Happy Rover 2008 - 2009


  HOME

 

nieuwe berichten onderaan


Date:       29-10-2008

Time:       2030 BT

Position:   Antwerpen

 

Hallo,

 

Hoe gaat het daar? Hier alles nog steeds goed. Liggen nog steeds in Antwerpen. Gisteren werd er dan eindelijk geladen. Tijdens het laden moest iedereen aan dek zijn i.v.m. de zware lading(> 400 ton). Beetje een tegenvaller, gaat allemaal zo traag, en het was ook nog eens koud buiten.... Bij de 2e hijs 's middags moest zelfs iedereen die niet met het laden bezig was van boord.

 

In de MK is alles rustig. Wel wat mensen van buitenfirma's voor de koel- en vries en de EMS(Energy Management System). Vanochtend hebben we een kop gewisseld. De 2e WTK zag tijdens het meten v.d. klepspelingen dat er een stukkie staal tussen de klepveren lag, waarschijnlijk een stuk van 1 vd veren die eraf is geknapt. De klus ging voorspoedig en voor de koffie(1500) zat alles dicht en kon het koelwater weer opgevuld worden.

 

Ik kan beneden(en ook buiten de MK) steeds meer m'n weg vinden en dat is wel lekker. Ben gisteren maar eens begonnen met een deel van m'n wekelijkse en dagelijkse werkzaamheden. In de haven hoeft er minder te gebeuren qua dagelijkse klussen maar ik ben er maar vast mee begonnen.

 

Vanmiddag hebben we ook nog de 8 maandelijkse stores ontvangen. Was weer flink sjouwen geblazen maar we zijn weer van alles voorzien. Vannacht heb ik weer wacht te kooi, hopen dat het(weer) een rustig wachtje word.

 

Ik ga nu stoppen, ff douchen en dan zie ik nog wel wat het word, denk nog ff een biertje voor het slapen ;-).

 

Groeten vanuit Antwerpen,

 

Jorg

  

Received: from GCC at Globe Wireless;

Thu, 30 Oct 2008 10:14 UTC

Message-id: 395432373


Date        : 2-11-2008

Time:       : 1345 BT = NLT

Position    : Antwerp, Belgium

 

Hey!

 

Hoe is het daar?? Hier gaat het aardig(heb vandaag m'n vinger snoeihard tussen de deur gehad *$%#&*@#!!!). Verder gaat alles lekker hier. Gisteren is dan eindelijk het laatste en zwaarste stuk aan dek gehesen(730 mton). Was een hele operatie zeg. De eerste poging was mislukt omdat 1 v.d. kranen bijna op z'n limiet zat. Daarom zijn ze toen gestopt en hebben ze(de kapitein, stuurlui en supercargo) een plan B bedacht/berekend. Dat is dus gisteren uitgevoerd en ondanks dat het lang duurde (helemaal voor de wachtende bemanning) is het allemaal gelukt.

 

In de MK gaat ook alles prima(op die deur na dan ;-) ).

Vanmiddag gaan we weer starten en lopen we eerst ff 6 op 6 af i.v.m. de sluizen en het feit dat ik nog maar net van school kom, gewoon voor de zekerheid zeg maar. Vanaf morgen dan wel gewoon zeewacht dus ben ik in de MK van 1200-1600 en van 0000-0400.

 

De afgelopen dagen hebben we de sparekop overhaald en heeft de 2e WTK me geleerd hoe de klepslijp-machine werkt. Is eigenlijk net een draaibank. Erg saai werk maar op zee kan het niet i.v.m. de trillingen. Ook zijn er 2 overhaalde startluchtcompressoren gekomen en hebben we de oude daarvoor vervang. De oude gaan de wal op om overhaald te worden en worden dan weer op een ander schip geplaatst. Al met al best leuke klussen en dat is mooi.

 

Ik ga er nu weer mee stoppen (typt lastig met een pijnlijke rechter middelvinger). Ik zou zeggen, doe rustig aan en tot de volgende mail!!

 

Groeten vanaf de Happy Rover!

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Mon, 03 Nov 2008 00:36 UTC

Message-id: 396202877


Date:        4-11-2008

Time:       1700 BT = 1600 UTC = 1700 NLT

Position:   46* 18,7' N       11* 42,5' W

 

Hallo daar!

 

Hoe is het? Hier gaat het goed. M'n vinger is aan de beterende hand....Hahah! Heb zondag toch maar even de 1e stuurman naar m'n vinger laten kijken. Hij vond het er in eerste instantie niet zo goed uitzien. Hij heeft er toen een verbandje om gedaan met een "applicator". Dat is een soort buisje om een gebroken vinger te spalken. Dat was gelukkig bij mij niet het geval maar zo had ik toch wat bescherming tijdens m'n wacht. Heb dat ding nog 1 x laten verversen en nu is ie er af. Volgens de stuurman ziet het er nu wel beter uit omdat de wond dicht is. Het doet ook geen pijn gelukkig alleen een beetje een doof gevoel.

 

Goed, over naar andere(leukere) dingen. Ik heb de eerste 2 zeewachten met de meester gelopen. Omdat dit m'n eerste reis is wilde hij graag ff zien hoe me dat af ging. Gistermiddag dan m'n eerste 1200-1600 wacht gelopen en afgelopen nacht de 0000-0400.

Ging allemaal lekker, geen alarmen of andere gekke dingen. Om 1400 en 0200 ga ik ff naar de brug voor een bakkie koffie en een praatje met de 2e stuurman.

 

Ik zal even kort uitleggen wat mijn taken aan boord ongeveer inhouden. Tijdens de wacht moeten natuurlijk alle temperaturen en drukken van de hoofdmotor en hulpwerktuigen in de gaten gehouden worden. Daarom lopen we regelmatig een rondje door de MK.

Ook doe ik de peilingen van allerlei tanken zoals sludgetanken, bilge-olietanken enz. Het bijvullen van ontharden voor de smeerolie separator en het bijvullen van Vaptreat(tegen aanslag in de watermaker) doe ik ook. Verder mag ik alle pompen en afsluiters gangbaar houden door een maandelijks rondje te maken met de vetspuit. Aan het einde van m'n wacht maak ik dan een uitgebreide ronde en schrijf ik alle relevante temperaturen en drukken op in het MK journaal, dan naar de messroom om de wacht over te dragen. Tijdens m'n vaste overwerkuren(1030-1130) kan ik dan nog dingen buiten de MK(vrije valboot, in de bak enz.) doen. Om 1130 ga ik met de 2e stuurman voor eten zodat we beide om 1200 op wacht kunnen. Zo ziet ongeveer mijn werkschema aan boord er uit. Het bevalt allemaal erg goed, elke wacht vind ik wel weer nieuwe dingen uit.

 

Ik hoop dat daar ook alles goed gaat. Iedereen al weer geld aan het sparen voor de Ganzenmarkt? Vind het niet erg dat ik het weer moet missen, al dat gefeest en gezuip....haha!! Ik wil straks in de VS nog ff de wal op om een USB-stick te kopen. Die ben ik vergeten en is toch wel makkelijk om te hebben. Ook misschien nog ff shoppen naar andere dingen maar dat zien we dan wel weer. De $ doet het geloof ik weer beter dus dat is minder voor ons.... We will see.

 

Ik ga nu stoppen, zo ff eten en daarna denk ik nog ff een filmpje kijken en dan weer slapen. Vannacht gaat de klok weer een uurtje terug dus heb ik 4,5 uur wacht en de 2e WTK ook.

 

Groeten vanaf een rustig bewegende Happy Rover!!!

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Tue, 04 Nov 2008 19:11 UTC

Message-id: 396704262


Hallo daar!

 

Hoe gaat het? Hier gaat alles z'n gangetje. Varen nu bijna een week en dat bevalt iedereen wel weer goed geloof ik. Geen gedoe met TD en andere buitenbedrijven die je in de weg lopen ;-) Lekker je eigen wachtjes lopen enzo.

 

Gistermiddag tijdens de 1200-1600 had ik alarm op 1 vd ruimbilges. Ben er eens gaan kijken en er waren matrozen met een waterzuiger in de weer om de gaten in de tanktop(waar de twistlocks voor de containers) leeg te zuigen. Als de emmer v.d.

waterzuiger vol was, gooiden ze die leeg in de bilgeput. Heb tegen het einde van m'n wacht de bilgeput leeg getrokken met een ejecteur dus is ie weer leeg.

 

Vannacht om 0200 ging ik koffie drinken op de brug en we voeren langs de Azoren. Zag er erg rustig uit zo van een afstand. Ik vraag me dan wel eens af wat er allemaal te doen zou zijn op zo'n eiland. Misschien een idee om eens op vakantie naar toe te gaan.

 

Verder heb ik eigenlijk niet zoveel te melden. M'n wachten verlopen tot nu toe erg rustig, geen alarmen in principe, alles draait lekker. Behalve het EMS(Energy Management System) van ons thermische olie systeem doet een beetje gek. Als de temperatuur

195* bereikt moet de dumpcooler opengaan en z'n warmte dumpen in het hulpkoelwatersysteem. Dit doet ie echter niet en dus loopt de temperatuur op tot (afgelopen week) 208*. Er komt een alarm bij 210* en dat willen we dus niet. Zodoende regelen we nu de temperatuur door handmatig enkele bunkertanks te verwarmen. Niet teveel maar genoeg om de temperatuur van het th. olie systeem stabiel te houden.

 

Het weer is trouwens de afgelopen dagen ook erg lekker geweest. Overdag is het buiten zo'n 18* en de zeewatertemperatuur is dat nu ook. Momenteel is het echter regenachtig en bewolkt weer.

 

heb net ff de rand in m'n douche gekit want als ik ging douchen liep het water ook naar waar het niet mag komen van mij, ook van de week nog een stopcontact in m'n hut vervangen want die bungelde half aan de wand. Het lijkt verdorie wel Center Parcs!

Hahaha!

 

vanochtend heb ik een deel van m'n veiligheid items afgemaakt, buitenboordmotor getest(loopt als een tiet) en ook de noodbrandbluspomp in de boegschroefkamer gaat mooi, alleen lekt ie wat op z'n as-afdichting.

 

Ik ga nu weer stoppen, straks ff eten en dan een beetje op tijd(1900 ofzo) naar m'n kooi.

 

Groeten vanaf de Happy Rovert!!

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Fri, 07 Nov 2008 20:58 UTC

Message-id: 397538112


Date:       9-11-2008

Time:       1100 BT = 1300 UTC = 1400 NLT

Position:   33* 57,3' N - 45* 26,3' W

 

Hallo mensen!

 

Hoe is het daar? Hier gaat alles goed. M'n vinger hersteld gelukkig goed. Heb geen pijn meer en het bonkende gevoel is er ook uit. Alleen is ie wat overgevoelig maar dat komt denk ik omdat er nieuwe huid is ontstaan(die dooie is er al af). Ik kan in ieder geval alle normale werkzaamheden tijdens m'n wachten doen, gelukkig wel.

 

Gisteren was het zoals eigenlijk op alle schepen tot nu toe, schoonmaakdag. De matrozen soppen de accomodatie van boven tot onder en ik ben ook maar eens in m'n hut aan de slag gegaan. Had nog wat karton(van de blikjes) en nog wat troep liggen en heb dat allemaal ff naar beneden gebracht, karton over de muur en het plastic in het vuilnishok aan boord. Hier aan boord hebben we ook weer eem "incinerator"(vuilverbrander). Niet zo'n grote maar hij doet het goed. Ik heb gisteren een elektromotor van de sludge-doseerpomp daarvan vervangen zodat we ook sludge kunnen verbranden.

 

Dus morgen is het weer feest in Coev'n?? Nou ik hoop voor iedereen dat het weer gezellig word, lekker de hele dag bier drinken, door de stad slenteren en nat laten regenen...hahah!!! Hier is het weer vrij wisselvallig, van tijd tot tijd een bui, tussendoor weer zon maar de temperatuur buiten is erg aangenaam, zo'n 20 graden en erg vochtig. De AC staat weer bij(deze heeft ook een poosje niet gedaan wat ie moest doen) maar in de MK is het gewoon 38 graden. Kunnen we vast wennen aan de temperaturen in de Carib en US.

 

Ben benieuwd wat voor kachel het word, zal vast wel mooi worden toch? Waar komt ie precies? Muur aan de oprit-kant? Ik zie het wel in maart ongeveer.

 

In New Orleans gaat de 2e stuurman naar huis en komt er een vrouwelijke collega bij. Is een keer wat anders. De bemanning is verder erg leuk. Kan met iedereen wel een leuk praatje maken. De 1e stuurman moest steeds weer lachen als ik met m'n vinger bij hem kwam: "Dat word waarschijnlijk een hele vieze etterende wond Jorg!" zie hij dan. Ook steldde hij voor om m'n nagel te doorboren om de druk te verminderen, die druk verdween spontaan, hahaha!!!

 

Ik ga nu stoppen, zo ff eten en om 1200 weer naar beneden. Kijken of alles nog op z'n plek staat.

