Tramper 2010


  HOME

 

Date:                    8-6-2010

Time:                    1630 BT = 1330 UTC = 1530 NLT

Position:              Zwarte Zee, onderweg naar de Borsporus

Goedendag!

Hoe is het? Hier gaat alles goed. Zijn vanochtend dan eindelijk vertrokken vanuit Kerch, Oekraine. Daar kwamen we afgelopen vrijdag aan en na een boel geregel en gedoe waren we ingeklaard(heeft wel wat sloffen peuken en flessen whisky gekost.

’s Avonds ben ik met de kapitein, HWTK en 2e stuurman de wal op geweest. Hebben eerst een tijdje op een terras gezeten, paar biertjes gedronken en een super uitzicht!! Vervolgens een wandelingetje gemaakt en op de terugweg op een ander terras in de hoofdstraat nog wat gedronken en gegeten. Om ongeveer 2200 waren we alweer terug aan boord dus kan ik wel zeggen dat dat aardig netjes gebleven is.

Zaterdag ’s ochtends en ‘s middags heb ik dan eindelijk die verrotte kabel aan dek gerepareerd en dat deel van de verlichting werkt nu weer. Tegen 1500 gingen een aantal weer de wal op maar ik ben aan boord gebleven, had met de meester afgesproken dat ik dan ’s avonds de wal weer op kon, prima!!!

’s Avonds ben ik met de meester en Rod(onze wiper) wezen stappen. Eerst weer wat gegeten en gedronken op het terrasje van de eerste avond. Bleek dat het een soort laatste schooldag was of zo. Alle lokale jonge lui in gala kleding gestoken, en vooral de meiden zagen er soms oogverblindend mooi uit! Later zijn we nog naar een discotheek geweest. De DJ daar had het nog niet helemaal door want de ene keer was de dansvloer vol en dan(als er lokale muziek gedraaid werd) weer leeg. Heb em dus ff wat tips gegeven en dat vond ie wel gaaf, dansvloer vol, blije DJ….hahaha!! Hij nodigde me uit om bij hem en z’n vrienden te komen zitten dus heb ik daar een paar wodka’s met ze gedronken……FOUT!!! Wegspoelen met druivensap dus je merkt er niks van(de smaak dan…..)

2 Van die jongelui zaten op de Oekraïense zeevaartschool dus die vonden een aantal zeelui uit het buitenland maar wat interessant, we hadden er 4 vrienden en 1 vriendin bij, super gezellig dat wel!!!

Uiteindelijk om 0400(geloof ik) weer aan boord en toen nog ff 1 biertje met de meester in mijn hut gedaan, blijkbaar was dat te veel want de biertjes stonden er de volgende ochtend nog….. Al met al wel heel erg gezellig gehad, al ben ik van de wodka wel genezen.

Zondag een vrij trage start, maar he, daar is het zondag voor. Weinig uitgevoerd ’s ochtends en ’s middags ben ik (weer) de wal op gegaan. Dit keer met de 3e stuurman om de toerist uit te hangen. Hebben het standbeeld van Lenin en een oorlogsmonument bezocht. Echte oude Sovjet stijl hier en daar, erg indrukwekkend moet ik zeggen. Eind van de middag waren we er weer en na de lange wandeling(en de overblijfselen van een kater) ben ik ’s avonds aan boord gebleven en heb ik een filmpje gekeken.

Gisteren hebben we nog even onze septic(stront) tank naar een bootje gepompt. In al die landen rond de Zwarte Zee mag je geen rioolwater overboord pompen dus moeten we dat in een opslagtank opslaan. Die begon aardig vol te raken(ondanks dat de wasmachines afgekoppeld waren en het douchen tot een minimum gedwongen was) dus het werd tijd om dat af te geven.

Gisteravond ben ik ook maar aan boord gebleven, kap, HWTK, 1e en 2e stuurman zijn nog wel weer de wal opgeweest maar ik vond het wel mooi geweest. Alarm op m’n hut gezet en weer een filmpje gekeken. Vanochtend om 0600 bonkte de 2e stuurman alweer op onze deuren, moesten weer krabbels gezet worden voor het een en ander…..de douane en immigratiedienst waren dus aan boord. Uiteindelijk heeft de kapitein zelfs nog $ 200,- moeten betalen om het zaakje rond te krijgen dus dat zegt wel genoeg over de autoriteiten hierzo.

Morgen komen we alweer aan bij de Bosporus, daar bunkeren en dan hopelijk z.s.m. door naar Italië. Allemaal leuk en aardig die Zwarte Zee maar de officiële instanties zijn zo corrupt als wat.

Ik stop er nu weer mee, ga kijken of ons internet het doet en daarna eten, Kolonisten en slapen.

Groeten vanaf de Tramper!

Groeten Jorg

 

 

Date:                    3-6-2010

Time:                    1645 BT = 1345 UTC = 1545 NLT

Position:              Zwarte Zee, onder de Oekraïense kust

Hoi,

Hoe is het daar?? Hier gaat alles goed! Zijn alweer uit Constanta vertrokken, ging allemaal vrij snel dus geen tijd om te stappen. In Constanta hebben we sludge afgegeven en diesel gebunkerd. Ik heb dus de hele middag aan dek gestaan en op zich was het(op een korte maar hevige bui na) goed te doen.

Laatste week veel aan dek bezig geweest met de verlichting in het gangboord. Zit een dikke kortsluiting en vandaag heb ik dan eindelijk het stuk kabel gevonden waar die zit, nu moet dat stuk kabel alleen nog vervangen worden en dat word ook nog een behoorlijke klus.

Onze ETA voor Kerch(Oekraïne) is vrijdagochtend 0600. Dan zullen er wel weer een boel corrupte mensjes aan boord komen die de nodige cadeautjes(drank en sigaretten) van de ouwe willen hebben. Zo ging het in Roemenie ook en Oekraïne schijnt nog erger(sommigen zeggen zelfs erger dan Afrika) te zijn.

