Tramper 2010
HOME
Date: 8-6-2010
Time: 1630 BT = 1330 UTC = 1530 NLT
Position: Zwarte Zee, onderweg naar de Borsporus
Goedendag!
Hoe
is het? Hier gaat alles goed. Zijn vanochtend dan eindelijk vertrokken
vanuit Kerch, Oekraine. Daar kwamen we afgelopen vrijdag aan en na een
boel geregel en gedoe waren we ingeklaard(heeft wel wat sloffen peuken
en flessen whisky gekost.
’s
Avonds ben ik met de kapitein, HWTK en 2e stuurman de wal op
geweest. Hebben eerst een tijdje op een terras gezeten, paar biertjes
gedronken en een super uitzicht!! Vervolgens een wandelingetje gemaakt
en op de terugweg op een ander terras in de hoofdstraat nog wat
gedronken en gegeten. Om ongeveer 2200 waren we alweer terug aan boord
dus kan ik wel zeggen dat dat aardig netjes gebleven is.
Zaterdag ’s ochtends en ‘s middags heb ik dan eindelijk die verrotte
kabel aan dek gerepareerd en dat deel van de verlichting werkt nu weer.
Tegen 1500 gingen een aantal weer de wal op maar ik ben aan boord
gebleven, had met de meester afgesproken dat ik dan ’s avonds de wal
weer op kon, prima!!!
’s
Avonds ben ik met de meester en Rod(onze wiper) wezen stappen. Eerst
weer wat gegeten en gedronken op het terrasje van de eerste avond. Bleek
dat het een soort laatste schooldag was of zo. Alle lokale jonge lui in
gala kleding gestoken, en vooral de meiden zagen er soms oogverblindend
mooi uit! Later zijn we nog naar een discotheek geweest. De DJ daar had
het nog niet helemaal door want de ene keer was de dansvloer vol en
dan(als er lokale muziek gedraaid werd) weer leeg. Heb em dus ff wat
tips gegeven en dat vond ie wel gaaf, dansvloer vol, blije DJ….hahaha!!
Hij nodigde me uit om bij hem en z’n vrienden te komen zitten dus heb ik
daar een paar wodka’s met ze gedronken……FOUT!!! Wegspoelen met
druivensap dus je merkt er niks van(de smaak dan…..)
2
Van die jongelui zaten op de Oekraïense zeevaartschool dus die vonden
een aantal zeelui uit het buitenland maar wat interessant, we hadden er
4 vrienden en 1 vriendin bij, super gezellig dat wel!!!
Uiteindelijk om 0400(geloof ik) weer aan boord en toen nog ff 1 biertje
met de meester in mijn hut gedaan, blijkbaar was dat te veel want de
biertjes stonden er de volgende ochtend nog….. Al met al wel heel erg
gezellig gehad, al ben ik van de wodka wel genezen.
Zondag een vrij trage start, maar he, daar is het zondag voor. Weinig
uitgevoerd ’s ochtends en ’s middags ben ik (weer) de wal op gegaan. Dit
keer met de 3e stuurman om de toerist uit te hangen. Hebben
het standbeeld van Lenin en een oorlogsmonument bezocht. Echte oude
Sovjet stijl hier en daar, erg indrukwekkend moet ik zeggen. Eind van de
middag waren we er weer en na de lange wandeling(en de overblijfselen
van een kater) ben ik ’s avonds aan boord gebleven en heb ik een filmpje
gekeken.
Gisteren hebben we nog even onze septic(stront) tank naar een bootje
gepompt. In al die landen rond de Zwarte Zee mag je geen rioolwater
overboord pompen dus moeten we dat in een opslagtank opslaan. Die begon
aardig vol te raken(ondanks dat de wasmachines afgekoppeld waren en het
douchen tot een minimum gedwongen was) dus het werd tijd om dat af te
geven.
Gisteravond ben ik ook maar aan boord gebleven, kap, HWTK, 1e
en 2e stuurman zijn nog wel weer de wal opgeweest maar ik
vond het wel mooi geweest. Alarm op m’n hut gezet en weer een filmpje
gekeken. Vanochtend om 0600 bonkte de 2e stuurman alweer op
onze deuren, moesten weer krabbels gezet worden voor het een en
ander…..de douane en immigratiedienst waren dus aan boord. Uiteindelijk
heeft de kapitein zelfs nog $ 200,- moeten betalen om het zaakje rond te
krijgen dus dat zegt wel genoeg over de autoriteiten hierzo.
Morgen komen we alweer aan bij de Bosporus, daar bunkeren en dan
hopelijk z.s.m. door naar Italië. Allemaal leuk en aardig die Zwarte Zee
maar de officiële instanties zijn zo corrupt als wat.
Ik
stop er nu weer mee, ga kijken of ons internet het doet en daarna eten,
Kolonisten en slapen.
Groeten vanaf de Tramper!
Groeten Jorg
Date: 3-6-2010
Time: 1645 BT = 1345 UTC = 1545 NLT
Position: Zwarte Zee, onder de Oekraïense kust
Hoi,
Hoe
is het daar?? Hier gaat alles goed! Zijn alweer uit Constanta
vertrokken, ging allemaal vrij snel dus geen tijd om te stappen. In
Constanta hebben we sludge afgegeven en diesel gebunkerd. Ik heb dus de
hele middag aan dek gestaan en op zich was het(op een korte maar hevige
bui na) goed te doen.
Laatste week veel aan dek bezig geweest met de verlichting in het
gangboord. Zit een dikke kortsluiting en vandaag heb ik dan eindelijk
het stuk kabel gevonden waar die zit, nu moet dat stuk kabel alleen nog
vervangen worden en dat word ook nog een behoorlijke klus.
Onze ETA voor Kerch(Oekraïne) is vrijdagochtend 0600. Dan zullen er wel
weer een boel corrupte mensjes aan boord komen die de nodige
cadeautjes(drank en sigaretten) van de ouwe willen hebben. Zo ging het
in Roemenie ook en Oekraïne schijnt nog erger(sommigen zeggen zelfs
erger dan Afrika) te zijn.
