou, dit was het voor deze mail, tot de
volgende!! Groeten vanaf de Happy River, Jorg Received: from MPD at Globe Wireless; Thu, 19 Jan 2012 02:03 UTC Message-id: 917201377
Date:
11-1-2012 Time:
0120(BT) = 0520(UTC) = 0620(NLT) Position:
Zuid Atlantische Oceaan Hoi, Hoe is het daar? Hier gaat alles goed. Lekker weertje
in Nederland? Hier zeker mooi weer! Gisteren de hele dag zonnig en een
temperatuurtje van rond de 28 graden, in de machinekamer is het zo'n 36
graden en we zweten dus als otters in de vetput. Donderdag komen we aan in Brasil, schijnt dat het
lossen met een walkraan gaat gebeuren dus dat zal wel snel snel gaan.
Best jammer want we hadden allemaal min of meer gehoopt dat we er een
paar dagen zouden liggen. Als er met een walkraan word gelost krijgen we
ook minder of geen BigLift uren dus dat schiet ook al niet op....we
zullen het wel zien. We zijn druk bezig ons voor te bereiden op wat komen
gaat en dan heb ik het niet over schoenen poetsen en het stappak
voorgaats halen. Nee, in Brasil zijn ze ook best streng qua hygiene en
gezondheid dus vandaag word er grote schoonmaak gehouden in de
accomodatie. Alles wat over datum is moet weg en de koel- en vrieskamer
moeten super schoon zijn. Van de technische dienst zijn we bezig om de
AC unit schoon te maken en te schilderen. De AC heeft wel steeds bij
gestaan hoor dus in de hutten is het nog steeds koel. Ook heb ik
gisteren de septic-tank(schijt tank) schoongemaakt met de tuinslang. Vanmiddag nog even nieuwe luchtfilters maken voor de
AC en dan zijn we er wel klaar voor geloof ik. Verder van allerlei kleine klusjes gedaan, niet echt
veel bijzonders. Heb samen met de andere 3e WTK hulpmotor 3 een 500-uren
beurt gegeven. Olie filters vervangen, carter leeg gepompt en
schoongemaakt en daarna weer opgevuld, stelt niet zo heel veel voor maar
wel leuk om te doen hoor. We zuijn inmiddels de evenaar gepasseerd en onze
Estonische leerling had verwacht dat ie ontgroend zou worden maar daar
wachten we nog even mee totdat we de evenaar nog een keer passeren, het
kwam Neptunus nu even niet zo goed uit en wij zijn aan boord ook
allemaal druk dus ander keertje dan maar. Die leerling heeft lang haar
en had gehoopt dat we hem zouden kortwieken voor Brazilie.....heheheh
Als we straks de evenaar weer over gaan(eventueel naar Europa) word ie
onder handen genomen en dan zit ie met z'n korte koppie straks in de kou!
Hahahah!!! Nou verder weet ik zo ff niks meer te typen. Ik ga
een terugslagklep openmaken en kijken of ie z'n werk wel doet, daarna
weer achter de draaibank want ik heb weer een klein "projekkie". Groeten vanaf de Happy River, Jorg Received: from MPD at Globe Wireless; Wed, 11 Jan 2012 04:03 UTC Message-id: 914071145 |
Date:
6-1-2012 Time:
0100(BT) = 0200(UTC) = 0300(NLT) Position:
Noord Atlantic, tussen de Canarische en Kaap Verdiaanse eilanden. Hoi allemaal, Hoe is het in Nederland? Pokkeweer las ik in onze
krant?? Hahaha!! Nou hier is het weertje super. Vorige week nog vrij
fris toen we in Italie lagen maar sinds gisteren(vertrek Las Palmas) is
het heerlijk. Bij Las Palmas hebben we gebunkerd(en aflossing + leerling)
en we zijn nu dan echt aan de "oversteek" begonnen, wel 7 dagen!! Bunkeren ging wel aardig, vind het eerlijk gezegd het
minst leuke van dit vak maar het moet nu eenmaal. We kwamen woensdag
rond 1730 aan op de rede en zijn daar eerst ten anker gegaan. Toen 's
avonds verhaald naar de binnenste ankerplaats en daar uiteindelijk om
0030 de bunkerboot langszij geknoopt. Uurtje later(0130) konden ze beginnen met pompen en
we waren tegen 0530 klaar. Dan moet alles nog gecontroleerd worden d.m.v.