Vorige week vrijdag met het aanslingeren(of eigenlijk, aantrekken) van de buitenboordmotor had ik m’n pols behoorlijk bezeerd(tegen de haak van de davit gerost). Gelukkig zijn de pijn en de bult nu weg en ik heb er geen last meer van.

Ik stop er nu maar weer mee, gaan zo eten en dan weer Kolonisten spelen!

Groeten vanaf de Tramper!

Groeten Jorg

 

Date:                    18-5-2010

Time:                    1615 BT = 1915 UTC = 2115 NLT

Position:              Noord Atlantische Oceaan

Hoi!

Hoe is het daar? Hier gaat alles (wéér) goed. Vorige week donderdag, in het begin van de middag zijn we  ten anker gegaan voor New York om te bunkeren. Tegen 1700 zijn we weer gaan varen richting Albany, ongeveer 14 uur varen op de Hudson Rivier. ’s Nachts zijn we weer ten anker gegaan i.v.m. een nauw en donker stuk. Vrijdag rond de middag lagen we tegen de kant en na het eten zijn we in de MK begonnen met het trekken van zuiger nr. 2. ’s Avonds tegen 2200 zijn we gestopt en na een paar biertjes te kooi gegaan.

Volgende ochtend om 0800 weer verder. Zuiger terug, kop terug(reserve, zodat we de oude kunnen overhalen) en tegen 1500 zijn we gaan starten om proef te draaien. De loods was om 1600 besteld dus hebben we de hoofdmotor laten draaien. Alles bleek in orde(geen boutjes of moertjes over) en toen dus stroomafwaarts terug via New York naar open zee.

Het weekend is rustig verlopen, weinig bijzonders gebeurd. Rommel van het zuigertrekken opgeruimd en verder de normale wachtwerkzaamheden. Maandagochtend kwam ik tijdens m’n rondje beneden een pomp tegen met nogal wat lekkage op de asafdichting…. Pomp van de koel-en vriesinstallatie. Spul eens goed bekeken en de pomp draait parralel met die van de AC. Bleek de zuigaflsuiter dicht te zijn. Vreemd! Dus ben ik momenteel bezig om die pomp te overhalen(nieuwe seal en waaier).

Gisteravond kwam ik net onder de douche vandaan toen ik ineens een hoop getril en geslinger vernam. Eerst dacht ik dat de stuur-automaat weer gek deed(dit was namelijk afgelopen weekend ook al het geval) maar toen belde de kapitein me dat er beneden iets niet pluis was. Eenmaal beneden was de hoofdmotor al gestopt en de meester vertelde me dat we de verstuiver van nr. 2 gingen checken. Na deze afgeperst te hebben bleek deze ok, dus verder checken en dan maar de brandstofpomp verwisselen. Al met al 2 uur liggen drijven en gigantisch geslingerd. Ook hadden we tusendoor nog “even” een blackout, hoe dat nou weer kon weten we niet, misschien lucht in het koelwatersysteem na het zuigertrekken. Slecht begin al met al van de nieuwe week.

Goede nieuws is echter dat we i.p.v. La Rochelle eerst naar Antwerpen gaan om te laden, had al gevraagd om vanuit Antwerpen naar huis te gaan maar dit word nu dus iets eerder(zal maar geen data noemen, dat veranderd toch nog een paar keer waarschijnlijk).

Zo te lezen gaat het in NL met sommige personen wat minder…. Nogmaals beterschap allemaal!!

Voor nu kap ik er mee, ga mailen, douchen eten en dan Kolonisten(jaja, ik win steeds vaker!!).

Groeten vanaf de Tramper!

Jorg


Date:                    3-5-2010

Time:                    1615 BT = 2115 UTC = 2315 NLT

Position:              Golf van Mexico             

Hallo!!

Hoe is het daar? Hier gaat alles goed. Weet dat het lang geleden is dat ik gemaild heb maar geen zorgen, ik had gewoon geen tijd/zin.

Onze Italië/USA trip zit er op en we zijn nu onderweg naar Altamira(Mexico) om bulk te gaan laden. Daarna nog een paar zware stukken vanuit Albany(NJ, USA) en dan weer een lange oversteek richting de Zwarte Zee, Constanza(idd, Roemenie) en Kerch(Oekraine).

In Mobile(AL, USA) zijn we niet de wal op geweest. Was allemaal een heel gedoe om naar de poort te komen, kostte ons $ 30,- om een mannetje te huren die ons begeleid van het schip naar de poort. De taxibus van het zeemanshuis kon ons wel vanaf het schip naar een mall brengen maar die meneer kwam niet opdagen….. &*($#T^$^@!!!!!!!! Bedankt!!

1 avond in Mobile werd de wal op toch niet wat want toen ben ik na het bunkeren nog tot 2200 met de HWTK in kraan 2 bezig geweest. De airco werkte niet en daardoor word de elektronica te warm en stopt de kraan ermee. Volgende dag een lokale monteur er naar laten kijken en die heeft de boel weer gefikst. Ook heeft die man onze koel- en vries en de AC van de accommodatie gecheckt en het 1 en ander gedaan. Echter niet met het gewenste resultaat waardoor de accommodatie en de koel- en vrieskamers niet erg koel worden. Ook de zeewater temperatuur(26° C) werkt daar niet echt aan mee.

In Mobile hebben we beide MK-ventilatoren weer aan de praat gemaakt. 1 kant wilde alleen op lage toeren en de andere alleen op hoge. Nu doen ze aan beide kanten beide toerentallen dus dat is mooi gefikst. Ook heb ik nieuwe accu’s voor de noodstroomvoorziening geïnstalleerd en heb ik met de 2e WTK de zee inlaatfilters schoongemaakt.

Dan de 2e loshaven, Theodore, op slechts 2,5 uur varen van Mobile. Daar was ik al eens geweest in 2008 met de Happy Rover. Toen zijn we vanaf Theodore naar Mobile gegaan om te stappen. Hier hebben ze een goede taxiservice vanaf het schip naar de poort(gratis en op tijd). Dus wij op pad. Eenmaal buiten de poort zijn we verder gewandeld maar we kwamen iemand tegen die ons zei dat het toch best een eind lopen was, dus toen zijn we achterin zo’n grote pick-up gestapt die inmiddels ook was gestopt. Erg gaaf, en ik denk, typisch Amerikaans!