 

Oh, trouwens Bill, tijdens het laden(en straks ook met het lossen) moet iedereen die niks met de lading te maken heeft van boord i.v.m. de veiligheid. Het laden was allemaal erg kritisch i.v.m. de grote gewichten(+ 700 ton). Dus als er wat mis gaat en het schip dondert om, dan leven de machinisten en matrozen i.i.g. nog. De kapitein en HWTK staan bij dit soort operaties op de brug, vanaf daar kunnen de zijtanken gevuld en geleegd worden zodat de slagzij te regelen is. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, de foto's wil ik New Orleans opsturen, dan snap je het helemaal wel als je de afmetingen ziet.....

 

Groeten vanaf de Happy Rover!!!

 

Jorg

Received: from GCC at Globe Wireless;

Sun, 09 Nov 2008 14:15 UTC

Message-id: 397841059


Date:       11-11-2008

Time:       1630 BT = 1930 UTC = 2030 NLT

Position:   29* 52,9' N - 21* 24,6' W

 

Hallo,

 

Hier weer ff een kort mailtje vanaf de Happy Rover. Alles gaat hier z'n gangetje, vanochtend iets eerder begonnen omdat de bilge v.d. boegschroefruimte leeg gemaakt moest worden. Er lekt wat water van de as-afdichting v.d. noodbrandbluspomp daar.

Verder vanmiddag tijdens m'n wacht wat dingen opgeruimd voordat we in de US aankomen(dat zal ongeveer zondagavond zijn). Ook ben ik begonnen met m'n project "Pimp my palletwagen". De wielen(teflon ofzo) zijn totaal verrot en die draai ik af in de draaibank(ja die hebben we hier). Vannacht tijdens de 0000-0400 ga ik er weer mee verder.

 

Zaterdag gaan we BBQ-en. las in de laatste mail dat Ganzemarkt weer als vanouds was? Hahaha!! Ik ben totaal niet jaloers op jullie, hier schijnt overdag de zon en is het zo'n 20 tot 25 graden buiten. Ik drink dus na m'n middagwacht lekker een koude Grolsch aan dek of in de messroom met de 2e stuurman. Jaja, zwaar leven hoor. In de MK is het wel aardig zweten geblazen maar daar hoef je niet zoveel voor te doen met 41 graden.

 

Morgen ga ik in m'n overtime weer bezig met de wekelijkse en maandelijkse klusjes, er staan nog een paar dingen open en die moeten natuurlijk niet achterop raken. Daarom be gin ik ook iets eerder, 0900 i.p.v. na de koffie om 1015. Kan ik mooi ff een inhaalslag maken.

 

Het AFF certificaat is i.d.d het laatste dat ze nodig hadden voor m'n vaarbevoegdheid. Bedankt voor het opsturen daarvan.

 

Ik ga nu stoppen, ff douchen en dan met de 2e stuur een Grolschje drinken, daarna om 1730 eten en dan misschien nog ff een DVD kijken of een spelletje spelen.

 

Groeten vanaf de Happy Rover!

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Wed, 12 Nov 2008 09:37 UTC

Message-id: 398551546  


Date:       15-11-2008

Time:       1115 BT = 1615 UTC = 1715 NLT

Position:   24* 26,0' N - 84* 37,5' W

 

Hey!

 

Hoe gaat het daar? Hier gaat alles prima.

 

We varen momenteel in de Golf v. Mexico en komen morgenavond aan bij de loods(New Orleans). De hele oversteek is erg rustig verlopen, goed weer, weinig slingeren dus niet zeeziek geweest ofzo. De vinger doet het ook nog steeds en ik doe alles in de MK wat ik moet doen dus dat is ook mooi.

 

Ik heb nog geen post ontvangen maar dat is logisch, we zijn er nog niet! Haha! Ik zie wel wat er voor me bij is in New Orleans.

 

De bemanning is trouwens wel gezellig hoor. Ik had er geloof ik al eens over geschreven maar bij deze. Dat ik het over die 2e stuurman had komt natuurlijk omdat ik daar 2x per etmaal koffie zit te drinken om 1400 en om 0200. Ook eten we samen om 1130 zodat we om 1200 op wacht kunnen, zodoende.

 

De afgelopen dagen tijdens de wachten van allerlei klusjes gedaan. De achterbilge is schoon gemaakt, boegschroefruimte leeggepompt en schoon gemaakt(samen met de stag gedaan) en zo nog wat klusjes.

 

vanavond gaan we BBQ-en!!! Hahahah!! Ja ik lach jullie ff uit idd! Het is buiten erg warm en vochtig dus moeten we dat van binnen ook zo hebben, proost alvast! Maar eerst ga ik zo ff eten want om 1200 mag ik weer. Kijken of onze 9-poot er nog staat, vast wel want ik voel em op de brug nog rammelen.

 

Prettig weekend allemaal en de groeten vanaf de Sunny Happy Rover!

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Sat, 15 Nov 2008 17:10 UTC

Message-id: 399385471  


Date:       21-11-2008

Time:       1830 BT = 2230 UTC = 2330 NLT

Position:   New Orleans

 

Hallo!!

 

Hier weer een berichtje vanaf de Happy Rover. Alles goed daar dan? Hier gaat het nog steeds prima. Zijn hier maandagochtend aangekomen en vertrekken straks(middernacht) al weer. Toch nog 5 dagen gelegen hier dus.

We hebben mooi wat klussen kunnen doen in de MK. Alle 3 de separatoren hebben hun 2000 uren beurt gehad(de MDO seperator zelfs 8000 uren). Verder hebben we van allerlei dingen gedaan, weet het eigenlijk niet zo goed meer maar dat staat wel in het MK journaal.

 

Gisteravond ben ik nog even de wal op geweest met de 2e WTK en de stagaire. We wilden in eerste instantie naar de (Super) Wal-Mart maar toen de teller van de taxi op de heenreis al bijna $50,- aan gaf vroegen we of er niet iets dichter bij was. We zijn toen beland in een Mall waar je je wel weer uren kan vermaken met een volle knip. Heb er wel gekocht waarnaar ik op zoek was maar achteraf hadden we beter naar de kleinere Wal-Mart kunnen gaan. Volgende keer beter.

 

Nu voortaan typ ik m’n mailtjes dus vanuit m’n hut i.p.v. op de brug omdat ik nu een USB-stick heb. Ook heb ik nog wat lege DVD’s gekocht, een Levi’s broek, een zonnebril-opzet-ding en een lekker geurtje(voor mezelf). Dus nog geen souvenirs voor de thuisblijvers maar dat komt misschien nog wel. Al denk ik de volgende haven nog niet want daar liggen we geloof ik maar 1 dag. We zien het wel weer.

 

Ik stop er nu weer mee, ga zo slapen want om 2330 wil ik beneden zijn om de hoofdmotor aan te slingeren. Dan vanaf 2400 tot 0600 wacht op de Mississippi en morgenavond alweer in Mobile. Daar komt ook onze nieuwe 2e stuurman(vrouw eigenlijk). Ook is onze wiper June vanmiddag richting hotel gegaan en gisteren hebben we al kennis gemaakt met de nieuwe.

 

Ik zou zeggen, het beste maar weer en tot de volgende mail.

 

Groeten vanuit de VS van A,

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Sun, 23 Nov 2008 02:31 UTC

Message-id: 701304535  


Date:       27-11-2008

Time:       1700 BT = 2200 UTC = 2300 NLT

Position:   31* 26,1’ N – 57* 59,5’ W

 

Heey!

 

Hoe is het ermee? Nog een beetje uit te houden daar qua alles? Hier gaat alles weer lekker z’n gangetje. Zijn dinsdag nog “even” op de Bahamas geweest….hahaha!! Dat was werkelijk waar een bliksembezoek. Lagen tegen 2300 voor de kant(en ik in m’n kooi) en om 0245 zijn we weer vertrokken. Zijn dus gewoon door gegaan met het lopen van de zeewacht, wel zo handig.

 

In de MK gaat alles ook z’n gang. Heel af en toe een alarmpje tijdens de wacht maar voornamelijk is het rustig beneden. Afgelopen wachten begon de septic tank een beetje te ouwehoeren. Gaf soms alarm, daarna gereset en dan deed ie het weer….. tot ongeveer 4 uur later, alle WTK’s hebben dus wel een keer een alarm gehad van dat ding. De 2e is er nu mee bezig, zit em waarschijnlijk in 1 v.d. niveauschakelaars(flotters).

 

Vanmiddag ben ik tijdens m’n wacht bezig geweest om het “standby” filter van ons brandstoffilter in elkaar te zetten. De afgelopen dagen hebben we die schoongemaakt en ik ben vandaag begonnen met het uitzoeken van de diverse O-ringen. Nadat ik de juiste gevonden had ben ik de oude eruit gaan halen. Zware olie van 117 graden is niet goed voor die rubbertjes. De O-ringen waren compleet hard geworden, bikkelhard. Ga er vannacht tijdens m’n wacht mee verder, nog een paar er uit bikken. Daarna de nieuwe erin en het zaakje in elkaar zetten.

 

Gisteren hebben we trouwens “weer” ge-BBQ-ed. Dit keer compleet met “sjiggling-pig”(geen idee hoe je dat schrijft) oftewel een varken aan het spit. De Filipino’s zijn er zo’n beetje de hele middag mee bezig geweest. Eerst dat ding vullen met groente, fruit en kruiden voor de smaak en vervolgens een uur of 4 ronddraaien boven de hete kolen. Was erg lekker!! Ook had de chef weer van alles op tafel getoverd. Al met al weer geslaagd. Tijdens de BBQ is wel m’n dig. camera gesneuveld. De chauffeur van de (school)bus die ons in Mobile naar de poort bracht heeft em laten stuiteren toen we met z’n allen op de foto wilden……. Beetje jammer. Kon tijdens de BBQ nog een paar foto’s maken maar toen was het gedaan. Tzt in Antwerpen maar ff achter een andere aan.

 

Voor nu heb ik niet heel vee bijzonders meer te melden. Ik ga ff de email op de brug in de outbox doen en daarna eten. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte!

 

Groeten vanaf de Happy Rover, licht bewegend op de Atlantic.

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Fri, 28 Nov 2008 02:56 UTC

Message-id: 702554180  


Date:       29-11-2008

Time:       1645 BT = 2045 UTC = 2145 NLT

Position:   38* 13,7' N - 59* 24,1' W

     

Hey,

Hoe gaat ie? lekker weekend allemaal? Hier ook(een beetje dan). De wachten gaan uiteraard gewoon door maar het overwerk van 1000 tot 1130 slaan we deze 2 dagen mooi even over. Was vanochtend van plan om m’n hut en douche dan maar ff op te ruimen/soppen maar ik werd om 1130 wakker gebeld door de 2e stuurvrouw….. was door alle alarmbellen heen geslapen. Toen snel naar beneden om een broodje kebab te eten met ijs na en om 1200 weer de vetput in.

 

Rustig wachtje in eerste instantie totdat de vuilverbrander begon te zeuren, er kwam nogal wat onverbrande sludge aan de achterkant uit(te veel water erin). Gauw een lekbakje eronder gezet en alvast begonnen met schoonlappen. Ondertussen geprobeerd het ding weer aan de gang te krijgen maar dat opstarten vergt nogal wat aandacht dus dat lukte niet helemaal. Moet zeggen dat ik ook nog niet helemaal weet hoe de incinerator werkt. Meestal start de meester of 2e WTK hem op.

 

De camera is idd jammer, ben em eerst nog niet nodig want qua lading is er nu niet veel te zien(op een paar lege haspels in het ruim na en de MK foto’s hebben jullie ook al dusss……

 

De vrouwen thuis dus allemaal druk met werken enzo? Heb je(pa) het mooi rustig dus hahah!!! Lisanne moet dus nog wel eens extra uurtjes draaien? Zal wel een poen hebben dan. Ik zal begin december(of de volgende haven) ook wel een loonstrook krijgen waarvan me de mond open valt hahaha!! Mag ook wel, er word best hard voor gewerkt, al zeg ik het zelf.

 

Ik stop er nu weer mee, ga ff mailen met de 1e stuurman een praatje maken. Daarna eten en dan niet zoveel meer want om 2330 gaat de wekker weer. Ik ga dan verder met m’n project “Pimp my pompkar”. Heb er een mooi stuk rubber voor gevonden die als “banden” gaat functioneren.  maar eerst de oude wielen afdraaien op de draaibank zodat dat allemaal gaat passen.

 

Een prettig weekend nog en de groeten vanaf de Happy Rover!!

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Sun, 30 Nov 2008 00:56 UTC

Message-id: 702972700  


Date:       4-12-2008  

Time:       1645 BT =UTC = NLT

Position:   `49* 19,6 N – 21* 16,4; W

Hey!

Hoe gaat het daar? Hier wel aardig. Zijn alweer een dikke week onderweg naar Noorwegen en we slingeren de afgelopen 2 dagen behoorlijk. Slecht kunnen slapen daardoor maar goed, niks aan te doen. Zorgen dat alles goed zeevast staat.