peilingen van de tanken en als alles klopt(zoals deze keer) dan kan
alles getekend en gestempeld worden en wij beginnen met afkoppelen. Ik
ben om 0600 maar gaan slapen want dat afkoppelen kan met 2 man en voor
het losmaken van de trossen is er eventueel nog een extra matroos van
ons aan dek. Verder gaat alles goed hier. We zijn met van alles en
nog wat bezig. De HWTK heeft de HFO separator weer aan de praat gekregen.
Een separator is een centrifuge om de olie mee schoon te maken even
simpel gezegd. De separator was een tijd geleden al in de prak gedraaid
en de kapotte onderdelen aan de wal gegeven zodat die opnieuw gedraaid,
gefreesd en uitgebalanceerd konden worden. Ook ben ik gistermiddag met
de andere 3e WTK begonnen met hulpmotor 3 een 500-uren beurt te geven(olie wisselen en
filters vervangen/schoonmaken). Aangezien we geen 2e WTK hebben doen
verdelen we die klussen een beetje. Het is weer vrijdag en dat is voor de 3e WTK meestal
wekelijkse- en veiligheids dingen. Heb net de accu's van de hulpmotoren
getest en ga straks na de koffie nog wat afsluiters testen(op
gangbaarheid). Ook wil ik nog een koelwatertest doen en dan in m'n
overtime na de koffie(10 uur) ga ik aan dek de veiligheidsmiddelen
testen. Dit houdt o.a. in dat de nood-brandbluspomp, accu's van de radio
uitrusting, noodverlichting, noodgenerator en de motor van de vrije val
boot getest moet worden. Het is lekker weer dus je hoort mij niet klagen! Tja wat verder nog te vertellen....? Oh ja! Iedereen
nog de beste wensen voor als ik dat nog niet gedaan had!! Hahaha!! Alle
vingers er nog aan? Hier wel hoor, we hadden geen vuurwerk maar
nieuwjaarsdag wel een gebraden speenvarkentje. En ik had oudjaarsdag
oliebollen en appelbeignets gemaakt met de chef. Waren erg lekker(vond
de rest ook trouwens, ik geloof dat alles op is gegaan). Nou ik stop er weer mee, ga ff een rondje maken en
dan naar de brug voor de koffie. Groeten vanaf de Happy River, Jorg Received: from MPD at Globe Wireless; Fri, 06 Jan 2012 04:02 UTC Message-id: 912113698
Date:
31-12-2011 Time:
1300(BT) = 1200(UTC) = 1300(NLT) Position:
Middelandse Zee, onder de Spaanse kust. Goedemiddag!! Hoe is het daar? Allemaal de Kerstdagen goed
doorgekomen? Hier verloopt alles prima. Onze kerst hebben we op zee
gevierd en het was best gezellig. Eerst hebben we nog een paar dagen in Turkije gelegen
om 4 motoren te lossen en daarna 2 zware modules(a 500 ton) te laden.
Tijdens het laden van de 2e module moesten we allemaal de wal op i.v.m.
kritieke GM's en weet ik veel wat nog meer, mooie gelegenheid om ff met
de andere 3e WTK de wal op gegaan. Hebben bij het water een paar biertjes gedronken en
verder nog wat door de stad gewandeld, was een leuk middagje. Dan de kerstdagen op zee. Kerstavond hebben we met
z'n allen in de recreatieruimte gezeten met een hapje en een drankje.