Bij een restaurantje vlakbij(met de auto dan) hebben de Kapitein, HWTK, 2e- en 3e stuurmannen en ik lekker uitgebreid gegeten. De meesten gingen voor de mosselen, garnalen en ander zwemmend ongedierte maar de kap. en ik hebben een lekker stuk vlees besteld. Erg goed te eten. paar biertjes erbij, helemaal goed. Tijdens het natafelen hadden we besloten om nog ff verder te gaan naar Mobile maar uiteindelijk zijn alleen de HWTK, 3e stuurman en ik daar heen gegaan. Was minder drukte dan de vorige keer dat ik er was, veel kroegen waren dichtgetimmerd en ik heb me laten vertellen dat dat voornamelijk met de financiële crisis te maken had, jammer maar desondanks hebben we ons goed vermaakt. Tegen 0300 waren we weer terug aan boord en ben ik gelijk naar m’n kooi gegaan.

Volgende ochtend om 0800 zou de loods aan boord zijn maar dit werd 1200. na vertrek buiten behoorlijk wat wind op de kop dus stampen. Nu alweer een dag lekker rustig zeetje, zeer vochtige lucht dus wel klam en warm overal.

In Theodore is ook onze 4e man in de MK(wiper) aan boord gekomen. Rod is sinds de Stadiongracht niet veel veranderd, behalve dat ie nu vader is van een dochtertje. Leuk om hem weer terug aan boord te zien.

Verder eigenlijks niet zoveel te melden, in de MK zijn we allemaal bezig met van alles en nog wat. Voornamelijk kleine klussen maar ook die moeten gedaan worden. Misschien in Altamira een kop en zuiger trekken. Dat word echt tijd want nummer 2 zit al over z’n tijd maar we hebben nergens tijd of ons gereedschap nokt er mee af(Porto Marghera).

ik stop er nu maar weer mee. Ga mailen, douchen, eten en dan Kolonisten spelen. Heb trouwens alweer 2x gewonnen dus dat gaat de goede kant op. Oh ja, en bijna 3 maanden aan boord dus ook dat gaat de goede kant op!! hahaha!!!

Groeten vanaf de Tramper!

Jorg


Date:                    16-4-2010

Time:                    1615 BT = 1615 UTC = 1815 NLT

Position:             

Goedemiddag,

Hoe is het? Hier gaat alles goed. We hebben de afgelopen 2 dagen behoorlijk geslingerd, dat was even wat minder maar nu schijnt de zon volop en slingeren we lichtjes. Ik ben nu alweer dik 2 maanden aan boord en ik moet zeggen dat de tijd weer snel is gegaan(gelukkig).

In de machinekamer gebeurden weer eens rare dingen de afgelopen dagen. Separatoren die moeilijk deden en gistermiddag tijdens m’n wacht maakte ik nog even een ronde voordat ik koffie ging drinken en ineens zag ik een straal smeerolie…! Heeelp!! Was een plug uit het centrifugaalfilter gekomen(waarschijnlijk door trillingen ofzo). Hadden we de afgelopen week veel schoongemaakt onder de vloerplaten, konden we nu weer van voor af aan beginnen….pfff. Dat was wel weer frustrerend zeg maar.

Verder gaat alles z’n gangetje aan boord. De klok is alweer 2 uur terug gegaan en vannacht weer een uur. Dat uurtje klok deel ik met de 2e WTK. Na het eten ’s avonds word er fanatiek Kolonisten v. Catan gespeeld door de kapitein, 2e stuurman, 3e stuurman en ik. Erg leuk tijdverdrijf. Het is voor mij nu weekend en ik denk dat ik vannacht na m’n wacht maar weer eens een filmpje ga kijken. De 2e stuurman heb ik vorig weekend uitgenodigd om na de wacht een biertje bij me te komen drinken maar aangezien ik 1 dek boven de messroom en kombuis woon, is hij bang dat ie gaat lopen snaaien. kan hem wel begrijpen, hij heeft zeg maar niet mijn postuur….hahah!!

Tja wat nog meer te melden, rond de 25e komen we aan in Mobile. Daarna naar Theodore(is vlakbij) en waar de reis daarna naar toe gaat weten we nog niet. Er word al wel gespeculeerd aan boord maar we hebben nog geen nieuws hierover van kantoor. Mij lijkt een reisje via het Panama-kanaal richting Azië wel leuk, we wachten het rustig af.

Ik stop er nu weer mee, ga even mailen en internetten en wie weet voor het avondeten een biertje aan dek in de zon.

groeten, Jorg


Date:                    7-4-2010

Time:                    1645 BT = 1545 UTC = 1645 NLT

Position:              Voor de kust bij Venetië, Italie

Hallo allemaal,

Hoe is het? Hier alles goed. Zijn vertrokken uit Porto Marghera en nu onderweg naar Bari, ook in Italie dus komen we morgenmiddag daar aan.

Afgelopen vrijdag waren we aangekomen op de rede van Trieste. Daar een nachtje over gelegen want een schip voor ons had wat vertraging. Zaterdagmiddag konden we dan naar binnen, 1 groot stuk geladen met de walkraan en ’s avonds al weer vertrokken, kort maar krachtig dus. Volgende morgen alweer aangekomen in Porto Marghera(ligt aan de overkant).

In Porto Marghera zouden we een cilinderkop en zuiger gaan trekken maar helaas was onze hydrauliekpomp voor de vijzels stuk dus ging het feest niet door. ’s Middags het spul weer teruggezet(wat we al los gesleuteld hadden) en tegen 1600 zijn we gestopt. ’s Avonds ben ik met de 2e stuurman en een matroos naar Marghera geweest. Stukkie wandelen en het leek allemaal erg dood. Uiteindelijk een barretje gevonden en daar een paar biertjes gedronken. Nog met een paar Oekraïense vrouwen zitten ouwehoeren, was wel ff lachen. Toen wilden we een taxi hebben maar dat werd lastig, i.v.m. Pasen ligt heel Italië op z’n gat. Dus toen maar besloten om te gaan wandelen(in de stromende regen trouwens…..).