Vorige week vrijdag met het aanslingeren(of eigenlijk, aantrekken) van
de buitenboordmotor had ik m’n pols behoorlijk bezeerd(tegen de haak van
de davit gerost). Gelukkig zijn de pijn en de bult nu weg en ik heb er
geen last meer van.
Ik
stop er nu maar weer mee, gaan zo eten en dan weer Kolonisten spelen!
Groeten vanaf de Tramper!
Groeten Jorg
Date: 18-5-2010
Time: 1615 BT =
1915 UTC = 2115 NLT
Position: Noord Atlantische Oceaan
Hoi!
Hoe
is het daar? Hier gaat alles (wéér) goed. Vorige week donderdag, in het
begin van de middag zijn we ten anker gegaan voor New York om te
bunkeren. Tegen 1700 zijn we weer gaan varen richting Albany, ongeveer
14 uur varen op de Hudson Rivier. ’s Nachts zijn we weer ten anker
gegaan i.v.m. een nauw en donker stuk. Vrijdag rond de middag lagen we
tegen de kant en na het eten zijn we in de MK begonnen met het trekken
van zuiger nr. 2. ’s Avonds tegen 2200 zijn we gestopt en na een paar
biertjes te kooi gegaan.
Volgende ochtend om 0800 weer verder. Zuiger terug, kop terug(reserve,
zodat we de oude kunnen overhalen) en tegen 1500 zijn we gaan starten om
proef te draaien. De loods was om 1600 besteld dus hebben we de
hoofdmotor laten draaien. Alles bleek in orde(geen boutjes of moertjes
over) en toen dus stroomafwaarts terug via New York naar open zee.
Het
weekend is rustig verlopen, weinig bijzonders gebeurd. Rommel van het
zuigertrekken opgeruimd en verder de normale wachtwerkzaamheden.
Maandagochtend kwam ik tijdens m’n rondje beneden een pomp tegen met
nogal wat lekkage op de asafdichting…. Pomp van de koel-en
vriesinstallatie. Spul eens goed bekeken en de pomp draait parralel met
die van de AC. Bleek de zuigaflsuiter dicht te zijn. Vreemd! Dus ben ik
momenteel bezig om die pomp te overhalen(nieuwe seal en waaier).
Gisteravond kwam ik net onder de douche vandaan toen ik ineens een hoop
getril en geslinger vernam. Eerst dacht ik dat de stuur-automaat weer
gek deed(dit was namelijk afgelopen weekend ook al het geval) maar toen
belde de kapitein me dat er beneden iets niet pluis was. Eenmaal beneden
was de hoofdmotor al gestopt en de meester vertelde me dat we de
verstuiver van nr. 2 gingen checken. Na deze afgeperst te hebben bleek
deze ok, dus verder checken en dan maar de brandstofpomp verwisselen. Al
met al 2 uur liggen drijven en gigantisch geslingerd. Ook hadden we
tusendoor nog “even” een blackout, hoe dat nou weer kon weten we niet,
misschien lucht in het koelwatersysteem na het zuigertrekken. Slecht
begin al met al van de nieuwe week.
Goede nieuws is echter dat we i.p.v. La Rochelle eerst naar Antwerpen
gaan om te laden, had al gevraagd om vanuit Antwerpen naar huis te gaan
maar dit word nu dus iets eerder(zal maar geen data noemen, dat
veranderd toch nog een paar keer waarschijnlijk).
Zo
te lezen gaat het in NL met sommige personen wat minder…. Nogmaals
beterschap allemaal!!
Voor nu kap ik er mee, ga mailen, douchen eten en dan Kolonisten(jaja,
ik win steeds vaker!!).
Groeten vanaf de Tramper!
Jorg
Date: 3-5-2010
Time: 1615 BT = 2115 UTC = 2315
NLT
Position: Golf van Mexico
Hallo!!
Hoe
is het daar? Hier gaat alles goed. Weet dat het lang geleden is dat ik
gemaild heb maar geen zorgen, ik had gewoon geen tijd/zin.
Onze Italië/USA trip zit er op en we zijn nu onderweg naar Altamira(Mexico)
om bulk te gaan laden. Daarna nog een paar zware stukken vanuit Albany(NJ,
USA) en dan weer een lange oversteek richting de Zwarte Zee, Constanza(idd,
Roemenie) en Kerch(Oekraine).
In
Mobile(AL, USA) zijn we niet de wal op geweest. Was allemaal een heel
gedoe om naar de poort te komen, kostte ons $ 30,- om een mannetje te
huren die ons begeleid van het schip naar de poort. De taxibus van het
zeemanshuis kon ons wel vanaf het schip naar een mall brengen maar die
meneer kwam niet opdagen….. &*($#T^$^@!!!!!!!! Bedankt!!
1
avond in Mobile werd de wal op toch niet wat want toen ben ik na het
bunkeren nog tot 2200 met de HWTK in kraan 2 bezig geweest. De airco
werkte niet en daardoor word de elektronica te warm en stopt de kraan
ermee. Volgende dag een lokale monteur er naar laten kijken en die heeft
de boel weer gefikst. Ook heeft die man onze koel- en vries en de AC van
de accommodatie gecheckt en het 1 en ander gedaan. Echter niet met het
gewenste resultaat waardoor de accommodatie en de koel- en vrieskamers
niet erg koel worden. Ook de zeewater temperatuur(26° C) werkt daar niet
echt aan mee.
In
Mobile hebben we beide MK-ventilatoren weer aan de praat gemaakt. 1 kant
wilde alleen op lage toeren en de andere alleen op hoge. Nu doen ze aan
beide kanten beide toerentallen dus dat is mooi gefikst. Ook heb ik
nieuwe accu’s voor de noodstroomvoorziening geïnstalleerd en heb ik met
de 2e WTK de zee inlaatfilters schoongemaakt.
Dan
de 2e loshaven, Theodore, op slechts 2,5 uur varen van
Mobile. Daar was ik al eens geweest in 2008 met de Happy Rover. Toen
zijn we vanaf Theodore naar Mobile gegaan om te stappen. Hier hebben ze
een goede taxiservice vanaf het schip naar de poort(gratis en op tijd).
Dus wij op pad. Eenmaal buiten de poort zijn we verder gewandeld maar we
kwamen iemand tegen die ons zei dat het toch best een eind lopen was,
dus toen zijn we achterin zo’n grote pick-up gestapt die inmiddels ook
was gestopt. Erg gaaf, en ik denk, typisch Amerikaans!