Ook kregen we de eerste kado's al, een sleutelhanger in de vorm van een
kraanhaak(van de baas) en een soort multi-tooltje op pinpas formaat,
best leuk allebei. 1e Kerstdag weer in de rec-ruimte met z'n allen en
toen hebben we de kado's van "Kerstfeest op Zee" gekregen d.m.v. lootjes
trekken. Allemaal nuttige dingen voor iedereen dus wederom geslaagd. Ook
hebben we van BigLift een mooi windjack gekregen. Daarna met z'n allen
aan het lopend buffet wat erg lekker was. 's Avonds nog met wat
Filipino's in de messroom wat muziek gekeken/geluisterd en toen was het
wel weer mooi geweest. 2e Kerstdag was er eigenlijk niet zoveel te
beleven aan boord, mooi rustig dagje. Nu net weer een dag uit Genova onderweg. Hebben daar
nog wat stukgoed geladen. Ook weer het nodige onderhoud en reparaties in
de MK verricht. Was nog een koelwaterleiding lek en het was een hels
karwei om die er tussenuit te sleutelen. Nu is ie gelast en weer op z'n
plek en hebben we de grootste koelwater lekkages wel verholpen. Ik ben
voornamelijk bezig geweest met het overhalen van de reserve-kop van de
hoofdmotor. Zittingen slijpen, kleppen slijpen en dingen opmeten om te
zien of het nog een volgende ronde mee kan. Erg interresant want op de meeste schepen doet de
HWTK dat werk dus ik heb weer wat geleerd. Ik zit nu weer lekker in m'n "eigen" hut en de andere
3e in de hut van de 2e die in Genova naar huis is gegaan. Zometeen
oliebollen bakken met de chef, eens zien wat dat word. Ik laat het
jullie wel weten. Groeten en alvast een goede en veilige jaarwisseling
gewenst vanaf een slingerende Happy River! Jorg Received: from MPD at Globe Wireless; Sat, 31 Dec 2011 14:04 UTC Message-id: 909955665
Date:
21-12-2011 Time:
1500 BT = 1300 UTC = 1400 NLT Position:
Iskenderun, Turkije Hallo, Hier ff een mailtje vanuit Turkije. We zijn
zondagmiddag aangekomen. Wilden eigenlijk z.s.m. beginnen om zuigers te
gaan trekken maar hebben hiervoor geen toestemming gekregen helaas. Ben
overdag veel aan dek wezen helpen omdat er heel veel voorbereidingen
getroffen moesten worden voor het laden. Oh ja, de eerste 3 motoren hebben we zondagmiddag al
gelost en de 4 maandag ochtend. Voor het laden van het zware stuk(bijna 500 ton,
tandemhijs) moet veel voorbereid worden. Omdat de lading alleen binnen
het bereik van beide kranen geplaatst kan worden hebben ze 2 zogenoemde
skid-banen aan dek opgebouwd. Hiermee word het stuk d.m.v. grote katrollen naar
achteren getrokken. Daar word het stuk dan d.m.v. hydraulische vijzels
opgelift en op de uiteindelijke plek weer omlaag. Dan een boel stoppers
en sjorringen erop dus een hele boel werk. Ik heb gisteren geholpen om
al die vijzels en slangen voor te bereiden. Momenteel staat het stuk op de "rails" en zijn ze aan
het uitpikken, ik ben in de MK stand-by om te (ont)ballasten en als het
nodig is help ik aan dek. Echt gaaf om weer zulke zware lading te gaan
vervoeren. Zal straks eens gaan kijken hoe het "skidden" gaat, daar had
ik tot voor kort alleen nog maar van gehoord. Nou ik laat het hier bij, ga even een rondje maken en
kijken of de ballastpompen nog draaien, ik ben ballasttanks aan het leeg
pompen anders gaat het stuk aan dek nog uit zichzelf rijden door de
trim...... Groeten vanaf de Happy River, Jorg P.S. Zal kijken of ik misschien morgen een dongel
voor een dagje kan huren, dan zal ik wel ff wat foto's opsturen. Wed, Date:
15-12-2011 Time:
2000 BT = 1900 UTC = 2000 NLT Position:
Middellandse Zee Hoi, Hoe is het daar? Hier gaat alles super! Hebben
Castellon en Trieste achter ons gelaten en varen nu richting Turkije.