Op de terugweg kwamen we vlakbij de haven een grote loods tegen waar harde muziek uitkwam en een zooi auto’s voor de deur. Wij waren benieuwd en dus wilden we wel ff binnen kijken. Helaas, het was een besloten feest dus konden wij het wel schudden…. Even verderop bleek weer een soort kroeg te zijn(beide plekken hadden we op de heenweg niet opgemerkt) maar ook hier moest je lid zijn. Nou ben ik achteraf blij dat we niet lid geworden zijn want de portier vertelde ons dat het een homobar was….Hahahah!!! Gelukkig geen lid geworden dus! Uiteindelijk heb ik aan boord met de matroos nog een paar biertjes in m’n hut gedronken en toen te kooi want maandag stond Venetie op het programma.

Maandagochtend belde de kapitein me om 0800 op of ik niet vergeten was dat we om 0900 naar de oude stad Venetië zouden gaan…. Nee, niet vergeten maar wel blij dat ie ff belde. Snel gedoucht, nog ff een boterham en koffie gedaan en toen richting Marghera gewandeld om met de kapitein, 1e stuurman en de HWTK de bus te pakken.

Na een klein half uurtje rijden kwamen we in Venetië aan op het busstation en we waren niet alleen. Veel toeristen uiteraard maar ik denk dat we qua drukte geluk hadden, het zal er in de zomer nog wel veel drukker zijn. Eerst maar eens richting het Pallazio di San Marco gelopen. Onderweg door tal van mooie straatjes gekomen, elke keer weer leuk om te zien. Het San Marco plein was redelijk snel gevonden en we zijn toen in die grote kerk van hem geweest. Ook erg indrukwekkend allemaal. Veel mozaïek, wat haast niet opvalt van veraf. Officieel niet toegestaan om binnen te fotograferen maar daar hield niemand zich aan en ik dus ook niet.

Vervolgens weer een heel eind rond gewandeld en uiteindelijk zijn we wat gaan eten en drinken op een terras aan het water. Leuk om een beetje te ouwehoeren, mensen kijken en een paar biertjes te drinken. Na, ik denk bijna 2 uur te hebben gezeten vonden we het wel mooi geweest en zijn we terug naar de bus gelopen, daar nog ff wat souvenirs gekocht en toen weer terug naar de haven. Al met al een erg leuke dag, is een keer wat anders dan altijd maar de kroeg in.

’s Avonds wilde ik opnieuw de baan op, weer naar Marghera maar er was niemand anders die zin had dus ben ik maar aan boord gebleven.

Dinsdag(gisteren) hebben we de smeeroliekoeler van de hoofdmotor los gesleuteld, schoongemaakt en de pakkingen vervangen. Al met al een behoorlijke klus, erg saai(het is een platenkoeler en die platen zijn nagenoeg allemaal hetzelfde, lopende band werk dus). Gisteravond om 2000 kwam de bunkerboer en hebben we in 3 uurtjes ff 310 ton zware olie gebunkerd. Toen nog ff een biertje in het kantoortje met de kapitein, HWTK en stuurman en toen weer te kooi.

Vanochtend ben ik met de 3e stuurman en de matroos met de vrijevalboot wezen varen, dat moet eens in de zoveel tijd ook gebeuren. Nou met dit ding viel niet te sturen dus zijn we snel weer terug gegaan, het zgn. “spelevaren” zat er niet in. Daarna heb ik weer bij de slang aan dek gestaan maar nu om sludge naar de sludgeboer te pompen. Normaal is de bunkerwacht(of sludgewacht) erg saai maar ik moet zeggen, zo in het zonnetje was het goed te doen.

Nou dat was me weer een lange mail zeg! Ik ga zo slapen(heb na het eten nog Kolonisten gespeeld en het is nu alweer 2000).

Groetjes vanaf de Tramper!

Jorg


Date:                    31-3-2010

Time:                    1645 BT = 1545 UTC = 1645 NLT

Position:              Tussen wat Griekse eilandjes, onderweg naar Trieste, Italië

Hoi,

Hier even een kort mailtje vanaf de Tramper. Eindelijk dan weer onderweg! Zondag op de anchorage voor de Bosporus kwam er een bootje met wat milieuknakkers kijken of wij geen afvalwater(riool) overboord pompten. Dit hadden we op de heenweg allemaal netjes dicht gezet maar toch bleek er een afsluiter ietsjes door te lekken…. Die gasten monsters nemen en druk roepen dat we de overboord dicht moesten zetten….. Die staat dicht!

’s Middags zouden we anker op gaan en dan naar het loodsstation varen maar toen we daar in de buurt kwamen werden we terug gestuurd naar de ankerplaats. De autoriteiten waren dus druk bezig om ons een bekeuring uit te schrijven en tot die tijd waren we “aangehouden”. Jaja, ook dat nog!     ’s Avonds is er een surveyor aan boord gekomen die zeg maar aan onze kant stond. Samen met de tegenpartij en de HWTK buitenboord gekeken en inderdaad drupte die afsluiter een klein beetje. Dus de autoriteiten hadden gelijk en wij kregen een boete(iets met veel nullen)……

Nou ja, de volgende dag was deze boete betaald(iedereen een beetje loon ingeleverd…haha!!! ) en   ’s avonds mochten we dan eindelijk naar het loodsstation varen om vervolgens de Bosporus te passeren. Helaas weer ‘s nachts tijdens mijn wacht dus niet zo veel van mee gekregen. Nu gelukkig weer eventjes varen en de 2e komen we aan te Trieste, Italië. Daar blijven we geloof ik niet zo lang en dan door naar Porto Marghera. Daar wel wat langer en dan zuigertrekken(misschien zelfs 2), bunkeren en wie weet wat nog meer.

Voor nu stop ik er weer mee, mailen, douchen, eten en Kolonisten spelen!!