Bij
een restaurantje vlakbij(met de auto dan) hebben de Kapitein, HWTK, 2e-
en 3e stuurmannen en ik lekker uitgebreid gegeten. De meesten
gingen voor de mosselen, garnalen en ander zwemmend ongedierte maar de
kap. en ik hebben een lekker stuk vlees besteld. Erg goed te eten. paar
biertjes erbij, helemaal goed. Tijdens het natafelen hadden we besloten
om nog ff verder te gaan naar Mobile maar uiteindelijk zijn alleen de
HWTK, 3e stuurman en ik daar heen gegaan. Was minder drukte
dan de vorige keer dat ik er was, veel kroegen waren dichtgetimmerd en
ik heb me laten vertellen dat dat voornamelijk met de financiële crisis
te maken had, jammer maar desondanks hebben we ons goed vermaakt. Tegen
0300 waren we weer terug aan boord en ben ik gelijk naar m’n kooi
gegaan.
Volgende ochtend om 0800 zou de loods aan boord zijn maar dit werd 1200.
na vertrek buiten behoorlijk wat wind op de kop dus stampen. Nu alweer
een dag lekker rustig zeetje, zeer vochtige lucht dus wel klam en warm
overal.
In
Theodore is ook onze 4e man in de MK(wiper) aan boord
gekomen. Rod is sinds de Stadiongracht niet veel veranderd, behalve dat
ie nu vader is van een dochtertje. Leuk om hem weer terug aan boord te
zien.
Verder eigenlijks niet zoveel te melden, in de MK zijn we allemaal bezig
met van alles en nog wat. Voornamelijk kleine klussen maar ook die
moeten gedaan worden. Misschien in Altamira een kop en zuiger trekken.
Dat word echt tijd want nummer 2 zit al over z’n tijd maar we hebben
nergens tijd of ons gereedschap nokt er mee af(Porto Marghera).
ik
stop er nu maar weer mee. Ga mailen, douchen, eten en dan Kolonisten
spelen. Heb trouwens alweer 2x gewonnen dus dat gaat de goede kant op.
Oh ja, en bijna 3 maanden aan boord dus ook dat gaat de goede kant op!!
hahaha!!!
Groeten vanaf de Tramper!
Jorg
Date: 16-4-2010
Time: 1615 BT = 1615 UTC = 1815 NLT
Position:
Goedemiddag,
Hoe
is het? Hier gaat alles goed. We hebben de afgelopen 2 dagen behoorlijk
geslingerd, dat was even wat minder maar nu schijnt de zon volop en
slingeren we lichtjes. Ik ben nu alweer dik 2 maanden aan boord en ik
moet zeggen dat de tijd weer snel is gegaan(gelukkig).
In
de machinekamer gebeurden weer eens rare dingen de afgelopen dagen.
Separatoren die moeilijk deden en gistermiddag tijdens m’n wacht maakte
ik nog even een ronde voordat ik koffie ging drinken en ineens zag ik
een straal smeerolie…! Heeelp!! Was een plug uit het centrifugaalfilter
gekomen(waarschijnlijk door trillingen ofzo). Hadden we de afgelopen
week veel schoongemaakt onder de vloerplaten, konden we nu weer van voor
af aan beginnen….pfff. Dat was wel weer frustrerend zeg maar.
Verder gaat alles z’n gangetje aan boord. De klok is alweer 2 uur terug
gegaan en vannacht weer een uur. Dat uurtje klok deel ik met de 2e
WTK. Na het eten ’s avonds word er fanatiek Kolonisten v. Catan gespeeld
door de kapitein, 2e stuurman, 3e stuurman en ik.
Erg leuk tijdverdrijf. Het is voor mij nu weekend en ik denk dat ik
vannacht na m’n wacht maar weer eens een filmpje ga kijken. De 2e
stuurman heb ik vorig weekend uitgenodigd om na de wacht een biertje bij
me te komen drinken maar aangezien ik 1 dek boven de messroom en kombuis
woon, is hij bang dat ie gaat lopen snaaien. kan hem wel begrijpen, hij
heeft zeg maar niet mijn postuur….hahah!!
Tja
wat nog meer te melden, rond de 25e komen we aan in Mobile.
Daarna naar Theodore(is vlakbij) en waar de reis daarna naar toe gaat
weten we nog niet. Er word al wel gespeculeerd aan boord maar we hebben
nog geen nieuws hierover van kantoor. Mij lijkt een reisje via het
Panama-kanaal richting Azië wel leuk, we wachten het rustig af.
Ik
stop er nu weer mee, ga even mailen en internetten en wie weet voor het
avondeten een biertje aan dek in de zon.
groeten, Jorg
Date: 7-4-2010
Time: 1645 BT = 1545 UTC = 1645 NLT
Position: Voor de kust bij Venetië, Italie
Hallo allemaal,
Hoe
is het? Hier alles goed. Zijn vertrokken uit Porto Marghera en nu
onderweg naar Bari, ook in Italie dus komen we morgenmiddag daar aan.
Afgelopen vrijdag waren we aangekomen op de rede van Trieste. Daar een
nachtje over gelegen want een schip voor ons had wat vertraging.
Zaterdagmiddag konden we dan naar binnen, 1 groot stuk geladen met de
walkraan en ’s avonds al weer vertrokken, kort maar krachtig dus.
Volgende morgen alweer aangekomen in Porto Marghera(ligt aan de
overkant).
In
Porto Marghera zouden we een cilinderkop en zuiger gaan trekken maar
helaas was onze hydrauliekpomp voor de vijzels stuk dus ging het feest
niet door. ’s Middags het spul weer teruggezet(wat we al los gesleuteld
hadden) en tegen 1600 zijn we gestopt. ’s Avonds ben ik met de 2e
stuurman en een matroos naar Marghera geweest. Stukkie wandelen en het
leek allemaal erg dood. Uiteindelijk een barretje gevonden en daar een
paar biertjes gedronken. Nog met een paar Oekraïense vrouwen zitten
ouwehoeren, was wel ff lachen. Toen wilden we een taxi hebben maar dat
werd lastig, i.v.m. Pasen ligt heel Italië op z’n gat. Dus toen maar
besloten om te gaan wandelen(in de stromende regen trouwens…..).