Daar weer laden en dan op naar de andere kant van de plas….Brasil! Al
gaan er geruchten rond dat we daar de wal niet op mogen, zou jammer zijn. Gisterochtend zijn we uit Trieste vertrokken. Daar
waren we vrijdag al aangekomen maar we hebben tot maandagochtend aan een
wachtkade gelegen vlakbij het centrum. Zaterdagmiddag zijn we begonnen
met het sleutelen aan de turbo van de hoofdmotor. Daarvan was het
uittredehuis(gedeelte waar de uitlaatgassen de pijp in gaan) lek(koelwater)
en dat gingen 2 monteurs uit Nederland verwisselen(met onze hulp). Zo’n
beetje de hele turbo is uit elkaar geweest aangezien het uittredehuis
zich in het midden bevind. Hele klus al met al maar erg interessant en leerzaam,
zo vaak gebeuren dit soort klussen aan boord niet, hooguit het reguliere
onderhoud aan de hand van draaiuren. Zaterdagavond nog met een groepje wezen stappen, was
erg leuk en lachen vooral. Kwamen in het centrum nog wat mensen van de
concurrent tegen en daar hebben we de rest van de avond mee rond
getrokken. Waren weer oud klasgenoten van onze 3e WTK ofzo. Zondag en
maandag weer met de turbo aan de slag en maandagmiddag zat alles weer op
z’n plek en konden we een proefklappie doen. Zag er allemaal wel goed
uit(smeerolie en temperaturen) en nu varen we al 1,5 dag dus geloof dat
de turbo er eerst wel weer tegen aan kan. Gistermiddag hebben we nog de brandstofpomp van
cilinder 3 overhaald. Die lekte aardig dus op gasolie gestopt, systeem
aftappen en ding er af gebout. In de werkplaats gedemonteerd, nieuwe
ringen erin en weer in elkaar. De 2e WTK heeft me allemaal dingetjes
verteld waar op te letten dus weer wat geleerd. Vandaag heb ik een vacuümpomp van een ballastpomp in
de bak eraf gesleuteld. Dat geval draaide niet meer dus die ligt nu in
de werkplaats. Morgen maar weer mee verder. De bootsman en een matroos hebben vanochtend de
recreatieruimte versierd voor kerst. Er hing al van alles maar in
Trieste hebben de kapitein en 1e stuurman nog een boom met de nodige
versiering en lampjes gekocht. De kapitein eistte dat z’’n gekochte boom
heeel rap opgezet zou worden en dreigde anders met het aanlopen van een
noodhaven en iedereen de zak te geven!! Hahahahaha, grapje natuurlijk!