Groetjes Jorg 


Date:                  27-3-2010

Time:                 1620 BT = 1520 UTC = 1620 NLT

Position:             Zwarte Zee, onder de Bulgaarse kust

Goedemiddag,

Hoe is het daar? Hier gaat het naar omstandigheden goed. We zijn vanmiddag vertrokken uit Roemenie en gisteravond ben ik nog “even” met de meester de wal op geweest. Dat was me weer wat zeg…..

Na een paar biertjes aan boord uiteindelijk toch de taxi maar gebeld en onder de douche gesprongen. Op naar Constanza!! Eerst in 2 leuke, hippe barretjes geweest en daarna naar een disco. Hier waren de meester en ik elkaar uit het oog verloren maar een oplettende taxi-chauffeur wist naar welke kroeg hij was gegaan en daar kwam ik hem inderdaad weer tegen. Daarna zijn we naar nog een andere tent geweest en daar ging het even mis op het eind.

De uitsmijter(type, 2 bij 2 met veel goud) zei dat ik nog moest afrekenen maar dit begreep de meester ff verkeerd en dus begon die te zeuren tegen deze Roemeense kleerkast….slecht idee want die pakte al vrij snel een busje pepperspray en gaf de HWTK de volle laag. Slecht zicht voor de meester vanaf toen, ogen compleet dicht . Ook de andere gasten(en ik) in de bar vernamen het en van die troep ga je spontaan kokhalzen ….. niet fijn dus. Snel betaald en met de taxi naar de haven, dachten we want de haven van Constanza is groter dan we dachten. We kwamen uit bij compleet het verkeerde haventerrein, geen Tramper te bekennen. Na nog een dik uur rondrijden en zoeken uiteindelijk het schip gevonden, was 15 kilometer verderop. Om 0800 waren we weer aan boord en zijn we maar gaan slapen, we waren compleet verrot(niet alleen van de pepperspray hoor).

Al met al een hele toer weer, wat een geouwehoer om een paar rottige centen zeg! En dat terwijl ik op het punt stond om netjes af te rekenen. Nou ja, we zijn er goed vanaf gekomen gelukkig, al ziet de meester er momenteel niet echt jovel uit, z’n ogen zijn nog steeds rood maar hij kan weer zien.

Nu dan onderweg naar Italië, morgenochtend ten anker voor de Bosporus om te wachten op onze beurt voor de doorvaart. Waarschijnlijk nu overdag dus misschien kan ik wat foto’s maken. Dan de 1e ongeveer in Porto Maghera om weer wat zware dingen te laden. In Italië moet ook een zuiger overhaalt en een cilinderkop gewisseld worden, we krijgen bunkers en gaan sludge afgeven. Druk druk dus, geen tijd om de wal op te gaan waarschijnlijk maar op dit moment heb ik de beentje wel even genoeg gestrekt……

Voor nu stop ik er mee, ga mail checken en versturen en daarna eten en slapen, ben kapot!

Groeten Jorg 


Date:                    21-3-2010

Time:                    1630 BT = 1530 UTC = 1630 NLT

Position:              Middellandse Zee, voorbij Sicilie

 

Goedemiddag!

Hoe is het in Nederland? Hier in de Middellandse Zee gaat het top! Erg fijn weertje hier. Buiten nog niet te warm en dat komt de temperatuur in zowel accommodatie als MK ten goede. Wel het hele weekend al zonnig en een vlak zeetje….. zo zou het altijd moeten zijn is mijn mening….. helaas!

Afgelopen dagen voor de kust van Marokko, Algerije en Tunesië gevaren. Af en toe bereik op de mobiel dus ff gebeld en ge-smst. vanmiddag voeren we ten zuiden van Sicilië, geen maffiosi gezien.

Het is weekend dus weer lekker rustig aan gedaan. Geen overtime aan dek maar uiteraard wel gewoon wachtjes in de MK lopen. Beneden is het op zich vrij rustig. Af en toe begint er een separator(brandstof en smeerolie) te jammeren maar vaak valt het mee. Ook de pomp voor het verwarmingswater(soort CV systeem) tript nog wel eens en de septic-tank(stronttank) is in onderhoud dus die moeten we af en toe handmatig ff leegpompen…. het houd je van de straat.

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met m’n veiligheidsrondje. Dit zijn items welke wekelijks gecheckt moeten worden. O.a. de vrijeval-boot, bilge-alarmen, noodverlichting en nooddiesel generator kijk ik dan na. Over het algemeen is alles wel in orde. Ben momenteel bezig met het overhalen van de vacuümpomp van de nood- brandbluspomp, deze hoort de lucht uit de pomp en leidingen te zuigen maar dat werkt niet en in Antwerpen hebben we daar een opmerking van Bureau Veritas over gehad. Hoort te werken.

Vandaag heb ik alle oliën, vetten en chemicaliën geïnventariseerd. In Roemenie willen ze exact weten wat er aan boord is, op de wc-rol nauwkeurig. het meeste staat wel op papier maar in Rotterdam en Antwerpen is er weer het 1 en ander bijgekomen dus tijd om dat allemaal weer up-to-date te maken, mooi klusje op de zondag.

Vannacht gaat hier de klok weer eens een uurtje vooruit en dan zitten wij in principe al op zomertijd. Morgenochtend na de koffie hebben we brand- en sloepenrol dus zal m’n overtime wel niet zoveel worden.

Ik kap er weer mee, ga deze mail versturen en ff op internet kijken.

Fijn weekend(voor wat er nog van over is)!!!

Groeten Jorg


Date:                    14-3-2010

Time:                    1030 BT = 0930 UTC = 1030 NLT

Position:              Op de Westerschelde, onderweg naar Constanza, Roemenië

Goedemorgen!

Hier is weer een bericht vanaf de Tramper. Is al weer even geleden dat ik wat gestuurd had maar we hebben het de afgelopen dagen in de havens behoorlijk druk gehad.