 

Verder eigenlijk niet zo heel veel bijzonders te melden. In de MK gaat alles lekker z’n gangetje, heel af en toe een alarm maar over het algemeen is het stil(qua alarmen dus). Heb de afgelopen dagen de bankwerker uitgehangen. Eerst de wielen van de palletkar gefikst en gisteren kwam de fitter met een klusje voor me. Gaat mooi, vannacht maak ik nog een asje voor em en dan kan hij weer verder met zijn projectje.

 

Heb een paar dagen geleden Rik nog ff gesproken, onze verse vader!! Gefeliciteerd nogmaals met de geboorte van Luuk!!! Ik kom als ik terug ben nog wel een keer kroamschudd’n!

 

Oh, ik weet niet of jullie het al gelezen hadden op de reisinfo, maar we gaan na Halden eerst een reisje UK-Nigeria doen en daarna pas na Antwerpen, zal dus ergens in het nieuwe jaar zijn. Weten jullie dat alvast.

 

Ik knoop er nu weer een eind aan, ik weet dat het geen lange mail is maar ik zou zo echt ff niks meer weten(saai he?). Ik hoor wel weer wat van jullie.

 

Groeten vanaf een zwaar slingerende Rover!

 

Jorg

 

P.S. Bijna vergeten maar allemaal een fijne sinterklaasavond! Hier komt ie niet, z’n paard is al zeeziek als ie naar NL moet met de pakjesboot ;-)

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Fri, 05 Dec 2008 00:38 UTC

Message-id: 704323897


Date:       8-12-2008

Time:       1625 BT = 1525 UTC = 1625 NLT

Position:   57* 15,6’ N – 6* 53,8” E    

 

Heey!

 

Hoe gaat het daar? Hier alles prima. Het weekend weer achter de rug, was een lekker rustig weekendje voor ons. Geen overwerk gemaakt en dus ’s ochtends wat langer kunnen slapen. Zondagochtend na m’n wacht(om 0415 dus….) heb ik samen met de 2e stuurvrouw een oudejaarsconference van Youp gekeken, erg gelachen zeg! We hadden ook nog een fles witte wijn gekregen van de kapitein. Die fles kwam ie vorige week een keer in m’n hut brengen, dus ik zeg: “Heb ik die besteld?” (wekelijks kunnen we namelijk een aantal dingen bestellen zoals drank, sigaretten, chips enzo). Nee omdat de 2e stuur en ik tijdens het eten geen wijntje hadden gedronken omdat wij na het middageten meteen op wacht staan. ”Oh nou bedankt dan!”. Was op zich wel te drinken.

 

Vandaag dan weer maandag….. met frisse tegenzin m’n kooi uit gebeld door de meester, gelukkig woon ik vlakbij m’n werk ;-) dus ik was er zo. Ben eerst met de stag naar voren gegaan om in de boegschroefruimte de verwarming bij te zetten. Daarna hebben we nog ff wat platen multiplex uit het ruim gejat zodat we beneden ook weer kunnen hobby-en. Net tijdens m’n wacht ben ik weer achter de draaibank bezig geweest. Had gisteren al het koelwater gebeuren van dat ding gemaakt, water erin om te testen en uiteindelijk nog wat koelmiddel erbij gedaan. het werkstuk waar ik nu mee bezig ben is een katrol voor de loods-ladder-takel (mooi scrabble woord) gemaakt van RVS (dus hard en taai materiaal). De eerste is af maar nu moet die fitter ff een stuk eraf zagen zodat ik weer verder kan.

 

Morgenochtend ga ik trouwens de wal op! Jaja, verplicht!! M’n vaccinatie tegen tyfus loopt eind januari af en i.v.m. de reis naar Nigeria moet dat hier dus allemaal rond zijn. Maar ik ga niet alleen, de 2e WTK, andere stag en de wiper moeten ook mee.

De wiper is sinds dat ie aan boord is al ziek (op z’n Filippijns dan denk ik). Hij was bij z’n vorige rederij motorman, dat houd dus in dat ie nu gedegradeerd is en dat zal hij wel niet zo mooi vinden, hij zei dus dat ie ziek was (2 weken?). We zullen het morgen wel horen.

 

Ik hoop dat er nog tijd is om wat rond te koekeloeren maar dat zal wel tegenvallen. Wil eigenlijk wel ff een paar kaartjes kopen om te versturen. Ik hoorde gisteren dat er al weer post onderweg is naar het schip, leuk!! Heb ook nog diverse mensen gebeld en dat was ook wel weer even leuk. Sprak Jeroen nog ff en die gaat toch maar varen als WTK, bij Jumbo i.v.m. de dagdiensten in de MK.

 

Kan ik straks weer m’n hut verder gaan oppimpen met de kaartjes. Ben al begonnen met een vervallen zeekaart van straat Dover aan de muur, een bevallige dame van de kalender en ook heb ik een stuk zeekaart in de TL-bak gelegd zodat het iets sfeervoller is i.p.v. dat kille witte licht. Ook zullen we gauw de accommodatie weer in kerstsfeer brengen(boompje kappen in Noorwegen?). Heb de spullen al zien liggen in de messroom onder de banken.

 

Ik ga er nu weer mee stoppen, ff naar de brug om te mailen en dan straks een hapje eten. Beetje bijtijds te kooi want dat gelul met de klok een uur vooruit bevalt me wat minder, is toch een uur minder slapen, en dat doe ik nog steeds graag ;-).

 

Groeten vanaf de Happy Rover!!

 

Jorg

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Mon, 08 Dec 2008 16:39 UTC

Message-id: 705163513


Date:       12-12-2008

Time:       1620 BT = 1520 UTC = 1620 NLT

Position:   58* 42,3’ N  - 003* 05,3’ W 

 

Hallo,

 

Hoe gaat het daar? Hier aan boord gaat alles goed. Ben nu anderhalve maand en het bevalt me nog steeds. Merk dat ik steeds meer routine in m’n werkzaamheden krijg waardoor er ook tijd overblijft voor andere klussen.

 

Afgelopen dinsdag zouden we ’s ochtends bij Halden(Noorwegen) naar binnen gaan. Dit ging echter niet door omdat het smalle stuk tussen die fjorden helemaal dicht hing met mist. We zijn toen ten anker gegaan en de rest van de dag hebben we beneden “dagdienst” gelopen. Woensdag gingen we weer een poging wagen om naar binnen te varen. Nou is dat hier echt naar binnen, of wel tussen de fjorden door….  Erg mooi stukje varen qua uitzicht, schitterende omgeving! Heb gebruik mogen maken van de fotocamera v.d. 2e stuurvrouw en mooie plaatjes kunnen maken.

 

Ik ben om 1130 maar vast gaan eten om daarna(1200) met de HWTK de hoofdmotor te stoppen. Toen  ben ik maar weer verder gegaan met m’n werk en om 1245 kwam de leerling me melden dat om 1300 de taxi ons op kwam halen. Snel gedoucht en toen op naar de Noorse GGD. Heb nu een nieuwe tyfus prik gekregen omdat die andere eind januari afloopt(zitten we in Nigeria waarschijnlijk, en daar hoef ik niet zonodig een spuitje). De 2e WTK en de andere leerling waren ook mee om hun vaccinaties te updaten. De wiper moest naar de dokter want hij loopt al sinds ie aan boord is ziek te wezen. Waarschijnlijk gaat hij er in Engeland af.

 

Na het eten was er nog ff tijd om de supermarkt aan de overkant van de straat te bezoeken. Heb daar wat toiletspullen gekocht, kerstkaartjes en een borstel voor de 2e stuurvrouw. Ook de 2e WTK en leerling hebben nog het 1 en ander ingeslagen zodat we er weer even tegen aan kunnen.

 

Even weer terug naar die eerder genoemde “andere” klussen. Ik heb voor de fitter(lasser) een katrol wieltje gedraaid van RVS. Hij is bezig een takeltje te maken om de loodsladder wat makkelijker te laten zakken en weer op te hijsen. Nu ben ik alweer begonnen aan een nieuw project. De elektra onderdelen(relais, lastscheiders enz.) zijn een beetje “onoverzichtelijk” opgeruimd. Er is aan boord weinig ruimte om spares op te bergen en dus zijn we daar beneden ook flink verandering in aan het brengen.

Ik maak nu van dun multiplex(6mm) schotjes voor in de kunststof kisten. Ook willen we ergens een stellage lassen waar die kisten dan weer in kunnen staan. Leuk klusje, ik ben nu dus tijdelijk ook timmerman ;-)

 

Eigenlijk als WTK ben je vanalles; loodgieter, elektricien, lasser, bankwerker, timmerman, schoonmaker, olieman, boekhouder(ja er word uiteraard geadministreerd), vuilnisman en weet ik veel wat nog meer. Erg veelzijdig beroep in ieder geval.

Ik stop er nu weer mee, ga ff mailen en dan naar beneden om te eten. Ik spreek jullie wel weer.

 

Groeten vanaf de Happy Rover!

 

Jorg

  

Received: from GCC at Globe Wireless;

Fri, 12 Dec 2008 22:40 UTC

Message-id: 706327144


Date:       17-12-2008

Time:       1625 BT = 1625 UTC = 1725 NLT

Position:   53* 33,8’ N – 3* 57,5 W

 

 Heey,

 

Hier dan weer een update vanaf de Happy Rover! Alles okee daar? Hier prima. Zijn vanochtend(1100) vertrokken vanuit Ellesmere(vlakbij Liverpool). We waren daar zondagmiddag aangekomen om weer wat zwaar spul te laden. Zondagmiddag gingen we ook vrijwel meteen na aankomst bunkeren(zware olie en diesel). Had die bunkerlul de slang niet goed doorgeblazen waardoor wij een zooi zware olie in ons bunkerstation kregen %#*@&%!!!

 

Zondagavond hadden we nog een oprotfeestje van de 1e stuurman, 3e stuurman en 1 v.d. stagaires in de recreatieruimte(die we trouwens al in kerstsferen hebben gebracht). Was best gezellig, vooral de volgende ochtend…..

 

Maandagavond ben ik nog even met de 2e WTK wezen banjeren. Vanaf de brug was een “Holiday Inn” hotel te zien en volgens de kapitein was daar nog wel wat qua kroegjes. We hebben alleen de lounge van het hotel gevonden waar we toen maar een biertje hebben gedronken.

 

Verder de afgelopen dagen weer van alles gedaan. Gisteren(dinsdag) ben ik begonnen met het wisselen van een zeewater inlaatfilter. De oude was redelijk rot en in Antwerpen hebben we een nieuwe gekregen dus moest die er maar eens tussen. Heel gedoe met allemaal kettingtakels om dat ding er te krijgen en te wisselen en vervolgens de oude weer naar boven om tzt aan dek te takelen. Vandaag heb ik het oude filterhuis met de 2e WTK omhoog gehesen.

 

Gisteren hebben we trouwens wéér gebunkerd. Ook weer zware olie dus we kunnen er weer even tegenaan. Dit keer geen geouwehoer met volle bunkerslangen ofzo, ging allemaal lekker. Begonnen om 2030 en om 2400 waren we klaar. Toen snel gedoucht, pilsje en gaan tukken.

 

Vanmiddag tijdens m’n wacht wat probleempjes met de smeerolie separator. gaf alarm dat de verschiltemp. te groot was….. Heb een sensor verwisseld met die van de dieselolie separator en de printplaat v.d. besturingskast gecontroleerd, lijkt weer te werken. Ook kwamen de HWTK en ik erachter dat er een waterklep doorlekte. Deze losgehaald, overhaald en de boel teruggeplaatst, nog steeds lek. Blijkt nu dat niet het membraampje maar de zitting verrot is. Vanavond tijdens de z’n wacht ging de meester het zaakje weer in elkaar zetten en testen, hopen dat de boel het dan weer doet.\

 

Ik heb in Engeland ook weer wat post mogen ontvangen, bedankt allemaal!!! De leerling die nu nog aan boord is had zoveel dat de kapitein z’n deur maar open heeft gedaan i.p.v. het eronder door te schuiven…..Hahahah!!!  De kerstkaarten zijn onderweg naar NL trouwens!

 

Ik kap er nu weer mee, ff mailen, douchen en een beetje op tijd te kooi want vannacht weer op wacht.

 

Groeten vanaf de Happy Rover!!

 

Jorg

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Wed, 17 Dec 2008 20:33 UTC

Message-id: 707509451


Date:       20-12-2008

Time:       1700 BT = 1700 UTC = 1800 NLT

Position:   37* 18,9’ N – 12* 43,7’ W   

 

Hallo!

 

Hoe gaat ie daar? Hier gaat alles goed. Het is weer weekend dus we doen het lekker rustig aan. Vanochtend na m’n wacht met de 2e stuurvrouw een wijntje gedronken, hadden weer een fles gekregen van de kapitein. Was wel ff wennen maar op zich smaakte het wel, heb toch liever bier moet ik zeggen.

 

Als ik het zo begrijp heeft pa het aardig druk met het oplappen van pc’s en laptops…. Ach, het houd je van de straat he? En het schijnt daar bij jullie in NL nogal baggerweer te zijn dus beter blijf je dan binnen. Hier is het weer wederom schitterend!!