Op
de terugweg kwamen we vlakbij de haven een grote loods tegen waar harde
muziek uitkwam en een zooi auto’s voor de deur. Wij waren benieuwd en
dus wilden we wel ff binnen kijken. Helaas, het was een besloten feest
dus konden wij het wel schudden…. Even verderop bleek weer een soort
kroeg te zijn(beide plekken hadden we op de heenweg niet opgemerkt) maar
ook hier moest je lid zijn. Nou ben ik achteraf blij dat we niet lid
geworden zijn want de portier vertelde ons dat het een homobar was….Hahahah!!!
Gelukkig geen lid geworden dus! Uiteindelijk heb ik aan boord met de
matroos nog een paar biertjes in m’n hut gedronken en toen te kooi want
maandag stond Venetie op het programma.
Maandagochtend belde de kapitein me om 0800 op of ik niet vergeten was
dat we om 0900 naar de oude stad Venetië zouden gaan…. Nee, niet
vergeten maar wel blij dat ie ff belde. Snel gedoucht, nog ff een
boterham en koffie gedaan en toen richting Marghera gewandeld om met de
kapitein, 1e stuurman en de HWTK de bus te pakken.
Na
een klein half uurtje rijden kwamen we in Venetië aan op het busstation
en we waren niet alleen. Veel toeristen uiteraard maar ik denk dat we
qua drukte geluk hadden, het zal er in de zomer nog wel veel drukker
zijn. Eerst maar eens richting het Pallazio di
San Marco gelopen. Onderweg door tal van mooie straatjes gekomen, elke
keer weer leuk om te zien. Het San Marco plein was redelijk snel
gevonden en we zijn toen in die grote kerk van hem geweest. Ook erg
indrukwekkend allemaal. Veel mozaïek, wat haast niet opvalt van veraf.
Officieel niet toegestaan om binnen te fotograferen maar daar hield
niemand zich aan en ik dus ook niet.
Vervolgens weer een heel eind rond gewandeld en uiteindelijk zijn we wat
gaan eten en drinken op een terras aan het water. Leuk om een beetje te
ouwehoeren, mensen kijken en een paar biertjes te drinken. Na, ik denk
bijna 2 uur te hebben gezeten vonden we het wel mooi geweest en zijn we
terug naar de bus gelopen, daar nog ff wat souvenirs gekocht en toen
weer terug naar de haven. Al met al een erg leuke dag, is een keer wat
anders dan altijd maar de kroeg in.
’s
Avonds wilde ik opnieuw de baan op, weer naar Marghera maar er was
niemand anders die zin had dus ben ik maar aan boord gebleven.
Dinsdag(gisteren) hebben we de smeeroliekoeler van de hoofdmotor los
gesleuteld, schoongemaakt en de pakkingen vervangen. Al met al een
behoorlijke klus, erg saai(het is een platenkoeler en die platen zijn
nagenoeg allemaal hetzelfde, lopende band werk dus). Gisteravond om 2000
kwam de bunkerboer en hebben we in 3 uurtjes ff 310 ton zware olie
gebunkerd. Toen nog ff een biertje in het kantoortje met de kapitein,
HWTK en stuurman en toen weer te kooi.
Vanochtend ben ik met de 3e stuurman en de matroos met de
vrijevalboot wezen varen, dat moet eens in de zoveel tijd ook gebeuren.
Nou met dit ding viel niet te sturen dus zijn we snel weer terug gegaan,
het zgn. “spelevaren” zat er niet in. Daarna heb ik weer bij de slang
aan dek gestaan maar nu om sludge naar de sludgeboer te pompen. Normaal
is de bunkerwacht(of sludgewacht) erg saai maar ik moet zeggen, zo in
het zonnetje was het goed te doen.
Nou
dat was me weer een lange mail zeg! Ik ga zo slapen(heb na het eten nog
Kolonisten gespeeld en het is nu alweer 2000).
Groetjes vanaf de Tramper!
Jorg
Date: 31-3-2010
Time: 1645 BT = 1545 UTC = 1645 NLT
Position: Tussen wat Griekse eilandjes, onderweg naar
Trieste, Italië
Hoi,
Hier even een kort mailtje vanaf de Tramper. Eindelijk dan weer
onderweg! Zondag op de anchorage voor de Bosporus kwam er een bootje met
wat milieuknakkers kijken of wij geen afvalwater(riool) overboord
pompten. Dit hadden we op de heenweg allemaal netjes dicht gezet maar
toch bleek er een afsluiter ietsjes door te lekken…. Die gasten monsters
nemen en druk roepen dat we de overboord dicht moesten zetten….. Die
staat dicht!
’s
Middags zouden we anker op gaan en dan naar het loodsstation varen maar
toen we daar in de buurt kwamen werden we terug gestuurd naar de
ankerplaats. De autoriteiten waren dus druk bezig om ons een bekeuring
uit te schrijven en tot die tijd waren we “aangehouden”. Jaja, ook dat
nog! ’s Avonds is er een surveyor aan boord gekomen die zeg maar aan
onze kant stond. Samen met de tegenpartij en de HWTK buitenboord gekeken
en inderdaad drupte die afsluiter een klein beetje. Dus de autoriteiten
hadden gelijk en wij kregen een boete(iets met veel nullen)……
Nou
ja, de volgende dag was deze boete betaald(iedereen een beetje loon
ingeleverd…haha!!! ) en ’s avonds mochten we dan eindelijk naar het
loodsstation varen om vervolgens de Bosporus te passeren. Helaas weer ‘s
nachts tijdens mijn wacht dus niet zo veel van mee gekregen. Nu gelukkig
weer eventjes varen en de 2e komen we aan te Trieste, Italië.
Daar blijven we geloof ik niet zo lang en dan door naar Porto Marghera.
Daar wel wat langer en dan zuigertrekken(misschien zelfs 2), bunkeren en
wie weet wat nog meer.
Voor nu stop ik er weer mee, mailen, douchen, eten en Kolonisten
spelen!!