Vorig weekend, zaterdagochtend waren we aangekomen in Rotterdam. Daar zijn we zowat de hele dag bezig geweest met het innemen van bunkers. HFO(hoog- en laagzwavelig), Gasolie en smeerolie(in bulk, drums en jerrycans). Ook de nodige reserveonderdelen en andere bevoorrading gehad(gereedschappen, poetslappen, schoonmaakspullen). Veel sjouwen dus. De bunkerboer kwam ’s avonds en tegen 2000 hebben we de 2e WTK naar z’n kooi gestuurd. Ik heb dus met de meester en wiper het bunkeren gedaan en zo zou de 2e een beetje uitgeslapen zijn om zondags alweer vroeg(0500) de motor te kunnen starten.

Toen naar Dundee in Schotland. Was een mooi rustig tripje en we zijn daar maandagochtend aangekomen, en eind van de middag alweer vertrokken. Terwijl ik onze passagier een rondleiding in de MK gaf, waren we ook bezig met de MK klaar te maken voor vertrek. De tornmachine en dus ook de voorsmeerpomp stonden al bij. Toen zag ik tot m’n grote schrik dat er een straal smeerolie vanaf een carterdeksel spoot. Iemand had het centrifugaalfilter vervangen en schoongemaakt maar vergeten een leidinkje weer goed vast te draaien….. 1 grote zwarte bende, en een zooi smeerolie zo de bilge in. Tja, foutje, kan gebeuren…… of? Uiteindelijk zonder problemen gestart en vertrokken naar Stavanger.

Ook de “oversteek” naar Noorwegen was erg rustig. Ben na m’n wacht ‘s middags op de brug wezen kijken maar ik vond deze Fjorden niet zo imposant zoals ik ze bij Halden(met de  Happy Rover) gezien heb. Toch een leuk stukje varen. In Stavanger hebben we een nachtje over gelegen maar er was niet echt animo om de wal op te gaan dus heb ik alleen ff een stukje over het haventerrein gewandeld om wat foto’s te maken.

Vertrek uit Stavanger ging ook niet helemaal goed. Zeg maar helemaal NIET! goed!!! We dachten dat we om 1330 de loods kregen dus ben ik na het middageten gelijk begonnen de boel klaar te zetten in de MK. Echter, nadat de motor 5 minuten draaide werden we gebeld dat het 1430 zou worden. Dus de motor maar weer stoppen en toen heeft Iemand per ongeluk de koelwaterpomp van het hulpbedrijf afgezet, terwijl er nog 2 hulpmotoren op het bord stonden. Deze raakten al snel aan de kook en een totale black-out was het gevolg. De noodgenerator kwam wel bij maar op de 1 of andere vage manier kregen we geen prik op de benodigde groepen(o.a. startluchtcompressor maar belangrijker, de koelwaterpomp voor het hulpbedrijf). Zonder koelwater kun je de hulpmotoren normaal niet starten maar nood breekt wetten dus heeft de 2e het alarm er even af gehaald, motor gestart en meteen op het bord geknald zodat de koelwaterpomp ook meteen gestart kon worden…. We hadden weer licht! Toen moest er een 2e hulpmotor bij komen maar deze tripte constant op z’n overspeed….. Dus na nog een uur zoeken waar dat vandaan kon komen hebben we de controller van de regulateur vervangen door die van hulpmotor 1(die was toch al een poos buiten bedrijf gesteld). Uiteindelijk om 1600 kunnen vertrekken en dat ging toen wel weer goed.

Daarna was ik weer even op de brug om buiten te kijken, begon het brandalarmpaneel heel gek te doen. Alle zones in alarm, alle lichtjes knipperen en branden…. Wat nu weer!?!? Na het nodige zoekwerk had de HWTK een stekkertje gevonden die behoorlijk gecorrodeerd was. Voor de nacht de stekker eruit gehaald en de rust keerde terug aan boord.

Nacht van vrijdag op zaterdag met loods op de Westerschelde naar Antwerpen gevaren. Lagen geloof ik tegen 0700 tegen de kant en om 0800 werd ik al weer uit m’n kooi gebeld, er moest water gebunkerd worden. In Antwerpen konden we gewoon met een brandslang vanuit de kaai pompen dus geen geouwehoer met een boot die niet wil(dat was in Rotterdam het geval).

Verder in Antwerpen van alles gebeurd in de MK. Generator 1 vervangen, TurboNed aan boord voor een beurt aan de turbo van de hoofdmotor, expansie-bellow in de uitlaatgassen leiding is vervangen en de bodem van de ketel is van een nieuwe steenlaag voorzien. Klassificatie-bureau kwam langs, ISPS audit, ISM audit….. Drukte dus!!! Zaterdagmiddag nog wel even visite gehad van m’n ouders, Robbin en Sidney en dat was wel gezellig. Heb ze eerst even aan boord wat dingen laten zien en toen zijn we nog even aan de wal wezen eten. Toen ik terug aan boord kwam hoorde ik dat we al zeewacht gingen lopen i.v.m. het opdroog-programma van de hulpketel. Die gemetselde laag moet geleidelijk aan opdrogen en daarom  moesten we de brander steeds even laten branden, dan een paar minuten uit en zo steeds langer totdat ie uiteindelijk continue bij mocht. Dat was nodig ook want alles was sinds zaterdagochtend afgekoeld(ook geen warm water om te douchen).

Vanochtend dan vertrokken vanuit Antwerpen en ik ben net nog ff op de brug wezen koffie drinken. Lekker rustig zo zonder al dat volk van de wal. Naar Constanza is geloof ik een dag of 9 varen. Komen door de Bosporus en dat schijnt wel een mooi stuk te zijn, hoop dat we er bij daglicht doorheen gaan.

Ik kap er nu mee, ga even eten en dan om 1200 weer op wacht. Eens kijken wat we dan weer mee gaan maken. Denk dat er nog wel het 1 en ander op te ruimen valt. Nog even de MK tankjes peilen en andere vaste werkzaamheden.

Groeten vanaf de Tramper!