Varen momenteel voor de kust van Portugal en de zon schijnt al een aantal dagen volop. De AC zal snel wel weer bij gezet worden. In de MK is het qua temperatuur nog prima te doen, graadje of 27.

 

Ik ben tijdens de wachten weer druk in de weer met de grijze kisten voor de elektra onderdelen, alles uitzoeken en dan van dun hout schotjes maken zodat alles min of meer geordend in de kisten ligt. Als ik daar klaar mee ben gaan we ook nog een rek lassen waar de kisten ingeschoven kunnen worden. Ook wil ik per kist een soort tekeningetje maken wat waar ongeveer ligt. Geen verkeerd klusje alleen gaat er wel wat tijd in zitten.

 

Lisanne vroeg nog hoe de collega’s aan boord zijn. Nou dat zit wel goed hoor, zijn allemaal aardige mensen hier. Alleen de nieuwe 3e stuurman is nieuw bij Spliethoff/Biglift dus die moet nog ff het één en ander bijgeleerd worden. Voorheen werkte hij zelfs niet eens aan dek en was ie puur een navigatie-officier….. De rest van de bemanning is erg gezellig. De kapitein heeft een “Christmas Darts Competition” opgezet. Vanaf morgen gaan we dus in teams van 2 personen tegen elkaar darten. De inleg is 6 blikjes bier en/of fris. Word vast leuk!! Ik heb er in ieder geval wel zin in.

 

De leerling(en) die we aan boord hebben/hadden komen van Rotterdam en IJmuiden. Aardige jongens allebei, doordat ik nog maar net stag af ben kunnen we elkaar soms het één en ander leren. In ieder geval vind ik het wel leuk om te zien hoe zij nu bezig zijn met dat takenboek wat ik ook had, zie mezelf er soms wel in terug…… Leuke is dat ik nu de leerling kan afzeiken(op een leuke manier dan) wat eerder ook met gedaan werd. Niks ernstigs hoor, maar als je ergens leerling bent(aan de wal of aan boord) ben je nou eenmaal snel de klos als iets verkeerd gaat(ook al is het niet z’n schuld ;-) )

 

Voor nu stop ik er weer mee, ga ff mailen en dan eten. Misschien daarna met de stag nog een potje bier drinken en dan slapen, vannacht weer op wacht en morgen dus darten.

 

Groeten vanaf de zonnige Rover!!

 

Jorg

  

Received: from GCC at Globe Wireless;

Sun, 21 Dec 2008 09:44 UTC

Message-id: 708390954


Date:       23-12-2008

Time:       1810 BT = 1810 UTC = 1910 NLT

Position:   18* 55,5’ N – 17* 55,2’ W

 

Hallo,

 

Hoe gaat het? Hier alles goed! Het werk in de MK gaat goed. Paar dagen geleden wat probleempjes met de HFO separator maar nu doet ie weer normaal. Verder tijdens m’n wachten geen gekke dingen en dus genoeg tijd om m’n vaste klusjes te doen en soms wat extra klussen.

 

Afgelopen zondag zijn we begonnen met de “X-mas darts competition”. Iedereen doet mee en er is geloot wie met wie een koppel vormt. We spelen 20-10-Bull, dus alles 3 x raken vanaf 20 naar bulls eye. Erg leuk en vooral gezellig met bijna iedereen in de recreatieruimte. In die ruimte is ook een soort  “Wall of Fame” met erg creatieve trofeeën, meestal zelf gemaakt door de bemanning. Ik ben dus ook druk met een mini-dartbord van hout met in het midden een kerstboompje. Het schiet mooi op, misschien vannacht beginnen met schilderen.

 

Ben gisteren en vandaag met de leerling bezig geweest om de wasdroger weer  aan de praat te krijgen, helaas zonder resultaat, 2 van de 3 verwarmingselementen waren stuk. Nu dus maar reserveonderdelen bestellen en hopen dat we die in Antwerpen krijgen.

We hebben nog wel een droger maar dat is zo’n “klein” huis-tuin en keuken drogertje. We zien het wel.

 

Vandaag is de HWTK jarig. Er stond in de MK vorige week een halogeenlamp(tafelmodel) maar we hadden geen reservelampje meer. Aangezien ik bezig ben om de elektrische onderdelen op te ruimen kwam ik zo’n lampje tegen. Die in een lege koekjestrommel gedaan vol papierpropjes en mooi ingepakt in een oude zeekaart; kadootje!!! Ook had de 2e stuurvrouw een mooie kaart gemaakt van een foto waarop we ten anker liggen bij de mistige Noorse fjorden, helemaal compleet. Zo tijdens het darten trakteert hij op bier dus ga ik zo maar stoppen

 

Ik wens iedereen die ik nog geen kaartje heb gestuurd alvast prettige kerstdagen en tot de volgende mail maar weer.

 

Groeten Jorg

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Wed, 24 Dec 2008 08:03 UTC

Message-id: 709176637  


Date:       29-12-2008

Time:       1215 BT = 1115 UTC = 1215 NLT

Position:   Escravos, Nigeria

 

Hallo,

 

Hier dan een berichtje vanuit de tropen. Zijn vanochtend hier aangekomen, weinig te beleven zo te zien. Olie/gas terminal die nog in aanbouw is. Verder echt tropisch, vochtige buitenlucht van zo’n 32 graden. Gelukkig doet binnen de AC goed z’n best.

Vorige week was het dus kerstfeest op zee. Voor mij en de leerling de eerste keer. Het was best gezellig, heel anders natuurlijk maar goed te doen. 1e kerstdag begon om 1200 in de recreatieruimte met z’n allen. Daar gingen we lootjes trekken. Iedereen dus een nummertje en daarna moest ik telkens een nummertje trekken die dan bij dat kado hoordde. De taak was voor mij weg gelegd omdat ik zo toch nog wat deed tijdens m’n wacht ;-) Er zaten best leuke kado’s bij. Allemaal kleine handige dingen zoals rolmaat met rekenmachine(HWTK), universele telefoonladers die via usb opgeladen konden worden en ik heb een LED- zaklampje gekregen die d.m.v. een zonnepaneeltje opgeladen kan worden. Kwam mooi uit want die gele brightstar zaklampen beneden doen het vaak slecht, of helemaal niet.

 

Om 1300 ongeveer zijn we met z’n allen verkast naar de messroom waar de chef een lopend warm- en koud buffet had klaarstaan, allemaal een wijntje of een biertje erbij en eten maar. Was erg gezellig, iedereen zat door elkaar en zo zit je dan eens een keer niet met de vaste mensen aan tafel. Tegen 1500 ben ik weer naar beneden gegaan om het journaal in te vullen en nog wat kleine klusjes, niet veel bijzonders verder.

 

’s Avonds moest er eigenlijk nog een halve finale gedart worden maar dat ging ff niet door. 2e kerstdag is er overdag niet zo heel veel bijzonders gebeurd. Alleen om 1300 met de bootsman een halve finale gedart tegen de HWTK en een matroos. Best of 5 gewonnen met 3-0!! Dus door naar de finale, tegen de 2e machinist en de voormalige dart kampioen van de Happy Ranger en de Tramper(ook een matroos). Was erg spannend maar uiteindelijk was de tegenpartij beter. Heb de namen van ze op m’n eigengemaakte trofee gezet en die kan aan de Wall of Fame in de recreatieruimte.

 

Na de kerstdagen was het ook nog eens weekend dus weer lekker rustig aan gedaan. Beneden is het erg warm(graad of 43 overdag) maar ik ben er nu wel weer aan gewend geloof ik.

 

Vanochtend tijdens het voor-en achter maken ben ik om 0900 weer begonnen. Heb het luchtfilter van de turbo(hoofdmotor) en van de as-generator vervangen. Deze zaten vol fijn zand uit de Sahara….wat een troep zeg!! Eerst aan dek uitgeklopt, toen met de stofzuiger en vervolgens in de wasmachine. Hoop dat die v.d. turbo een beetje mooi schoon worden want die heb ik net vorige week gemaakt.

 

Ik heb net ff gegeten en we beginnen om 1400 weer beneden, ff het eten laten zakken zei de meester, Beter!!! Ga dan verder met het schoonmaken van het centrifugaalfilter van de SMO v.d. hoofdmotor. Ook nog ff een zeewaterfiltertje doen en dan zal het wel weer gedaan zijn voor vandaag. Nu stop ik i.i.g. weer met typen. Eens even kijken hoe het uitzicht vanaf de brug is en emailen.

 

Groeten vanaf de Happy Rover!!

 

Jorg

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Mon, 29 Dec 2008 15:40 UTC

Message-id: 710303504  


Date:       31-12-2008

Time:       1930 BT = 1830 UTC = 1930 NLT

Position:   Escravos, Nigeria

 

Hallo allemaal!!

 

Hier dan de laatste email van het jaar 2008! Jaja, ook oud & nieuw vier ik dit jaar aan boord. Is een keer wat anders hè? Geen vuurwerk en champagne hier echter, want we liggen aan een kade van een grote oliemaatschappij die hier een terminal aan het bouwen zijn. Wél oliebollen en een paar biertjes(stiekem) om middernacht. Het lossen gaat morgen eindelijk beginnen, er moest eerst nog ff met wat dollars geschoven worden hier en daar.

 

2008 was een mooi jaar voor mij, en ik hoop ook voor jullie lezers. Het eerste halve jaar heb ik toch nog behoorlijk wat moeten doen voor school om alles op tijd rond te krijgen. Dit is uiteindelijk alsnog mislukt waardoor ik pas na de zomervakantie klaar was met alles. In oktober heb ik dan eindelijk m’n diploma kunnen ophalen en vervolgens vaarbevoegdheid gehaald waardoor ik helaas dit jaar niet met kerst en oud en nieuw in Nederland kon zijn. Ik zeg wel helaas, maar dit wist ik natuurlijk van te voren en ik vind het helemaal niet erg ofzo, volgend jaar beter. Daarentegen zitten wij hier in de hitte(overdag zo’n 30 graden) en zweten we ons tijdens het werk helemaal kapot. na het werk dan ff aan dek in de korte broek(vervelend zeg) om ff wat te ouwehoeren met een blikje fris.

 

Ergens halverwege januari zijn we weer in de buurt(Antwerpen) en dan kunnen we elkaar alsnog de beste wensen wensen.

Voorlopig laat ik het hier bij, er is nog genoeg te vertellen over het werk beneden maar dat doe ik een ander keertje wel weer. Nog 4 uur en 15 minuten en dan gaan bij jullie de vuurpijlen de lucht in. Hier vieren we het bescheiden in de messroom want morgen is het voor de meesten(dek afdeling) weer vroeg dag. De machinisten kunnen tijdens het lossen bijkomen op de kade(hopelijk) in de schaduw.

 

Een goede jaarwisseling en tot ziens in 2009!!!!

 

Groeten  Jorg (en de rest v.d. bemanning)

  

Received: from GCC at Globe Wireless;

Thu, 01 Jan 2009 09:34 UTC

Message-id: 710946375  


Date:       4-1-2009

Time:       2030 BT = 1930 UTC = 2030 NLT

Position:   Escravos, Nigeria

 

Hallo!!

 

Allereerst de beste wensen voor 2009!!! Ik hoop dat iedereen de vingers er nog aan heeft, hier is i.i.g. geen vuurwerk afgestoken aangezien we nog steeds bij de gas(of olie) terminal liggen.

 

Oudejaarsavond heb ik met de leerling eerst ff een oude, oudejaarsconference gekeken van Youp van ‘Hek, 1999, erg gelachen. Daarna nog ff een potje gepokerd in m’n hut en tegen 2330 zijn we naar de messroom gegaan. De chef had oliebollen en appelflappen gebakken en om 0000 hebben we toen elkaar de hand geschud en werd de bubbeltjeswijn ontkurkt. Uiteraard weer geouwehoerd en gelachen met elkaar. Tegen 0115 ben ik maar gaan liggen want 1 januari  zouden we eindelijk gaan lossen(hoe haal je het in je hoofd, nieuwjaarsdag…?)

 

Tegen 0700 opgestaan, ontbeten en we moesten meteen de wal op omdat het lossen ging starten. Op de kaai een beetje uitgebrakt, gelukkig was het nog niet zo warm, dat scheelt nogal tijdens het proces…..hahaha! Daarna hebben we tot 1200 nog wat kleine dingen gedaan beneden en de rest v.d. dag kregen we vrij van de meester….relaxed!!!

 

2 januari weer een “gewone” havendag. Filters schoongemaakt, lampje v.d. roerstand aanwijzing op de brug gemaakt en verder wat wekelijks/maandelijkse werkzaamheden gedaan. ’s middags bij het eten had de meester gevraagd aan de stuurman of het mogelijk was om de kraan(1, de voorste dus) te vetten. Tegen 1500 waren ze klaar met die kraan en toen ben ik met de 2e WTK aan het klimmen, klauteren en vetten begonnen. De kraan was al een poosje geleden gevet maar desondanks zat er overal nog goed wat vet, tegen 1900 waren we klaar. ’s Middags had de HWTK nog ff een proefklapje gedaan met de hoofdmotor omdat de 2e 3 verstuivers had gewisseld. Het was mijn wacht ’s nachts en ik verwachtte dus nog een alarm(die van het smeerolietankje, soort expansie tankje). Ben om 2300 gaan slapen en jawel, 0115 een snerpend piepje in m’n hut, het verwachtte alarm. Dus snel aangekleed en naar beneden gerend, alarm afgedrukt en weer naar m’n kooi. Dat alarm komt de ene keer bijna gelijk na het stoppen v.d. motor, de andere keer duurt het dus een paar uur…..