Groetjes Jorg
Date: 27-3-2010
Time: 1620 BT = 1520 UTC = 1620 NLT
Position: Zwarte Zee, onder de Bulgaarse kust
Goedemiddag,
Hoe
is het daar? Hier gaat het naar omstandigheden goed. We zijn vanmiddag
vertrokken uit Roemenie en gisteravond ben ik nog “even” met de meester
de wal op geweest. Dat was me weer wat zeg…..
Na
een paar biertjes aan boord uiteindelijk toch de taxi maar gebeld en
onder de douche gesprongen. Op naar Constanza!! Eerst in 2 leuke, hippe
barretjes geweest en daarna naar een disco. Hier waren de meester en ik
elkaar uit het oog verloren maar een oplettende taxi-chauffeur wist naar
welke kroeg hij was gegaan en daar kwam ik hem inderdaad weer tegen.
Daarna zijn we naar nog een andere tent geweest en daar ging het even
mis op het eind.
De
uitsmijter(type, 2 bij 2 met veel goud) zei dat ik nog moest afrekenen
maar dit begreep de meester ff verkeerd en dus begon die te zeuren tegen
deze Roemeense kleerkast….slecht idee want die pakte al vrij snel een
busje pepperspray en gaf de HWTK de volle laag. Slecht zicht voor de
meester vanaf toen, ogen compleet dicht . Ook de andere gasten(en ik) in
de bar vernamen het en van die troep ga je spontaan kokhalzen ….. niet
fijn dus. Snel betaald en met de taxi naar de haven, dachten we want de
haven van Constanza is groter dan we dachten. We kwamen uit bij compleet
het verkeerde haventerrein, geen Tramper te bekennen. Na nog een dik uur
rondrijden en zoeken uiteindelijk het schip gevonden, was 15 kilometer
verderop. Om 0800 waren we weer aan boord en zijn we maar gaan slapen,
we waren compleet verrot(niet alleen van de pepperspray hoor).
Al
met al een hele toer weer, wat een geouwehoer om een paar rottige centen
zeg! En dat terwijl ik op het punt stond om netjes af te rekenen. Nou
ja, we zijn er goed vanaf gekomen gelukkig, al ziet de meester er
momenteel niet echt jovel uit, z’n ogen zijn nog steeds rood maar hij
kan weer zien.
Nu
dan onderweg naar Italië, morgenochtend ten anker voor de Bosporus om te
wachten op onze beurt voor de doorvaart. Waarschijnlijk nu overdag dus
misschien kan ik wat foto’s maken. Dan de 1e ongeveer in
Porto Maghera om weer wat zware dingen te laden. In Italië moet ook een
zuiger overhaalt en een cilinderkop gewisseld worden, we krijgen bunkers
en gaan sludge afgeven. Druk druk dus, geen tijd om de wal op te gaan
waarschijnlijk maar op dit moment heb ik de beentje wel even genoeg
gestrekt……
Voor nu stop ik er mee, ga mail checken en versturen en daarna eten en
slapen, ben kapot!
Groeten Jorg
Date: 21-3-2010
Time: 1630 BT =
1530 UTC = 1630 NLT
Position: Middellandse
Zee, voorbij Sicilie
Goedemiddag!
Hoe is het in Nederland? Hier in de
Middellandse Zee gaat het top! Erg fijn weertje hier. Buiten nog niet te
warm en dat komt de temperatuur in zowel accommodatie als MK ten goede.
Wel het hele weekend al zonnig en een vlak zeetje….. zo zou het altijd
moeten zijn is mijn mening….. helaas!
Afgelopen dagen voor de kust van
Marokko, Algerije en Tunesië gevaren. Af en toe bereik op de mobiel dus
ff gebeld en ge-smst. vanmiddag voeren we ten zuiden van Sicilië, geen
maffiosi gezien.
Het is weekend dus weer lekker rustig
aan gedaan. Geen overtime aan dek maar uiteraard wel gewoon wachtjes in
de MK lopen. Beneden is het op zich vrij rustig. Af en toe begint er een
separator(brandstof en smeerolie) te jammeren maar vaak valt het mee.
Ook de pomp voor het verwarmingswater(soort CV systeem) tript nog wel
eens en de septic-tank(stronttank) is in onderhoud dus die moeten we af
en toe handmatig ff leegpompen…. het houd je van de straat.
Ik ben de afgelopen dagen bezig
geweest met m’n veiligheidsrondje. Dit zijn items welke wekelijks
gecheckt moeten worden. O.a. de vrijeval-boot, bilge-alarmen,
noodverlichting en nooddiesel generator kijk ik dan na. Over het
algemeen is alles wel in orde. Ben momenteel bezig met het overhalen van
de vacuümpomp van de nood- brandbluspomp, deze hoort de lucht uit de
pomp en leidingen te zuigen maar dat werkt niet en in Antwerpen hebben
we daar een opmerking van Bureau Veritas over gehad. Hoort te werken.
Vandaag heb ik alle oliën, vetten en
chemicaliën geïnventariseerd. In Roemenie willen ze exact weten wat er
aan boord is, op de wc-rol nauwkeurig. het meeste staat wel op papier
maar in Rotterdam en Antwerpen is er weer het 1 en ander bijgekomen dus
tijd om dat allemaal weer up-to-date te maken, mooi klusje op de zondag.
Vannacht gaat hier de klok weer eens
een uurtje vooruit en dan zitten wij in principe al op zomertijd.
Morgenochtend na de koffie hebben we brand- en sloepenrol dus zal m’n
overtime wel niet zoveel worden.
Ik kap er weer mee, ga deze mail
versturen en ff op internet kijken.
Fijn weekend(voor wat er nog van over
is)!!!
Groeten Jorg
Date: 14-3-2010
Time: 1030 BT = 0930 UTC = 1030 NLT
Position: Op de Westerschelde, onderweg naar Constanza,
Roemenië
Goedemorgen!
Hier is weer een bericht vanaf de Tramper. Is al weer even geleden dat
ik wat gestuurd had maar we hebben het de afgelopen dagen in de havens
behoorlijk druk gehad.