Jorg


Date:                    7-3-2010

Time:                    1110 BT = 1010 UTC = 1110 NLT

Position:              Noordzee, onderweg van Rotterdam naar Dundee, UK

 

Goedemorgen,

Hier weer een mailtje van mij. We zijn alweer vertrokken uit Rotterdam. Daar kwamen we gisterochtend(zaterdag) aan rond 10 uur. Na ff m’n gezicht bij de havenpolitie te hebben laten zien ben ik na de koffie begonnen met het bunkeren van water maar dat ging niet echt zoals gepland. Omdat we hier de beide achterpiektanks ook voor drinkwater gebruiken zitten hier geen “normale” aansluitingen op om ze te vullen. Dit gebeurt dan elders door de slang in de ontluchtingspijp aan dek te steken. Dit vond de waterboer niet zo’n goed idee maar na lang geouwehoer en gezeur hebben we dat toch geprobeerd. Na een kwartier was voor de waterboer de maat vol en besloot ie om er mee te stoppen omdat het zo volgens hem eeuwen ging duren en tja, daar heb je op zaterdag geen zin in. Zaakje afgekoppeld en toen zijn ze weer vertrokken.

Verder de hele dag met van alles bezig geweest. Stores sjouwen, bunkeren(smeerolie, HFO en gasolie) en ’s middags heb ik de oilmist detector van de hoofdmotor vervangen. Deze gaf voor ik aan boord kwam nogal problemen met zelfs een paar keer een black-out als gevolg. De overhaalde OMD gaf echter steeds een alarm en dus hebben we besloten om toch de oude weer terug te plaatsen.

’s Avonds na het eten weer helpen sjouwen en tegen 2000 kwam de bunkerboot met zware olie en gasolie. Tot ongeveer 0100 aan dek gestaan(ja dat was koud) en toen maar naar m’n kooi. De 2e WTK hebben we al eerder naar z’n nest gestuurd zodat hij vanochtend met de (nieuwe) HWTK de motor kon starten en ik wat langer kon blijven liggen. Al met al erg druk dagje.

Nu dus onderweg naar Dundee in Schotland(ligt vlakbij Aberdeen). Daar komen we zoals het nu lijkt morgenochtend aan en het schijnt dat we een nachtje over liggen dus misschien ga ik wel ff de wal op. Dan dinsdag vertrek en gaan we door naar Stavanger(Noorwegen). Met de Rover ook in Noorwegen geweest en ook een middag aan de wal voor m’n vaccinatieboekje. Nu ook in Stavanger waarschijnlijk een nachtje over dus wie weet….

Als het goed is komen we de 13e aan in Antwerpen en ook daar staat wel weer het 1 en ander op het programma. Turbo overhalen, nieuwe generator voor hulpmotor 1, hulpketel word geïnspecteerd en we moeten een zuiger(cyl. 2) trekken. Ook best druk dus maar hoop toch wel wat visite te kunnen ontvangen. Zal het even gaan vragen aan de HWTK straks.

Ik ga nu eten en dan om 1200 weer op wacht. Denk dat het voornamelijk opruimen van spares word.

Groeten vanaf de Tramper,

Jorg


Date:       22-2-2010

Time:       1700 BT = 1900 UTC = 2000 NLT

Position:   Oost van Arquipelago de Fernando de Noronha

 

Hello,

Hoe gaat het in Nederland? Hier gaat alles goed. Afgelopen donderdag zijn we dan toch vertrokken vanaf de anchorage van Rio. Eind van de ochtend hebben we de proviand gekregen en om ongeveer 1530 zijn we anker op gegaan en zijn we met de loods naar buiten gevaren. Eerste stukje (oostelijke koers) nog wat geslinger maar dat werd ’s avonds minder. Tot nu toe is het weer erg goed. Buiten warm en binnen ook best wel want de AC kan het maar net aan….

 

Afgelopen weekend behalve de wachtjes lekker rustig aan gedaan. Beetje m’n hut opgeruimd(lag nog veel ouwe zooi van m’n voorganger).

’s Avonds na het eten spelen we meestal een potje Kolonisten van Catan met de Kapitein, HWTK en de 2e stuurman. Leuk spelletje al gaat het me nog niet zo goed af, begint te komen hoop ik.

 

In de MK is het verder ook mooi rustig. Had vanmiddag een alarm van cilinder no. 4, die gaf aan dat de uitlaatgassen te hoog waren maar toen ik het alarm had afgedrukt viel dat allemaal wel mee, denk dat de sensor kuren had. Vanochtend in m’n overtime heb ik de vetten en oliën geteld zodat we weten wat we nog bij moeten bestellen in Nederland.

 

Tja, verder eigenlijk weinig te melden. De Nederlanders gaan aardig goed in Vancouver begreep ik uit ons dagelijkse krantje. Als het goed is varen we al snel weer in het internet gebied dus dan kan ik ook wat vaker de nieuwtjes in NL en Coevorden checken, ook de weblog van Lisanne natuurlijk!! Gaaf dat ze op safari gaat!

 

Ik ga er nu weer mee stoppen, ff douchen, eten en dan misschien wel weer ff Kolonisten spelen.

 

Groeten vanaf de Tramper!

 

Jorg

 

 Received: from GCC at Globe Wireless;

Tue, 23 Feb 2010 10:04 UTC

Message-id: 621479458


Date:       17-2-2010

Time:       1700 BT = 1900 UTC = 2000 NLT

Position:   Rio de Janeiro anchorage

 

Hallo allemaal!!

 

Hier weer een mailtje vanaf de Tramper. We liggen nu ten anker voor Rio de Janeiro. Gisterochtend zijn we hier heen gevaren om te bunkeren en om proviand in te slaan. Rond 0800 vertrokken en tegen 1400 waren we er al weer, geen wereldreis dus. Tegen 1600 was de bunkerboot langszij en kon het aankoppelen en het pompen beginnen. Tijdens het bunkeren kwam de kapitein met nieuws van de agent dat we de proviand pas morgen(vandaag) zouden kunnen krijgen en of er animo was om de wal op te gaan met een bootje... Nou daar hoefde ik niet lang over na te denken. De 2e WTK wilde niet zo graag weg en dus ben ik tegen 2030 met de Kapitein, HWTK en 3 flippen met het bootje naar Rio de Janeiro geweest!!!