 

Vandaag hebben we de havenkoeler geïnstalleeerd. Deze koeler is in Antwerpen toen ik net aan boord was al geplaatst maar nog nooit helemaal op het koelwatersysteem aangesloten. De havenkoeler is er voor om in de havens niet de hoofdkoeler(s) te gebruiken. In havens hebben beestjes namelijk extra goed de kans om zich in onze koelers te nestelen. Er komt dus aangroei op de platen en dat verminderd de werking van de koelers waardoor we daar weer meer onderhoud aan hebben. Het havenkoelertje is een stuk kleiner dan de hoofdkoelers en is dus relatief makkelijk op zee schoon te maken, dat je het maar ff weet. De fitter hielp ons ook met het lassen en dat heeft ie mooi gedaan, alles lekvrij toen we gingen testen en nu draait het hele havenbedrijf(hulpmotor(en), koel- en vriesinstallatie) op de havenkoeler. Mission accomplished!!!

 

Nu ga ik de mail naar de duif brengen en nog ff een biertje drinken(Grolsch is op dus heb ik maar Heineken besteld L ) groeten vanuit Nigeria,

 

Jorg

 

P.S. Juliet, Cengiz en Sencer(en de rest v.d. familie uiteraard) gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon Yasin(schrijf ik dat goed??)!!!!

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Mon, 05 Jan 2009 05:17 UTC

Message-id: 711743342  


Date:       8-1-2009

Time:       1615 BT = 1515 UTC = 1615 NLT

Position:   5* 21,9’ N – 4* 42,9’ E

 

Heey!

 

Hoe gaat het daar? Hier gaat alles lekker. We zijn vanmiddag dan eindelijk vertrokken vanuit Escravos en nu onderweg naar Antwerpen. Daar doen we ongeveer 12 dagen over.

 

Afgelopen dagen weer van alles gedaan in de MK. Allerlei kleine klusjes en gisteren om 0600 begonnen met de 2e WTK om de voorste hoofdkoeler schoon te maken. Zijn tot 1800 door gegaan en toen hebben de HWTK en de leerling het afgemaakt. Erg saai rotwerk vond ik het…..pffff. Was ’s avonds dan ook best moe maar we hebben nog wel ff een biertje gedronken bij de 2e, op de goede afloop zeg maar.

 

Tja, wat heb ik verder nog gedaan afgelopen week…..? Zoveel dingen dat ik het al weer vergeten ben.  Ongeveer om de dag het hoge zee-inlaat filter openmaken en schoonmaken. Zaten meestal kwalletjes, plastic en waterplanten in. Goed de druk(v.d. pomp) en temperaturen(hulpwerktuigen koelwater) in de gaten houden. Als de zuigdruk te laag word ondervind het water te veel weerstand en zit het filter dus vol troep.

 

Verder weet ik eigenlijk niet zoveel te vertellen, komt wel weer als we een paar dagen hebben gevaren. Oh ja, we gaan als het doorgaat zaterdag weer BBQ-en!!! Hahaha!! Das wel leuk natuurlijk.

Ik stop er nu mee, ff mailen en de 1e stuurman lastigvallen

 

Groeten vanaf de Happy Rover!

 

Jorg

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Thu, 08 Jan 2009 22:46 UTC

Message-id: 712839015


Date:       15-1-2009

Time:       1625 BT = 1525 UTC = 1625 NLT

Position:   21* 18,7’ N – 18* 03,1’ W

     

Heey!

 

Hoe gaat het daar? Hier alles z’n gangetje. Varen momenteel weer een noordelijke koers en zijn onderweg naar Las Palmas (Canarische Eilanden). Daar droppen we onze 2e WTK omdat hij naar Australië moet om a/b van de Buccaneer te gaan varen. Raar verhaal, hij hoeft nog maar een maandje en dan is z’n contract afgelopen en mag ie naar huis. Ze waren hem daar i.i.g. nodig…. In Las Palmas krijgen wij gelukkig wel weer een nieuwe 2e, anders zou ik met de HWTK 6 op 6 af moeten gaan lopen.

 

Afgelopen wachten weer bezig geweest met de elektra reserveonderdelen, nu ben ik een stelling aan het maken van staal waar de kisten in komen te staan. Ook weer allerlei dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse klusjes gedaan. Filters wassen (van de turbo, die zat weer vol zand uit de Sahara), accu’s getest (zuurwegen), olie bijvullen van de schroefas afdichting, vetpot van de roerkoning vullen, van alles wat dus.

 

Momenteel varen we “slechts” 12,5/13 knopen maximaal!! Dat is veel te langzaam. De motor levert z’n normale vermogen, drukken temperaturen zijn allemaal in orde maar de verstelbare schroef geeft niet de maximale spoed. We vermoeden dat er op de rivier in Nigeria iets in/om de schroef is gekomen waardoor ie em niet volop pitch geeft….. Kijken hoe dit afloopt, hoop niet dat we in dok moeten ofzo.

 

Als er trouwens nog mensen willen langskomen in Antwerpen kan dat maar moeten jullie ff de namen enz. doorgeven aan kantoor via een mailtje ofzo. Pa, ma en Lisanne heb ik al opgegeven via de kapitein. We komen te liggen aan de kade NHS 332. Lijkt me leuk om wat mensen te ontvangen, heb de drank al koud staan.

 

Zometeen ga ik nog ff kijken bij Dexter (matroos). Heb gisteren een zooi muziek en films naar z’n laptop gekopieerd maar z’n windows media player wil het niet spelen(XP versie). Ik heb er met Vista geen problemen mee.

 

Ik ga nu stoppen, ik bel of sms misschien nog wel ff vanaf de rede van Las Palmas.

Groeten vanaf de slome Rover!!!

 

Jorg

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Thu, 15 Jan 2009 18:08 UTC

Message-id: 714578750  


Date:       19-1-2009

Time:       1630 BT = 1530 UTC = 1630 NLT

Position:   39* 33,2’ N – 011* 41,9’ W

 

Hallo,

 

Gecondoleerd met het overlijden van tante Gé. Sneu verhaal maar zo gaat da nu eenmaal. Misschien wel beter zo dan dat ze nog jaren in een verpleeghuis moest weg zitten kwijnen. Sterkte in ieder geval.

 

Hier aan boord gaat het gelukkig allemaal nog goed. We slingeren wel weer als een gek en dat maakt het wel wat minder aangenaam, constant bezig om mezelf schrap te zetten is best vermoeiend moet ik zeggen. Vanochtend na m’n wacht ook slecht geslapen en ben dus maar om 1000 begonnen i.p.v. 0900, kon wel een uurtje langer slaap gebruiken.

 

Hebben zaterdagochtend rond 0900 de 2e WTK gewisseld voor een tijdelijke invaller. Lopen dus gelukkig gewoon onze eigen wachten i.p.v. de meester en ik 6 op 6 af. Tijdens m’n wachten ben ik weer met m’n projectje bezig geweest, het schiet mooi op.

 

Vanochtend hebben we weer een brandrol gedaan. Dit keer stond de incinerator(vuilverbrander) in de “brand”. Normaal is er 1 standaard blusploeg(2e stuurman en 2e WTK) maar dit keer werden de 3e stuurman en ik zei de gek als extra blusploeg aangewezen.

Dus ook wij ons in een brandweerpak gehesen en de ademlucht apparatuur om gedaan. Omdat het weer dus niet echt goed is hebben we de messroom als verzamelpunt gebruikt en aldaar gaf de HWTK wat uitleg wat er met de vuilverbrander mis kan gaan en hoe te handelen. Daarna met z’n allen de oefening gedaan in de machinekamer en daarna nog ff nabesproken in de messroom.

 

Nog even over onze snelheid. De motor levert gewoon z’n normale vermogen, het brandstofrek staat in dezelfde stand, uitlaatgassen zijn normaal(nu iets lager vanwege de koudere lucht). Ook het verbruik per 24 uur(ongeveer 28 á 29 ton) is hetzelfde.

Alleen houd de CPP(controllable pitch propellor) zich in. Normaal geeft ie 18 graden spoed(snelheid 15 á 16 knopen) maar nu slechts 16 graden(= ongeveer 12 á 13 knopen). We denken dus inderdaad dat er iets in de schroef hangt. Misschien een visnet of tros die op de rivier in Nigeria dreef. Als je ziet wat voor troep ze daar in het water gooien verbaast me dat niks. Het filter moesten we regelmatig ontdoen van vuil(kwallen, plastics enz.) Ook doet de Nigeriaan z’n grote behoefte er in en vist de ander er weer z’n avondmaaltje uit……. Eet smakelijk!!!! We zullen wel zien of in Antwerpen een duikploeg gaat kijken, lijkt me niet meer dan logisch.

 

Voor nu stop ik er weer mee, ga ff mailen op de brug en straks ff eten. Oh ja, morgen ben ik dan voor ’t eerst jarig op zee, ben benieuwd. De 2e stuurman(vrouw) en ik zijn een soort van feestcommissie aan boord. Zo hebben we tot nu toe voor aan de jarigen een zelfgemaakte kaart gegeven en eventueel een kadootje(DVD-tje met muziek voor een matroos, Donald Ducks voor de kok enz.). Best leuk toch??

 

Groeten vanaf een slingerende Rover!!

 

Jorg

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Mon, 19 Jan 2009 17:31 UTC

Message-id: 715493565  


Date:       21-1-2009

Time:       1645 BT = 1545 UTC = 1645 NLT

Position:   46* 39,0’ N – 8* 27,0’ W

 

Hallo!!

 

Hoe gaat het daar? Hier gaat alles goed. Het ergste slingeren is geloof ik wel achter de rug……. Gelukkig!!! Afgelopen deining en wind samen goed voor golven van +/- 10 meter. Het schip maakte soms halen van 30 graden, slecht geslapen en dus het werktempo een beetje aangepast. Nu valt het wel mee, heb m’n laptop en harddisk weer uit de la gehaald.

 

Gisteren was ik jarig, bedankt allemaal voor de felicitaties!!! Het feest begon om 0200 toen ik naar de brug ging voor de koffie. M’n hut leek wel de Gazastrook! Overal rolden blikjes heen en weer en 2 waren er lek….. &*(%@@!$!!!! Snel de boel achter slot en grendel gezet en een handdoek op de ergste vlekken gegooid. Na m’n wacht heb ik nog ff wat gedronken met de 2e stuur en ook de meester kwam ff kijken omdat ie niet kon slapen vanwege het slechte weer.

 

’s Ochtends om 1000 weer koffie op de brug, ben door iedereen gefeliciteerd en heb een leuke kaart gekregen met de felicitaties van de bemanning. Ook hadden ze een “kadootje” voor me, een flesje chili saus….Hahahahah!!! Bij het eten gebruikte ik vaak die saus maar die was dus sinds een week op(zoals wel meer op begint te raken). De meester had het laatste flesje achter gehouden en die hadden ze ingepakt, grappig!

 

’s Middags na m’n wacht heb ik nog ff wat gedronken in m’n hut met de 2e stuurvrouw en de meester. Had op het bord bij de messroom geschreven dat iedereen die zin had langs mocht komen, weinig animo in eerste instantie. Matrozen waren volgens mij niet allemaal goed te pas vanwege het geslinger…. Later kwamen de leerling, kok en 1e stuurman nog wel ff langs voor een biertje. Was wel gezellig.

 

Vandaag dan weer een normale dag. Weinig bijzonders eigenlijk. We lopen nu gelukkig weer wat harder(+/- 14 knopen) dan gisteren (7 knopen). Verder is het goed te merken dat we weer in de kou komen. AC staat af, verwarming een klein beetje open en de zeewatertemperatuur is al zodanig laag dat we die “kunstmatig” opwarmen met het overboord water. Oh kreeg om 1400 trouwens nog 2 kadootjes van de kapitein, een mooie Biglift pen en zo’n puzzelkubus van Biglift.

 

Zoals het nu lijkt zijn we vrijdagavond in Antwerpen. Zaterdag krijgen we waarschijnlijk bunkers en verder weet ik zo niet wat de planning is. De HWTK gaat met verlof, de tijdelijke 2e WTK word alweer afgelost en ook 1 v.d. matrozen gaat naar huis.

Hoop dat we ook een wiper krijgen beneden, 2 maanden zonder is nu wel te zien op sommige plaatsen.

 

Ik ga nu stoppen, zal snel sms’en vanuit het Kanaal over onze ETA. Is de “bestellijst” trouwens goed aangekomen? Ik ga nu stoppen, ff naar de brug om te mailen en dan ff een stukje spelen op de laptop(Call of Duty).