Vorig weekend, zaterdagochtend waren we aangekomen in Rotterdam. Daar
zijn we zowat de hele dag bezig geweest met het innemen van bunkers. HFO(hoog-
en laagzwavelig), Gasolie en smeerolie(in bulk, drums en jerrycans). Ook
de nodige reserveonderdelen en andere bevoorrading gehad(gereedschappen,
poetslappen, schoonmaakspullen). Veel sjouwen dus. De bunkerboer kwam ’s
avonds en tegen 2000 hebben we de 2e WTK naar z’n kooi
gestuurd. Ik heb dus met de meester en wiper het bunkeren gedaan en zo
zou de 2e een beetje uitgeslapen zijn om zondags alweer
vroeg(0500) de motor te kunnen starten.
Toen naar Dundee in Schotland. Was een mooi rustig tripje en we zijn
daar maandagochtend aangekomen, en eind van de middag alweer vertrokken.
Terwijl ik onze passagier een rondleiding in de MK gaf, waren we ook
bezig met de MK klaar te maken voor vertrek. De tornmachine en dus ook
de voorsmeerpomp stonden al bij. Toen zag ik tot m’n grote schrik dat er
een straal smeerolie vanaf een carterdeksel spoot. Iemand had het
centrifugaalfilter vervangen en schoongemaakt maar vergeten een
leidinkje weer goed vast te draaien….. 1 grote zwarte bende, en een zooi
smeerolie zo de bilge in. Tja, foutje, kan gebeuren…… of? Uiteindelijk
zonder problemen gestart en vertrokken naar Stavanger.
Ook
de “oversteek” naar Noorwegen was erg rustig. Ben na m’n wacht ‘s
middags op de brug wezen kijken maar ik vond deze Fjorden niet zo
imposant zoals ik ze bij Halden(met de Happy Rover) gezien heb. Toch
een leuk stukje varen. In Stavanger hebben we een nachtje over gelegen
maar er was niet echt animo om de wal op te gaan dus heb ik alleen ff
een stukje over het haventerrein gewandeld om wat foto’s te maken.
Vertrek uit Stavanger ging ook niet helemaal goed. Zeg maar helemaal
NIET! goed!!! We dachten dat we om 1330 de loods kregen dus ben ik na
het middageten gelijk begonnen de boel klaar te zetten in de MK. Echter,
nadat de motor 5 minuten draaide werden we gebeld dat het 1430 zou
worden. Dus de motor maar weer stoppen en toen heeft Iemand per ongeluk
de koelwaterpomp van het hulpbedrijf afgezet, terwijl er nog 2
hulpmotoren op het bord stonden. Deze raakten al snel aan de kook en een
totale black-out was het gevolg. De noodgenerator kwam wel bij maar op
de 1 of andere vage manier kregen we geen prik op de benodigde groepen(o.a.
startluchtcompressor maar belangrijker, de koelwaterpomp voor het
hulpbedrijf). Zonder koelwater kun je de hulpmotoren normaal niet
starten maar nood breekt wetten dus heeft de 2e het alarm er
even af gehaald, motor gestart en meteen op het bord geknald zodat de
koelwaterpomp ook meteen gestart kon worden…. We hadden weer licht! Toen
moest er een 2e hulpmotor bij komen maar deze tripte constant
op z’n overspeed….. Dus na nog een uur zoeken waar dat vandaan kon komen
hebben we de controller van de regulateur vervangen door die van
hulpmotor 1(die was toch al een poos buiten bedrijf gesteld).
Uiteindelijk om 1600 kunnen vertrekken en dat ging toen wel weer goed.
Daarna was ik weer even op de brug om buiten te kijken, begon het
brandalarmpaneel heel gek te doen. Alle zones in alarm, alle lichtjes
knipperen en branden…. Wat nu weer!?!? Na het nodige zoekwerk had de
HWTK een stekkertje gevonden die behoorlijk gecorrodeerd was. Voor de
nacht de stekker eruit gehaald en de rust keerde terug aan boord.
Nacht van vrijdag op zaterdag met loods op de Westerschelde naar
Antwerpen gevaren. Lagen geloof ik tegen 0700 tegen de kant en om 0800
werd ik al weer uit m’n kooi gebeld, er moest water gebunkerd worden. In
Antwerpen konden we gewoon met een brandslang vanuit de kaai pompen dus
geen geouwehoer met een boot die niet wil(dat was in Rotterdam het
geval).
Verder in Antwerpen van alles gebeurd in de MK. Generator 1 vervangen,
TurboNed aan boord voor een beurt aan de turbo van de hoofdmotor,
expansie-bellow in de uitlaatgassen leiding is vervangen en de bodem van
de ketel is van een nieuwe steenlaag voorzien. Klassificatie-bureau kwam
langs, ISPS audit, ISM audit….. Drukte dus!!! Zaterdagmiddag nog wel
even visite gehad van m’n ouders, Robbin en Sidney en dat was wel
gezellig. Heb ze eerst even aan boord wat dingen laten zien en toen zijn
we nog even aan de wal wezen eten. Toen ik terug aan boord kwam hoorde
ik dat we al zeewacht gingen lopen i.v.m. het opdroog-programma van de
hulpketel. Die gemetselde laag moet geleidelijk aan opdrogen en daarom
moesten we de brander steeds even laten branden, dan een paar minuten
uit en zo steeds langer totdat ie uiteindelijk continue bij mocht. Dat
was nodig ook want alles was sinds zaterdagochtend afgekoeld(ook geen
warm water om te douchen).
Vanochtend dan vertrokken vanuit Antwerpen en ik ben net nog ff op de
brug wezen koffie drinken. Lekker rustig zo zonder al dat volk van de
wal. Naar Constanza is geloof ik een dag of 9 varen. Komen door de
Bosporus en dat schijnt wel een mooi stuk te zijn, hoop dat we er bij
daglicht doorheen gaan.
Ik
kap er nu mee, ga even eten en dan om 1200 weer op wacht. Eens kijken
wat we dan weer mee gaan maken. Denk dat er nog wel het 1 en ander op te
ruimen valt. Nog even de MK tankjes peilen en andere vaste
werkzaamheden.
Groeten vanaf de Tramper!