Het is nu echt heel fout versierd met allemaal gekleurde knipperende
lampjes….hahahah!! Ik loop nog steeds dagdienst(8-5) maar meestal ga ik
’s avonds na het eten nog ff een uurtje door, anders zit ik ook maar zo
vroeg in m’n hut. Moet zeggen dat de dagdienst me ook wel goed bevalt zo
maar straks het wachtlopen zal ook wel weer fijn zijn. Zoals het nu
lijkt ga ik gewoon de 12-16 en 00-04 lopen en de andere 3e WTK de 16-20
en de 04-08 wacht omdat onze huidige 2e WTK nog geen aflosser heeft maar
wel naar huis wil(want zit aan z’n tijd)…..zullen zien hoe dat gaat dan. Nou ik stop er weer mee, de chef wilde nog ff een
biertje komen doen en ik ga nog ff onder de douche. Tot de volgende
mail!! Groeten vanaf de Happy River, Jorg Received: from MPD at Globe Wireless; Fri, 16 Dec 2011 18:10 UTC Message-id: 904323081
Date:
6-12-2011 Time:
1900 BT = 1800 UTC = 1900 NLT Position:
Middellandse Zee Goedenavond! Hier een mail vanaf de Happy River. Alles gaat goed
hier. Zondag vanaf Schiphol vertrokken en via Parijs naar Valencia
gevlogen samen met de nieuwe HWTK. Toen we in de haven bij de kaai
aankwamen bleek het schip er nog niet te zijn maar na een half uurtje
wachten kwam ze de bocht om en zijn ze langszij gekomen. Duurde
uiteraard nog even, vastmaken, gangway optuigen enzovoorts. Eenmaal aan boord meteen de meeste mensen een hand
gegeven en naar de kapitein gegaan. Daarna gelijk maar ff een rondje
door de MK gemaakt om te kijken hoe het er allemaal uit zag. Op zich
redelijk allemaal, al moet er nog wel het 1 en ander gebeuren qua
schoonmaakwerk maar dat komt wel weer. Daarna ben ik maar ff bij de
andere 3e machinist langs gegaan om over wat bijzonderheden in de MK te
praten maar al gauw zat z’n hut vol en werd het erg gezellig. Tegen
12uur afgenokt en m’n kooi opgemaakt en slapen. Maandag eerst geholpen met de stores en spares naar
beneden sjouwen maar al snel was de sludgeboer er en heb ik me daar een
poosje mee bezig gehouden. Tussendoor ook nog wat proviand sjouwen en
van alles en nog wat, geen grote klussen nog. Die grote klussen komen er nog wel want in Trieste
komen er mensen aan boord voor de turbo. Daarvan lekt het uittrede huis
en het koelwater is momenteel afgeblind. Ondanks dat mogen we van de TD
gewoon volle kracht varen dus doen we nu tussen de 13 en 15 knopen. In Italië word de rotor en het uittrede huis
gewisseld en daar zijn we wel ff zoet mee denk ik. Wel interessant
klusje lijkt me. Ook staan er de komende tijd behoorlijk wat zuigers op
het programma om getrokken te worden dus we hoeven ons niet te vervelen. Vandaag zou ik brandwacht zijn omdat de bootsman een
scheur dicht zou lassen. Door die scheur komt er regenwater in de MK en
dat is niet goed natuurlijk. Door het lassen en bikken viel er vlak
boven nog een gat en daarachter zit een matrozen hut(eerst nog een loze
ruimte). We hebben vanmiddag dus die matroos z’n kooi uit elkaar
getimmerd en een gat in het schot geknipt. Ik door dat gat in die loze
ruimte gekropen en de isolatie gedeeltelijk verwijderd zodat ik morgen
tijdens het lassen kan kijken of er geen brand kan ontstaan. Al met al
weer leuk gewerkt dus. Bemanning is ook allemaal leuk. 2 Russen aan boord(2e
WTK en 2e stuurman) en de rest Nederlanders, Filipino’s en een
Estonische leerling. Eten is ook goed maar ik geloof dat de kok er af
wil vanwege een sterfgeval in de familie, niet zo leuk voor hem en z’n
familie. Voorlopig is het allemaal nog een beetje onduidelijk
qua havens de komende tijd maar we zzullen het wel weer zien. Ik loop de
komende tijd nog lekker dagwacht (8-5) en over een maandje ofzo los ik
dan hopelijk officieel de huidige 3e WTK af. Die zit dan ook ongeveer aan z’n tijd dus dat komt
mooi uit. Jammer genoeg hebben we hier nog geen internet, begreep dat ze
dat in mei in dok willen doen. Ik stop er nu mee, straks even douchen en wat
vakliteratuur lezen. Groeten vanaf de Happy River!! Jorg Received: from MPD at Globe Wireless; Tue, 06 Dec 2011 20:03 UTC Message-id: 900374837 |