 

Groeten vanuit de Golf van Biskaje,

 

Jorg

  

Received: from GCC at Globe Wireless;

Wed, 21 Jan 2009 17:36 UTC

Message-id: 716042271  


Date:       27-1-2009

Time:       1935 BT = 1835 UTC = 1935 NLT

Position:   Antwerpen, België

 

Hallo allemaal!

 

Hoe gaat het in Nederland? Hier in België gaat alles goed. We zijn vrijdagmiddag aangekomen in de haven van Antwerpen, eerst nog een stuk op de Westerschelde naar binnen en om ongeveer 1500 lagen we vast. Was nog bezig met de HWTK om het bedrijf af te zetten toen we te horen kregen dat de bunkerboer er al was met 400 ton zware olie voor onze hoofdmotor. Gelijk maar naar buiten gegaan dus om de slang aan te sluiten. Het was vies en koud weer met een windkracht 7, misschien zelfs 8……. brrrrrr! Tegen 2000 waren we ongeveer klaar gelukkig en toen stond er een koud biertje op ons te wachten van Dexter(matroos) omdat hij de volgende ochtend van boord zou gaan richting de Filippijnen.

 

Zaterdag hebben we ook nog 18000 liter smeerolie voor de hoofdmotor gebunkerd(vanuit een boot) en hebben we een stuk of 40(!) 200 literdrums met andere smeerolie(tandwielkast en hulpmotoren) aan dek gezet. Ook kwam ’s ochtends de verse proviand binnen en dat was een boel zeg, denk een pallet of 15 ofzo. We hebben de hele dag zowat aan dek gelopen om te sjouwen dus in de machinekamer is niet zoveel gebeurd.

 

Zaterdagavond ben ik met Ruben en Jeroen(beide stagaire) Antwerpen in gegaan om te stappen. Was erg leuk. Eerst ff in een Irish Pub gezeten waar livemuziek was, erg gezellig. Later aan het struinen gegaan en in nog een aantal kroegen geweest. We zouden nog ff naar een discotheek gaan maar toen we na een wacht rij van 10 minuten bij de deur kwamen werden we weggestuurd omdat we geen ledenpas hadden…… minder!! Toen nog ff door het “Schipperskwartier” gebanjerd, ook daar nog een biertje gedronken en tegen 0300 ofzo zijn we weer terug gegaan. Zondagochtend was het ff zwaar maar dat ging later ook wel weer.

 

Zondagmiddag was het dan eindelijk zo ver, Pa, Ma en Lisanne kwamen langs!! Hier had ik stiekem toch best naar uitgekeken en het was erg gezellig!! Eerst ff in de messroom geparkeerd omdat ik nog in m’n overall liep toen ze kwamen, kon ik mooi ff douchen en nette kleren aan doen. Daarna naar de brug en de mensen aan dek(en de kapitein op de brug) waren zo goed als klaar om een groot stuk te gaan hijsen. Dit hebben we vanaf de brug kunnen zien en dat vonden we natuurlijk best interessant. Tussendoor nog ff met pa door de machinekamer gelopen en ook dat vond ie mooi. Tja, het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan he!? ;-) Nadat het grote ronde ding op z’n plek stond in het ruim zijn we naar m’n hut gegaan en hebben we daar nog even gezeten om wat te drinken en natuurlijk het 1 en ander te bepraten. Toen nog een hapje gegeten wat ook erg lekker en gezellig was, om 1900 ben ik weer teruggebracht naar het schip en na afscheid te hebben genomen weer de gangway opgeklommen, in m’n hut nog wat gelezen met een muziekje en een biertje erbij en tegen 2200 ben ik maar eens gaan slapen, was best moe……

 

Zondag is ook de nieuwe HWTK aan boord gekomen, deze had ik al eens gezien toen ik in Antwerpen aan boord ben gekomen in oktober 2008. Gisteren moest de hoofdmotor gestart worden zodat 2 mensen van “Wärtsilä Propulsion” (voorheen LIPS) onze boegschroef konden afstellen en testen. Ik zei tegen de HWTK dat ik alles in de machinekamer zou voorbereiden en hem zou bellen als we konden starten. Na een minuut of 10 had ik em gebeld(hij was op de brug) maar hij vond dat ik het wel alleen moest kunnen…… Hmmmm, dat was nice!! Eigenlijk de eerste keer dat ik de motor helemaal alleen ging starten. Dus ik zet alles klaar om te starten en druk op de startknop, niks……. Hmmm, was ik vergeten de hydrauliek unit van de verstelbare schroef bij te zetten. Daarna nog een keer op de knop en daar ging ie hoor! De motor had het wel een beetje moeilijk(veel lucht gebruikt) maar het ging wel goed. Na ongeveer een kwartier hebben we de motor weer gestopt en ook dat heb ik weer gedaan. gaf een goed gevoel moet ik zeggen.

 

Vandaag weer van alles en nog wat gedaan en voornamelijk met de 2e machinist bezig geweest om de ventilator van de werklucht compressor te repareren. Deze was op zee in elkaar gestort en we hebben hier onderdelen gekregen om em te repareren, dat ging nog niet helemaal goed dus gaan we daar morgen weer verder mee.

 

Ik heb trouwens weer een ouderwets dik pak post mogen ontvangen hier. Allemaal kerst- en verjaardagskaartjes dus ik heb m’n hut weer flink versierd. Ik wil iedereen bedanken voor de moeite die ze genomen om een kaartje te sturen. Ik hoop alleen dat iedereen begrijpt dat het voor mij niet altijd mogelijk is om de mensen persoonlijk wat te sturen. Als ik al de wal op kan is dat meestal ’s avonds want overdag word er gewerkt. Als ik dan de wal op ga ’s avonds zijn de meeste winkels gesloten en beland je dus in de kroeg….. Klinkt een beetje cliché misschien: zeeman, de wal op, de kroeg in…. Het is echt zo! Hahaha! Kom allemaal maar een keer langs om de foto’s te zien en de verhalen te horen onder het genot van een borrel!

 

Voor nu kap ik er weer mee. Ga deze (lange) mail op de brug in de computer zetten, ff douchen en dan nog ff een biertje drinken.

maak het niet te laat(denk ik) want gisteren was het ook weer laat(beide leerlingen en de kok in m’n hut).

 

Groeten vanuit Antwerpen!!

 

Jorg

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Tue, 27 Jan 2009 19:39 UTC

Message-id: 250320382


 

Date:       2-2-2009

Time:       1615 BT = 1615 UTC = 1715 NLT

Position:   53* 30,6' N - 3* 26,4' W

 

Hello,

 

Hoe is het daar? Hier alles goed. We zijn vanochtend om 1100 vertrokken vanuit Ellesmere en liggen nu bijna ten anker. We wachten ff een poosje voordat we met de reis gaan beginnen i.v.m. het weer.

 

Zaterdagochtend rond 0400 zijn we aangekomen in Ellesmere. Om weer een megakoelkast te gaan laden. Zaterdagavond ben ik met de

kok, 3e stuurman en de leerling de wal op geweest. Bij het Holiday Inn hotel hebben we een taxi besteld en vervolgens zijn we naar een kroegje een eind verderop geweest , was erg gezellig! Gisterochtend al weer bijtijds de wal op i.v.m. het hijsen van het zware stuk. 's Middags ben ik weer de wal op geweest, dit keer met de 2e WTK en de leerling. We hebben bij het hotel weer een taxi besteld maar dit keer naar het treinstation van Ellesmere. Daar hebben we de trein gepakt naar, jawel, Liverpool!!!

 

De stad van Paul, John, Ringo en George, oftewel the Beatles!!!. Ook is het de stad van Liverpool FC, met een beetje Nederlandse glorie vanwege Dirk Kuyt en Ryan Babel.

 

Tegen 1500 waren we dan in Liverpool, een grote stad maar toch voelden we ons eigenlijk meteen al thuis. Eerst maar eens snacken bij de McDonald's. Vervolgens wat rondgestruind maar tegen 1600 zijn we vanwege de kou en sneeuw(!) een pub ingedoken. We hadden al gezien dat er in de meeste pubs voetbal op groot scherm zou worden vertoond want gisteren werd de topper Liverpool - Chelsea gespeeld. De kroeg zat goed vol en de sfeer was goed. Onder het genot van enkele pints hebben we de hele wedstrijd gezien en uiteindelijk(bijna voor het eind van de wedstrijd) won Liverpool met 2 - 0!!! Feest!!!

 

Vervolgens zijn we weer verder gewandeld en dit keer belandden we in een kroeg waar we aan de praat kwamen met 2 Engelse stellen.

Was erg gezellig en op een gegeven moment werd de Karaoke machine aangeslingerd.. Heb een paar nummers moeten zingen en ik denk dat dat beter klonk dan menig zatte Engelsman..Hahaha!!!

 

Na de karaoke-show zijn we in een kroeg geweest waarvan werd beweert dat the Beatles daar zijn begonnen. Er speelde een coverband en de nummers werden uit volle borst meegezongen door het publiek, erg gezellig wederom. Op een gegeven moment zie ik een bekend gezicht...Hmmm vreemd. Ik keek nog es goed en toen zag ik dat het de toenmalige 2e WTK(en later HWTK) was waarmee ik op de Stadiongracht heb gevaren! Toevallig! Hij was met een aantal vrienden een weekendje in Liverpool en ze waren naar de wedstrijd geweest en daarna de stad in gegaan. Hebben ff een tijdje gepraat en zo werd het later en later.

 

Tegen 2230 ofzo zijn we weer richting het Centraal station van Liverpool gewandeld en hebben we de trein weer gepakt. Tegen middernacht waren we weer aan boord en ben ik meteen naar m'n kooi gegaan, al met al een erg geslaagde dag!!

 

Vandaag weer met van alles en nog wat bezig geweest beneden. We hebben de afgelopen dagen de bakboordse ventilator van de machinekamer overhaald. 1 lager v.d. elektromotor was compleet verwrongen en dus wou de fan niet meer draaien waardoor het thermisch relais de motor stopt ter voorkoming van het verbranden van de windingen. Beste klus op zich maar de motor is vanmiddag weer terug gehesen en nu moet alles weer aangekoppeld en dicht gebouwd worden.

 

Vannacht lopen we gewoon door met de zeewacht en als we langer ten anker blijven liggen gaan we weer over op dagdienst/havenwacht.

 

Ik ga er weer mee stoppen, zo es ff boven kijken en mailen en om 1730 een hapje eten.

 

Groeten vanaf de Happy Rover!!

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Tue, 03 Feb 2009 18:40 UTC

Message-id: 252110127


Date:       9-2-2009

Time:       1620 BT = 1620 UTC = 1720 NLT

Position:   33* 31,8' N - 14* 05,0' W   

 

Goedendag!

 

Hoe is het ermee? Hier alles lekker hoor!! Is alweer ff geleden dat ik gemaild heb maar had het op mijn manier ff druk...

 

Donderdag de 5e zijn we vertrokken vanaf de ankerplaats net buiten Liverpool. Hebben constant zeewacht doorgelopen omdat er nogal wat wind verwacht werd, als er dan in geval van nood gemanoeuvreerd zou moeten worden konden wij beneden binnen no-time de hoofdmotor klaar hebben. Gelukkig bleef het weer rustig en was het allemaal niet nodig.

 

Ik ben weer met van alles en nog wat bezig geweest de afgelopen dagen. Voornamelijk standaard werkzaamheden van een 3e WTK maar ook met andere projectjes. Ben nog steeds bezig met de kisten waar de elektra onderdelen in zitten. De nieuwe HWTK wil ze toch liever achter het hoofdschakelbord hebben en ben ik nu dus bezig om extra beugels te lassen waar de kisten in komen te staan te maken.

 

Ook ben ik bezig met een projectje in m'n hut. In Antwerpen zijn er een karaoke-set voor in de recreatieruimte en een nieuw stereosetje voor op de brug gekomen. Ik heb aan de kapitein gevraagd of ik de oude mocht hebben voor in m'n hut. Ben nu dus bezig om een plankje te maken waar de stereo op kan staan en ook heb ik van aluminium een paar beugeltjes gemaakt om de speakers aan op te hangen. Zo ff de snoerloze(boormachine) lenen en dan die dingen aan het schot maken. Dan is het alleen nog een kwestie van aansluiten en dan knallen maarrrrr!!!! Hahaha! Het gaat me er voornamelijk om dat ik dan ook radio kan luisteren als we bereik hebben, vind ik altijd wel leuk.

 

Zoals het nu lijkt zijn we rond de 18e bij Escravos maar kunnen we dan nog niet meteen naar binnen vanwege onze diepgang(zit een vrij ondiep stuk vooraan de rivier). Dan liggen we daar vast weer langer dan gepland en vervolgens naar Warri(is vlakbij). Hoe lang dat allemaal gaat duren is nu nog niet duidelijk maar de ETA Kaapstad is nu geloof ik rond 11 maart(2009, dat dan weer wel). Hoop dat ik daar afgelost kan worden.

 

Ik stop er nu weer mee, ga ff de accuboor ophalen en dan verder met m'n project. Ook moet ik de was nog opvouwen en om 1730 ff eten.