Jorg
Date: 7-3-2010
Time: 1110 BT =
1010 UTC = 1110 NLT
Position: Noordzee,
onderweg van Rotterdam naar Dundee, UK
Goedemorgen,
Hier weer een mailtje van mij. We
zijn alweer vertrokken uit Rotterdam. Daar kwamen we
gisterochtend(zaterdag) aan rond 10 uur. Na ff m’n gezicht bij de
havenpolitie te hebben laten zien ben ik na de koffie begonnen met het
bunkeren van water maar dat ging niet echt zoals gepland. Omdat we hier
de beide achterpiektanks ook voor drinkwater gebruiken zitten hier geen
“normale” aansluitingen op om ze te vullen. Dit gebeurt dan elders door
de slang in de ontluchtingspijp aan dek te steken. Dit vond de waterboer
niet zo’n goed idee maar na lang geouwehoer en gezeur hebben we dat toch
geprobeerd. Na een kwartier was voor de waterboer de maat vol en besloot
ie om er mee te stoppen omdat het zo volgens hem eeuwen ging duren en
tja, daar heb je op zaterdag geen zin in. Zaakje afgekoppeld en toen
zijn ze weer vertrokken.
Verder de hele dag met van alles
bezig geweest. Stores sjouwen, bunkeren(smeerolie, HFO en gasolie) en ’s
middags heb ik de oilmist detector van de hoofdmotor vervangen. Deze gaf
voor ik aan boord kwam nogal problemen met zelfs een paar keer een
black-out als gevolg. De overhaalde OMD gaf echter steeds een alarm en
dus hebben we besloten om toch de oude weer terug te plaatsen.
’s Avonds na het eten weer helpen
sjouwen en tegen 2000 kwam de bunkerboot met zware olie en gasolie. Tot
ongeveer 0100 aan dek gestaan(ja dat was koud) en toen maar naar m’n
kooi. De 2e WTK hebben we al eerder naar z’n nest gestuurd
zodat hij vanochtend met de (nieuwe) HWTK de motor kon starten en ik wat
langer kon blijven liggen. Al met al erg druk dagje.
Nu dus onderweg naar Dundee in
Schotland(ligt vlakbij Aberdeen). Daar komen we zoals het nu lijkt
morgenochtend aan en het schijnt dat we een nachtje over liggen dus
misschien ga ik wel ff de wal op. Dan dinsdag vertrek en gaan we door
naar Stavanger(Noorwegen). Met de Rover ook in Noorwegen geweest en ook
een middag aan de wal voor m’n vaccinatieboekje. Nu ook in Stavanger
waarschijnlijk een nachtje over dus wie weet….
Als het goed is komen we de 13e
aan in Antwerpen en ook daar staat wel weer het 1 en ander op het
programma. Turbo overhalen, nieuwe generator voor hulpmotor 1, hulpketel
word geïnspecteerd en we moeten een zuiger(cyl. 2) trekken. Ook best
druk dus maar hoop toch wel wat visite te kunnen ontvangen. Zal het even
gaan vragen aan de HWTK straks.
Ik ga nu eten en dan om 1200 weer op
wacht. Denk dat het voornamelijk opruimen van spares word.
Groeten vanaf de Tramper,
Jorg
Date: 22-2-2010
Time: 1700 BT = 1900 UTC = 2000
NLT
Position: Oost van Arquipelago de
Fernando de Noronha
Hello,
Hoe gaat het in Nederland? Hier gaat
alles goed. Afgelopen donderdag zijn we dan toch vertrokken vanaf de
anchorage van Rio. Eind van de ochtend hebben we de proviand gekregen en
om ongeveer 1530 zijn we anker op gegaan en zijn we met de loods naar
buiten gevaren. Eerste stukje (oostelijke koers) nog wat geslinger maar
dat werd ’s avonds minder. Tot nu toe is het weer erg goed. Buiten warm
en binnen ook best wel want de AC kan het maar net aan….
Afgelopen weekend behalve de wachtjes
lekker rustig aan gedaan. Beetje m’n hut opgeruimd(lag nog veel ouwe
zooi van m’n voorganger).
’s Avonds na het eten spelen we
meestal een potje Kolonisten van Catan met de Kapitein, HWTK en de 2e
stuurman. Leuk spelletje al gaat het me nog niet zo goed af, begint te
komen hoop ik.
In de MK is het verder ook mooi
rustig. Had vanmiddag een alarm van cilinder no. 4, die gaf aan dat de
uitlaatgassen te hoog waren maar toen ik het alarm had afgedrukt viel
dat allemaal wel mee, denk dat de sensor kuren had. Vanochtend in m’n
overtime heb ik de vetten en oliën geteld zodat we weten wat we nog bij
moeten bestellen in Nederland.
Tja, verder eigenlijk weinig te
melden. De Nederlanders gaan aardig goed in Vancouver begreep ik uit ons
dagelijkse krantje. Als het goed is varen we al snel weer in het
internet gebied dus dan kan ik ook wat vaker de nieuwtjes in NL en
Coevorden checken, ook de weblog van Lisanne natuurlijk!! Gaaf dat ze op
safari gaat!
Ik ga er nu weer mee stoppen, ff
douchen, eten en dan misschien wel weer ff Kolonisten spelen.
Groeten vanaf de Tramper!
Jorg
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 23 Feb 2010 10:04 UTC
Message-id: 621479458
Date: 17-2-2010
Time: 1700 BT = 1900 UTC = 2000
NLT
Position: Rio de Janeiro anchorage
Hallo allemaal!!
Hier weer een mailtje vanaf de
Tramper. We liggen nu ten anker voor Rio de Janeiro. Gisterochtend zijn
we hier heen gevaren om te bunkeren en om proviand in te slaan. Rond
0800 vertrokken en tegen 1400 waren we er al weer, geen wereldreis dus.
Tegen 1600 was de bunkerboot langszij en kon het aankoppelen en het
pompen beginnen. Tijdens het bunkeren kwam de kapitein met nieuws van de
agent dat we de proviand pas morgen(vandaag) zouden kunnen krijgen en of
er animo was om de wal op te gaan met een bootje... Nou daar hoefde ik
niet lang over na te denken. De 2e WTK wilde niet zo graag weg en dus
ben ik tegen 2030 met de Kapitein, HWTK en 3 flippen met het bootje naar
Rio de Janeiro geweest!!!