 

Na een tochtje van +/- 20 minuten kwamen we bij een kade aan en vanaf daar een taxi geregeld naar een barretje. Daar was nog niet veel te beleven en toen ben ik met de Kapitein en de HWTK maar eens rond gaan lopen. Kwamen al snel in een grote lange straat terecht met een boel verklede mensen vanwege het carnaval. Geweldig om te zien hoe ze dat hier vieren zeg!! Een boel mooie uitgedoste danseressen en we hebben zelfs nog zo'n echte wagen gezien(was trouwens ook de enige die er nog stond). Uiteindelijk hebben we daar zo'n anderhalf uur rond gestruind en zijn we weer terug gelopen. Naast het eerste barretje zat er nog 1 en daar zijn we eens naar binnen gewandeld. Was een bar met overal spiegels en in het midden een verhoging waar een aantal zeer mooie danseressen hun kunsten stonden te vertonen, leuk uitzicht dus. Een poosje later werden er een aantal stoelen in een kring gezet en werd het oer-Braziliaanse stoelendans gespeeld..Hahahah!!! 2 rondjes hebben de kap en ik meegedaan maar beide keren hebben we de finale niet gehaald(hoe zou dat toch komen?). Tegen 0200 werd het aardig rustig in die tent en zijn wij ook maar weer verder gegaan. Nog tot kwart voor 4 in een soort restaurantje op de hoek gezeten en met 2 dames zitten ouwehoeren, lachen man! Om 4 uur ging het bootje weer terug naar de Tramper en een half uurtje later lag ik in m'n kooi. Mooie avond gehad!

 

Dan zal ik een beetje vertellen wat we de afgelopen dagen hebben gedaan in de MK. Gisterochtend na het starten van de hoofdmotor heb ik met de 2e WTK een elektromotor van drinkwaterpomp vervangen. Zijn er nog wel een poos mee bezig geweest want eerst kregen we de as niet goed op z'n plek maar nu doet ie het. Verder dus gebunkerd en vandaag met vanalles en nog wat bezig geweest. Peilrondje gemaakt, brandstof verpompt, bilge leeg gepompt en tussendoor veel dingen uitgezocht enzo.

 

Vandaag bij de koffie hoorden we dat de proviand ook vandaag niet komt dus liggen we nog een nachtje ten anker en wie weet vanavond weer met het bootje naar Rioooooo!!!

Als het goed is dan morgen wel proviand en daarna vertrekken we richting Rotterdam. Zal ongeveer 16 dagen varen zijn en zoals het nu lijkt liggen we er maar 1 dag.

Dat was het voorlopig wel weer, ik ga ff eten en daarna zie ik het wel weer, misschien blijf ik ook wel aan boord om een boerennacht te gaan maken.

 

Groeten vanaf de Tramper,

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Thu, 18 Feb 2010 22:00 UTC

Message-id: 620255539


Date:       14-02-2010

Time:       1645 BT = 2005 UTC = 2105  NLT

Position:   Cabo Frio, Brazilie

 

Hallo,

Hier dan een mailtje vanaf de Tramper. Na een dikke 3 maanden verlof werd het tijd om weer te gaan varen. Gisteren met mam en Ulli(vroegere buurvrouw) naar Schiphol gereisd met de trein. Daar aangekomen de post en garantiebrief opgehaald en vervolgens de koffers ingecheckt. Daarna nog wat gegeten en gedronken en toen zijn de dames weer richting station gegaan en ben ik door de beveiligingspoortjes gegaan. Toen nog wachten tot 1815 en aan boord van de Boeing gestapt die me(ons bleek achteraf, er waren nog meer aflossers) naar Parijs heeft gebracht. In Parijs moesten we nog wachten tot 2230 om uiteindelijk aan boord van de Boeing 747 te stappen naar Rio de Janeiro. Vlucht ging voorspoedig alleen het was jammer dat er in deze kist geen eigen schermpjes waren waar je dan filmpjes op kan kijken.

Vanochtend om ongeveer 0700 waren we geland en aan het eind van de slurf stond er al een mannetje te wachten met een bordje waar “Tramper” op stond, onze man dus! Hij heeft toen alles vrij snel geregeld bij de immigratie.

Toen dus met die taxi, we dachten dat het een ritje naar de haven van Rio zou zijn maar niet was minder waar. De Tramper ligt een heel eind van Rio in Cabo Frio(geloof dat het zo heet hier). Onderweg heel veel dorpjes tegen gekomen en daar was het overal erg druk i.v.m. carnaval. Wel leuk om te zien hoor, allemaal schaarsgekleede dames die onderweg naar de stranden overal waren, maar wij konden zo niet opschieten. Uiteindelijk na een rit van ongeveer 4 uur kwamen we dan aan bij de haven. Nog ff de mensen die naar huis gingen gedag gezegd en dus zonder officiële overdracht aan boord gekomen. De meester heeft ons(2e WTK, Wiper en ik) de MK laten zien en het één en ander verteld. Echt weer compleet anders alles hier, en best een oude bende. Maar goed, dat dacht ik eerst van de Dijksgracht ook en uiteindelijk ook daar een prima reis op gemaakt.

M’n hut is erg klein vergeleken met die op de vorige 2 schepen. Ook zijn de dekken erg onlogisch ingedeeld naar mijn idee. Alle WTK’s zitten op een ander dek en de stuurlui ook…. zal wel ff wennen worden. Ondertussen al wel redelijk m’n hut ingeruimd, nog een rondje in de MK gemaakt en even op de brug gekeken. We hebben wel internet aan boord maar niet in de hutten. Toch wel fijn dat het er i.i.g. is, kan ik iets regelmatiger wat van me laten horen met af en toe een foto erbij.

Zoals het nu lijkt vertrekken we morgen of dinsdag en dan op naar Rotterdam!!

Ik laat het hier eerst ff bij, ga zo eten en dan nog een beetje luieren, de 2e heeft de wacht en de meester wilde de wal op geloof ik.

Groeten vanuit een zonnig Brazilie!!!

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Tue, 16 Feb 2010 09:33 UTC

Message-id: 619467728