 

Groeten vanaf de Happy Rover!!

 

Jorg

  

Received: from GCC at Globe Wireless;

Mon, 09 Feb 2009 19:35 UTC

Message-id: 253613342


Date:       11-2-2009

Time:       1645 BT = 1645 UTC = 1745 NLT

Position:   22* 50,0’ N – 17* 36,7’ W

 

Hey!

 

Hier dan weer een berichtje vanaf de Blije Rover!! Hoe gaat het daar? Hier alles goed. Het weer word nu echt lekker en het is buiten denk ik bijna 20 graden overdag. Rustig zeetje dus dat is goed. In Nederland is het nog steeds baggerweer wat ik zo begreep.

 

Gisterenmiddag zijn we tussen Tenerife en Gran Canaria door gevaren. Had bereik met m’n mobieltje dus heb ik maar ff met het thuisfront gebeld. Ook heb ik gisteren m’n nieuwe 2e hands stereo van de brug geïnstalleerd. Heb dus ook nog ff naar een lokale radiozender kunnen luisteren. Ook was gisteren onze wiper(Jonathan) jarig en hadden we dus taart bij de koffie op de brug. Verder eigenlijk weinig bijzonders gebeurd.

 

Vanochtend tijdens m’n overuurtjes aan dek(was om 0900 al begonnen, ’t is immers lekker weer)ben ik bezig geweest om het 3e handje op te tuigen. Dat is een soort takeltje met een blok waardoor het erg makkelijk is om zware dingen te hijsen met relatief weinig kracht. Dat ding ga ik morgen gebruiken om de roosters van de brandkleppen op het achterdek van hun plek te hijsen. De brandflappen zitten aardig vast gerot(terwijl ik ze toch elke week beweeg) en dat mag niet. Ik ga ze dus weer gangbaar maken en daarvoor moet eerst de boel uit elkaar gesleuteld worden, om er enigszins fatsoenlijk bij te kunnen.

 

Morgen is het ook weer batterijendag voor mij, ik controleer dan alle accu’s aan boord op zuurgehalte en het niveau van het zuur.

Vannacht tijdens m’n wacht doe ik de accu’s van de hulpmotoren en dan morgenochtend die van de radioapparatuur op de brug. Ook de nooddiesel generator heeft een nieuwe set accu’s gekregen welke niet onderhoudsvrij zijn(in tegenstelling tot de vorige), die moeten dus ook.

 

Toen ik naar boven ging om 1000 voor de koffie vertelde de HWTK dat we na de koffie ff de motor moesten stoppen i.v.m. een brandstoflekkage. 1 van de brandstofslangen naar de hoofdmotor toe was een beetje gaan lekken. Om 1030 dus 2 hulpgeneratoren bijgezet en daarna de hoofdmotor gestopt. Hebben dus ff een poosje liggen drijven. Ik ben 1130 gaan eten want met z’n vieren rond zo’n slang is wel erg druk. Om 1200 was ik weer beneden en 10 minuten later konden we weer starten, slang vervangen en de lekkage verholpen!!

 

Aankomend weekend gaan we weer eens BBQ-en!! Ik geloof dat er weer een speenvarken aan het spit gaat en ik hoop dat de chef weer lekkere spiesen van varkenshaas gaat maken, word vast weer lekker eten en ff gezellig een biertje drinken. Tja wat heb ik verder nog te vertellen, niet zoveel geloof ik.

 

Ik stop er nu weer mee. Ik hoor wel weer hoe het in het natte koude Nederland gaat, hier word het vanaf nu alleen nog maar warmer, de AC staat al weer bij en straks in de echte hogere temperaturen zal het wel weer flink zweten worden in de machinekamer(valt nu nog mee).

 

Groeten vanaf de Happy Rover

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Wed, 11 Feb 2009 22:14 UTC

Message-id: 254168381  


Date:       15-2-2009

Time:       1630 BT = 1630 UTC  = 1730 NLT

Position:   4* 02,2' N - 8* 20,9' W

 

Hey!!

 

Hoe is het daar? Hier gaat alles goed. Zijn ondertussen de bocht om en varen nu dus een oostelijke koers richting Nigeria. Onze ETA is de 18e maar we kunnen pas de 24e naar binnen omdat we dan genoeg waterdiepte hebben, word dus waarschijnlijk een stuk uit de kust ronddrijven of rondjes varen.

 

Afgelopen week weer van alles gedaan. 2 ochtenden om 0900 begonnen om zo wat meer tijd aan dek te kunnen spenderen. Het is, zoals dat zo mooi heet, echt "machinistenweer". Dat houd in dat de temperatuur buiten dermate aangenaam is dat de WTK wat meer tijd aan dek doorbrengt dan gewoonlijk. De brandkleppen weer gangbaar maken is bijvoorbeeld zo'n "mooiweer-klusje". De stagaire is er mee bezig en volgens mij gaat dat wel goed komen. Ik heb trouwens als 3e machinist best wat karweitjes waarvoor ik regelmatig buiten kom maar met kou, wind, regen of sneeuw probeer ik die eigenlijk altijd een beetje uit te stellen.

 

Gisteren(zaterdag) hebben we weer eens ge-BBQ-ed!! Ja, dat is een van de voordelen als je vaart, kans op mooi weer is vrij groot(tenzij je altijd in de Baltic vaart natuurlijk). 's Middags hebben onze Filippijnse medewerkers het speenvarken een gigantische speer door z'n lijf gespietst en gevuld met allerlei, groente, fruit en kruiden. Daarna moet het beestje nog een aantal uren al draaiend gaar geroosterd worden boven de hete kooltjes, dat doen ze dan onder het genot van een biertje of een wijntje. De mannen zijn er echt heel druk mee en je zou ze zowat "specialist" noemen. De kok had verder met een leerling nog shaslicks, varkenshaas en vis voor op de BBQ. verder nog wat dingen zoals salade en stokbrood, zoals een BBQ hoort te zijn dus. De 2e stuurvrouw, de wiper en ik hebben de drank gesponsord aangezien we allemaal kortgeleden jarig zijn geweest. Het was weer erg gezellig in ieder geval.

 

Vanochtend tijdens m'n wacht(0000-0400) niet zo heel veel bijzonders gedaan eigenlijk. Vanmiddag(1200-1600) heb ik de luchtfilters van de turbo weer gewassen(dat was de afgelopen dagen elke dag vaste prik) omdat er weer behoorlijk wat woestijnzand in zat. Denk dat het nu wel minder word aangezien we niet meer ter hoogte van de Sahara varen. Het weer word nu echt tropisch, warm en vochtig dus. Verder ook weinig bijzonders gedaan, een stuk in de OBA(Orders van Blijvende Aard) gelezen en dat mag, want dat heeft met m'n werk te maken.Hahahah!!

 

Nu kap ik er mee, ga ff een potje bier drinken en daarna eten. Ik spreek jullie snel weer(over een maandje ofzo weer in het echt).

 

Groeten vanaf de Happy Rover!!

 

Jorg

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Sun, 15 Feb 2009 23:24 UTC

Message-id: 255094892


Date:       19-2-2009

Time:       1615 BT = 1515 UTC = 1615 NLT

Position:   drijvend voor de kust van Nigeria

 

Goedendag!

 

Hoe gaat het daar? Hier gaat alles goed. Liggen sinds dinsdagavond 2000 te drijven op zee omdat we tot de 24e moeten wachten om bij Escravos naar binnen te kunnen varen. Gisterenmiddag hebben we nog van 1200 tot 1800 gevaren om nog wat verder uit de kust te drijven. We zijn niet ten anker bij de kust gegaan omdat dat i.v.m. piraterij gevaarlijk kan zijn. Er is hier in de buurt begin februari nog een tanker beschoten met AK-47’s en 10 mm machinegeweren……Lekker dan! ’s Nachts staat alles stand-by om de motor z.s.m. te kunnen starten en te “vluchten”, en we lopen dus gewoon zeewacht door.

       

Vanochtend en vanmiddag heb ik me voornamelijk weer bezig gehouden met m’n wekelijkse- en maandelijkse klusjes. Gaat allemaal wel aardig zo. Ook bezig geweest met de elektra-onderdelen op hun plek te zetten en een beschrijving typen van wat er per kist in zit.

Ondanks dat het geen zwaar werk is zweet je je helemaal kapot beneden. Het is in de machinekamer zo’n 40 graden overdag(’s nachts een graad of 2 minder). Aan dek is het iets koeler maar daar schijnt de zon volop dus dat komt ongeveer op hetzelfde neer.

 

Er is afgelopen zondag trouwens ook weer een dartcompetitie gestart maar na 2 wedstrijden lagen Bhon(fitter) en ik er al uit dus dit keer geen finaleplaats….. Vind het niet zo erg, heb al weer erg veel lol gehad tijdens het darten. Zondag word de finale gespeeld(weet alleen zo niet tussen welke teams).

 

Wij hebben zoals jullie misschien al wisten ook weer 2 verse leerlingen aan boord sinds Antwerpen en Ellesmere. Wat ben ik blij zeg dat ik dat tak(k)enboek achter de rug heb. Wel gezellig hoor, allebei zijn het Nederlanders en dat is wel weer zo gezellig.

 

Ow, gisteren heeft de 3e stuurman(uit de Oekraïne) zichzelf ff bewerkt met een borstel(zo’n eentje op een haakse slijper). Heeft een grote schaafwond op z’n wang en het ziet er best erg uit. Gelukkig is het voornamelijk vel dat eraf geschuurd is. Hij heeft bij z’n eerdere rederijen nooit aan dek hoeven werken kwa onderhoud en nu dus wel. Een kleine basiscursus “omgaan met gereedschappen” en “onderhoud aan dek” zouden voor hem dan ook geen overbodige luxe zijn…..

 

Ik stop er nu weer mee, ff mailen, douchen eten en dan maar weer eens slapen ofzo….

 

Groeten vanaf de Happy Rover!

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Thu, 19 Feb 2009 18:14 UTC

Message-id: 256181553  


Date:       24-2-2009

Time:       1630 BT = 1530 UTC = 1630 NLT

Position:   Drijvende

 

Hallo!

 

Hoe gaat het daar? Hier gaat alles z’n gangetje. Drijven nog steeds zo’n 150 mijl uit de kust. Weinig van piraten te merken hier. In Port Harcourt echter wel, 2 dagen geleden ontvingen we rond 0100 een noodsignaal van een schip dat daar in de buurt was die werd aangevallen door piraten. Wij liggen alleen zo’n eind uit de kust dat we niks kunnen doen. En ook al lagen we ernaast, dan gaan we nog niet veel doen, want de kans dat wij dan de volgende prooi zijn is dan natuurlijk ook aanwezig.

 

Vanochtend tegen 0845(ik lag nog lekker te pitten) werd de hoofdmotor gestart. Dat kon 3 dingen betekenen; verdachte boot die verdacht dichtbij komt(wat ik overdag betwijfel), we drijven te dicht naar de kust of een ander schip(die hier in de buurt ook liggen te drijven) of we mogen eindelijk opstomen naar Escravos River om naar binnen te gaan. Het was het laatste, de agent had contact met ons opgenomen en gezegd dat we naar binnen konden. Kwartier later stopte de motor al weer….. Hmmmm, dus toch optie 2??

 

Nee hoor, de agent had al weer gebeld om te zeggen dat het feest niet door ging….. pffffff. Stelletje apen zijn het ook he? Hij heeft ons wel gezegd dat het morgen dan echt gaat gebeuren, ik geloof het pas als de eerste trossen naar de kant gaan….. Haahahaha!!

 

Afgelopen zondag is de dartfinale gespeeld. De kampioen (June) van vorige keer(kerst) heeft wéér gewonnen, dit keer speelde hij samen met Jeroen(stag) tegen de kapitein en Jemie(matroos). De finale werd om 1300 gespeeld dus ik heb er niks van gezien.

 

Zondagavond zaten we te eten en de Flippen een kaartje te leggen in de messroom toen er vanaf de brug gebeld werd: “Plenty fish on the aft!!!” Hup, alle Flippen naar het achterdek en meteen alle vislijnen overboord om te vissen. Volgens de kok waren het goudmakrelen. 1 v.d. matrozen heeft er 1 weten te vangen maar de rest van z’n maatjes(nee geen haring) hielden het voor gezien. Af en toe kwamen ze weer terug maar volgens mij waren ze meer aan het spelen met ons aas….. helaas pindakaas!!

 

Wat is er nog meer gebeurt de afgelopen dagen…..? Heb van 1 v.d. 2 startlucht-compressoren de smeerolie ververst, bilge-alarmen in de ruimingangen, bak en machinekamer getest en de pakkingen van de bakboordse ballastpomp vernieuwd.