Na een tochtje van +/- 20 minuten
kwamen we bij een kade aan en vanaf daar een taxi geregeld naar een
barretje. Daar was nog niet veel te beleven en toen ben ik met de
Kapitein en de HWTK maar eens rond gaan lopen. Kwamen al snel in een
grote lange straat terecht met een boel verklede mensen vanwege het
carnaval. Geweldig om te zien hoe ze dat hier vieren zeg!! Een boel
mooie uitgedoste danseressen en we hebben zelfs nog zo'n echte wagen
gezien(was trouwens ook de enige die er nog stond). Uiteindelijk hebben
we daar zo'n anderhalf uur rond gestruind en zijn we weer terug gelopen.
Naast het eerste barretje zat er nog 1 en daar zijn we eens naar binnen
gewandeld. Was een bar met overal spiegels en in het midden een
verhoging waar een aantal zeer mooie danseressen hun kunsten stonden te
vertonen, leuk uitzicht dus. Een poosje later werden er een aantal
stoelen in een kring gezet en werd het oer-Braziliaanse stoelendans
gespeeld..Hahahah!!! 2 rondjes hebben de kap en ik meegedaan maar beide
keren hebben we de finale niet gehaald(hoe zou dat toch komen?). Tegen
0200 werd het aardig rustig in die tent en zijn wij ook maar weer verder
gegaan. Nog tot kwart voor 4 in een soort restaurantje op de hoek
gezeten en met 2 dames zitten ouwehoeren, lachen man! Om 4 uur ging het
bootje weer terug naar de Tramper en een half uurtje later lag ik in m'n
kooi. Mooie avond gehad!
Dan zal ik een beetje vertellen wat
we de afgelopen dagen hebben gedaan in de MK. Gisterochtend na het
starten van de hoofdmotor heb ik met de 2e WTK een elektromotor van
drinkwaterpomp vervangen. Zijn er nog wel een poos mee bezig geweest
want eerst kregen we de as niet goed op z'n plek maar nu doet ie het.
Verder dus gebunkerd en vandaag met vanalles en nog wat bezig geweest.
Peilrondje gemaakt, brandstof verpompt, bilge leeg gepompt en tussendoor
veel dingen uitgezocht enzo.
Vandaag bij de koffie hoorden we dat
de proviand ook vandaag niet komt dus liggen we nog een nachtje ten
anker en wie weet vanavond weer met het bootje naar Rioooooo!!!
Als het goed is dan morgen wel
proviand en daarna vertrekken we richting Rotterdam. Zal ongeveer 16
dagen varen zijn en zoals het nu lijkt liggen we er maar 1 dag.
Dat was het voorlopig wel weer, ik ga
ff eten en daarna zie ik het wel weer, misschien blijf ik ook wel aan
boord om een boerennacht te gaan maken.
Groeten vanaf de Tramper,
Jorg
Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 18 Feb 2010 22:00 UTC
Message-id: 620255539
Date: 14-02-2010
Time: 1645 BT = 2005 UTC =
2105 NLT
Position: Cabo Frio, Brazilie
Hallo,
Hier dan een mailtje vanaf de Tramper.
Na een dikke 3 maanden verlof werd het tijd om weer te gaan varen.
Gisteren met mam en Ulli(vroegere buurvrouw) naar Schiphol gereisd met
de trein. Daar aangekomen de post en garantiebrief opgehaald en
vervolgens de koffers ingecheckt. Daarna nog wat gegeten en gedronken en
toen zijn de dames weer richting station gegaan en ben ik door de
beveiligingspoortjes gegaan. Toen nog wachten tot 1815 en aan boord van
de Boeing gestapt die me(ons bleek achteraf, er waren nog meer
aflossers) naar Parijs heeft gebracht. In Parijs moesten we nog wachten
tot 2230 om uiteindelijk aan boord van de Boeing 747 te stappen naar Rio
de Janeiro. Vlucht ging voorspoedig alleen het was jammer dat er in deze
kist geen eigen schermpjes waren waar je dan filmpjes op kan kijken.
Vanochtend om ongeveer 0700 waren we
geland en aan het eind van de slurf stond er al een mannetje te wachten
met een bordje waar “Tramper” op stond, onze man dus! Hij heeft toen
alles vrij snel geregeld bij de immigratie.
Toen dus met die taxi, we dachten dat
het een ritje naar de haven van Rio zou zijn maar niet was minder waar.
De Tramper ligt een heel eind van Rio in Cabo Frio(geloof dat het zo
heet hier). Onderweg heel veel dorpjes tegen gekomen en daar was het
overal erg druk i.v.m. carnaval. Wel leuk om te zien hoor, allemaal
schaarsgekleede dames die onderweg naar de stranden overal waren, maar
wij konden zo niet opschieten. Uiteindelijk na een rit van ongeveer 4
uur kwamen we dan aan bij de haven. Nog ff de mensen die naar huis
gingen gedag gezegd en dus zonder officiële overdracht aan boord
gekomen. De meester heeft ons(2e WTK, Wiper en ik) de MK laten zien en
het één en ander verteld. Echt weer compleet anders alles hier, en best
een oude bende. Maar goed, dat dacht ik eerst van de Dijksgracht ook en
uiteindelijk ook daar een prima reis op gemaakt.
M’n hut is erg klein vergeleken met
die op de vorige 2 schepen. Ook zijn de dekken erg onlogisch ingedeeld
naar mijn idee. Alle WTK’s zitten op een ander dek en de stuurlui ook….
zal wel ff wennen worden. Ondertussen al wel redelijk m’n hut ingeruimd,
nog een rondje in de MK gemaakt en even op de brug gekeken. We hebben
wel internet aan boord maar niet in de hutten. Toch wel fijn dat het er
i.i.g. is, kan ik iets regelmatiger wat van me laten horen met af en toe
een foto erbij.
Zoals het nu lijkt vertrekken we
morgen of dinsdag en dan op naar Rotterdam!!
Ik laat het hier eerst ff bij, ga zo
eten en dan nog een beetje luieren, de 2e heeft de wacht en de meester
wilde de wal op geloof ik.
Groeten vanuit een zonnig Brazilie!!!
Jorg
Received: from GCC at Globe Wireless;
Tue, 16 Feb 2010 09:33 UTC
Message-id: 619467728
|