Ook zijn we bezig om 1 v.d. 2 watermakers te overhalen. Dat is een soort grote snelkookpan. In het onderste gedeelte word zeewater aan de kook gebracht onder vacuüm door middel van het koelwater van de hoofdmotor (bij ongeveer 84 graden). De ontstane stoom word dan in het bovenste gedeelte weer gekoeld(gecondenseerd) met koud zeewater en opgevangen. Zo maken we dus nagenoeg zoetwater. Er zit uiteraard een systeempje ingebouwd die het zoutgehalte meet, word die te hoog dan krijgen we een alarm. Met 2 watermakers bij maken we per 24 uur ongeveer 15 kuub drinkwater. Het verbruik is zo’n 6 á 7 kuub per dag dus vullen we op zee onze drinkwatertanks op om in de havens te kunnen douchen, drinken, koken, poepen/plassen en alle andere praktijken waar zoetwater voor nodig is. Weer wat geleerd!!! Best klotewerk om de platen van de warmtewisselaars schoon te krijgen maar als het goed is gaat de capaciteit(kuubs zoetwater per 24 uur) straks omhoog(af fabriek zo’n 10 kuub). We zullen het gaan zien.

 

Morgen is June(ja de 2-voudig dartkampioen) jarig, de 2e stuurvrouw heeft weer een leuke kaart voor em in elkaar geflanst. Ik zit morgen 4 maanden aan boord(samen met de kok en de kapitein). Hoop dat we morgen ook naar binnen kunnen want dat gedrijf ben ik nu wel flauw van. Dan hopelijk snel weg uit Nigeria en op naar Kaapstad. Zal kijken of er nog een oplichter wat Afrikaanse souvenirs te koop heeft die niet teveel ruimte innemen in m’n koffer.

Ik stop er nu weer mee, ga ff douchen(met zelfgemaakt water) en dan eten.

 

Groeten vanaf de Drifting Rover!!

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Tue, 24 Feb 2009 17:52 UTC

Message-id: 257447512


Date:       1-3-2009

Time:       1215 BT = 1115 UTC = 1215 NLT

Position:   Escravos Oil Terminal, Nigeria

 

Hey mensen,

 

Hoe gaat het daar? Hier gaat alles nog steeds goed. We zijn woensdag dan eindelijk naar binnen gevaren hier om te kunnen lossen voor het "Gas To Liquid" projectt. We hebben weer een "Coldbox" gelost en dit keer hebben we nog wat extra lading voor de plant.

 

Vrijdagochtend zijn we begonnen met het vervangen van de smeerolie van de tandwielkast. Eerst het hele systeem leeggepompt.

Schoongemaakt en vervolgens opgevuld met een nieuw soort olie, ff de pomp laten draaien om door te spoelen en vervolgens weer alles leeggepompt en schoongemaakt. Daarna opgevuld tot het normale peil en toen was het klaar. Al met al toch een hele dag mee bezig geweest.

 

Ik had 's ochtends gevraagd of ik vrijdagmiddag mee mocht met Bohn(fitter) om te leren snijbranden. Er staan aan dek een boel stoppers i.v.m. de lading en die moesten allemaal weggebrand worden. Heb eerst eens gekeken hoe hij dat deed maar al gauw kreeg ik ook de brander in m'n handen en mocht ik het zelf doen. Wel gaaf hoor, met acetyleengas en zuurstof dikke stukken staal door midden branden. Best leuk werk maar als je er 200 op een middag moet doen zal het wel ff tegenvallen.

Ben ff eten, typ vanmiddag na het werk wel weer verder.

 

Zo daar was ik weer! Het is ondertussen al 1900 en we hebben daarstraks een lekkere Indische rijsttafel gehad van de chef. Bami, rijst, zoetzuur, satehstokjes, gehaktballetjes en kroepoek, als toetje hadden we een Viennetta ijstaart!! lekker hoor. Verder vanmiddag nog wat kleine klusjes gedaan. De 1e en 2e WTK's waren bezig met de schijfjes van de separator schoon te maken en verder kon ik daar niet mee helpen. Ben dus ff wat wekelijkse routineklusjes gaan doen, is dat ook weer af.

 

De mensen van dek waren op tijd klaar vandaag, kreeg om 1515 bij de koffie al te horen dat er 1 hulpmotor afgezet kon worden. Komt niet vaak voor dat de stuurlui/matrozen eerder stoppen dan de machinisten. Ook wel eens lekker voor ze toch? Morgen om 0700 beginnen de dekmensen met het lossen van de laatste 2 stukken(die jullie hebben gezien dat ze geladen werden vanaf de brug in Antwerpen). Ik moet dus ook vroeg m'n nest uit om te zorgen dat er 2 hulpmotoren op het bord staan(anders kunnen ze de kranen niet gebruiken). Dus tegen 0630 ga ik naar beneden en als het ff kan duik ik dan nog snel ff m'n nest weer in... Hahahaha!!

 

Ik ga zo ff douchen en dan denk ik ff een filmpie kijken in onze recreatieruimte/sportzaal/bioscoop.

 

Ik stop er weer mee!

 

groeten vanaf de Happy Rover!!

 

Jorg

 

 Received: from GCC at Globe Wireless;

Mon, 02 Mar 2009 06:50 UTC

Message-id: 258823309


Date:       9-3-2009

Time:       1830 BT = 1730 UTC = 1830 NLT

Position:   Warri, Nigeria

 

Goedenavond,

 

Hoe is het daar? Hier gaat alles nog steeds z'n gangetje. Zaterdag zijn we omgedraaid zodat we bakboord voor de kant kwamen te liggen. Vervolgens hebben de stuurlui en matrozen een hele zooi hijsgerei opgetuigd om een module te laden. Deze moesten we wee lossen een eindje verderop aan een andere kade.

 

Gisteren hebben ze toen dat ding vanaf een barge geladen en 's middags om 1600 zijn we een klein stukkie gaan varen om vervolgens weer tegen de kant te gaan, stuurboord dit keer want de module moest op de kade op een soort trailer met heel veel wieltjes gezet worden. Dat hebben ze vanochtend gedaan en vanmiddag het hijsgerei weer afgetuigd.

 

Gisteravond was ik ff een stukje wezen lopen met de 1e stuurman en de MK leerling. Vlak voor ons ligt een bootje van

Seatrade(Adriatic) om vis te lossen. Er liepen Nigerianen af en aan met dozen vis vanaf die boot naar een auto, hele kofferbak en achterbank werd volgestouwd... Totdat de Russische kapitein aan dek kwam... Hahahaha!! Die vent een partij wild joh!! Hoordde later dat ie ook aardig zat was. Maar hij wilde iig niet hebben dat z'n lading geruild werd voor bier en wodka. Hij duwde op een gegeven moment bijna zo'n neger van de gangway het water in, die neger ging niet, maar de doos vis wel, zo in een kano met allemaal kratten en flessen drank. Dat gaf natuurlijk herrie.. ook kwam er een Nigeriaan de kaai opklauteren, helemaal zeiknat, die was uit de kano gedonderd! Hahahaha!!! Wij hebben ons ff aan het hele voorval staan vergapen en zijn toen maar eens terug gewandeld. Toen nog ff een biertje gedaan in de messroom met een paar man.

 

Vandaag weer allerlei klusjes gedaan. Heb vanmiddag met de leerling nog een ventilatierooster open gehad. Beugeltjes van de regenvangers vervangen. Sommige waren gebroken waardoor de flappen niet meer op gelijke afstand zaten en zo kan er een boel vocht en troep binnen komen. Was een stoffig zootje zeg...

 

Zo ga ik ff naar de brug om te mailen en om foto's van het laden van de module op de scheeps PC te zetten.

Groeten vanaf de Happy Rover en tot over een dikke week!!!

 

Jorg

 

P.S. Als we hier zijn vertrokken hebben we dus een Neptunus feestje en ik mag dat gaan reg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Mon, 09 Mar 2009 19:38 UTC

Message-id: 260806827


Date:       16-3-2009

Time:       1625 BT = 1525 UTC = 1625 NLT

Position:   25* 25,6' S - 13* 50,0' E

 

Hello!

 

Hoe gaat het daar? Hier gaat alles lekker. Zijn alweer bijna een week onderweg vanuit Warri. Vorige week woensdag(als ik het goed

heb) zijn we dan de evenaar gepasseerd. In principe merk je daar weinig van, ware het niet dat wij 2 “groentjes” aan boord hadden.

Deze groentjes zijn afgelopen zaterdag(tja, Neptunus was wat laat) dan ook volgens oude traditie ontgroend en gedoopt.

 

Ik werd aangewezen om het hele spektakel te organiseren(vraag me niet waarom). Heb bij andere bemanningsleden het één en ander aan ideeën en informatie ingewonnen en uiteindelijk een soort van draaiboek in elkaar geflanst.

Als eerste werden de slachtoffers(een matroos en een leerling) geblinddoekt en ontvoerd naar de bak. Aldaar hebben we ze vastgebonden en een heerlijke stinkende vis als halsketting omgedaan. Een lauw biertje tegen de schrik was voor hun een hele troost(niet dus!).

 

In de tussentijd konden wij mooi aan dek de boel voorbereiden(uiteraard werden onze slachtoffers continue in de gaten gehouden door de beulen). Toen na ongeveer anderhalf uur alles zo’n beetje klaar was, werden de 2 voorgeleid aan Neptunus en Amalia(Bohn, de fitter en Jeroen de andere stag). Ze moesten de God en Godin van de 7 zeeën begroeten en Amalia’s voeten kussen(hahahah!!!)

 

Vervolgens begon de vragenronde en bij elk fout antwoord(en elk antwoord is uiteraard fout, daar zorgen wij wel voor) heb ik ze besmeurd met een blauw drab(gefabriceerd door onze chef cuisine, die voor dit festijn ff wat ranzige meuk klaar had gemaakt). De 2 zagen er uit als smurfen want de chef had wat blauwe kleurstoffen erdoor gedaan, lachen joh!!

Na de vragenronde was het tijd om onder een net aan dek door te spartelen(onder het genot van een zoute douche m.b.v. de brandslang en zeep.

 

Toen kwam de chef met een taart(ja ja, ontgroenen maakt hongerig). De matroos nam een hap en ging meteen over z’n nek….. De leerling kon het ook slecht weg krijgen en op een gegeven moment stonden ze beide te hoesten en te proesten over de railing(tot grote hilariteit van ons natuurlijk). Okee, dan maar ff de mond spoelen met een speciaal biertje. En dan bedoel ik geen driedubbele Duvel of een Witte Trappist, nee” gewoon” een Amsterdam biertje uit blik. Weliswaar met een gaatje in de bodem waardoor sojasaus en Tabasco was geïnjecteerd(en netjes met een popnagel dichtgemaakt). Hahahaha!!! Alweer lachen om die vertokken gezichten, de matroos was zo dapper om em in 1 keer weg te tikken en hij leeft nog steeds dus……

 

Toen hebben we de twee weer geblinddoekt voor hun laatste opdracht “Walk the plank”. Dat is een lange plank die overboord gaat, de heren moesten tot het uiteinde (geblinddoekt) lopen en dan weer terug. Uiteraard word de plank gewoon een kwartslag gedraaid zodat ze niet boven het water komen te staan. Al met al dachten de beide mannen dat ze op een bepaald moment echt boven het water stonden…. Ghehehehe!!!! Mooi man!!!

 

Als laatste hebben we de dopelingen gebrandmerkt met de letter “N” als teken dat ze de tests hadden doorstaan. Ik heb toen met de acetyleenbrander een brandmerk heet gestookt voor hun ogen en toen vertrokken de gezichten alweer. Hup! billen bloot en toen eenzelfde letter uit de vriescel op hun bange billen gedrukt. Dit was echt super want ze schrokken zich allebei weer wezenloos, geweldig zeg!!

 

Vervolgens nog ff naar de kapper geweest(bij mij welteverstaan) en daarna hield Neptunus nog een kort praatje en werden de heren gedoopt als “Grouper” en “Lumpfish” en werden de certificaten uitgereikt. Uiteindelijk was ik ook nog de lul doordat ze het nodig vonden om mij uitbundig te knuffelen met hun blauwe, naar visstinkende kleren.

Na een welverdiende douche kon het feestje op het achterdek beginnen met een BBQ en bier uiteraard. Al met al vond iedereen het een geslaagde middag.

 

Dan nog ff wat anders, m’n hut is kaal, leeg en het ruikt naar vers gewassen gordijntjes, oftewel, ik ga naar huis!! Donderdagmiddag denk ik weer in Town te zijn.

 

Morgen ga ik m’n hut soppen, m’n koffer is al deels gepakt en ik heb m’n overdracht zo goed als klaar. Dan donderdag nog ff de douche soppen koffer helemaal inpakken en stofzuigen en dan ben ik volgens mij wel klaar om te vertrekken. Heb er nu ook wel zin in hoor, gezellig weer een poos thuis bij Pa, Ma en zus en m’n vrienden.

 

Dit is dan ook het laatste mailtje vanaf de Happy Rover, ik hoop dat iedereen de verhaaltjes met plezier heeft gelezen. Ik heb een mooie tijd gehad hier, voor het eerst als 3e WTK. Heb een boel geleerd, en ook geleerd dat ik nog een boel moet leren ;-) hahahah!!!

 

Groeten vanaf de Happy Rover!!!!

 

Jorg

 

 

Received: from GCC at Globe Wireless;

Mon, 16 Mar 2009 18:03 UTC

Message-id: 718970544

 

 

  HOME