Happy River 2010


  HOME


Date:                      1-1-2011

Time:                      0130 BT = 0430 UTC = 0530 NLT

Position:                Nog steeds op de Noord Atlantische Oceaan

 

Goedemorgen!!

 

Allemaal een gelukkig nieuwjaar en de beste wensen voor 2011!!!! Tja, zoals hierboven al te lezen valt "nog steeds" op de Atlantic(lijkt dit keer langer dan anders, heel vreemd). Ook hier hebben we uiteraard het oude jaar afgesloten en het nieuwe jaar ingeluid.

 

Oudjaarsdag hebben de Kapitein en 2e wtk 's middags oliebollen, krentebollen en appelbeignets gemaakt. Smaakte goed moet ik zeggen. Na m'n wacht een biertje gedronken met de 2e stuurman en na het eten heb ik een oude oudjaarsconference van Youp gekeken, erg gelachen. Om 2300 had ik m'n wekker al gezet en het klonk alsof er iets ritueel geslacht werd ofzo...... Heel voorzichtig de deur van m'n hut geopend om te kijken of ze niet voor mijn deur stonden maar het viel mee, enkele Filipino's hadden lege blikjes met muntjes erin als rammelaar en schreeuwden daarbij voor mij onbekende spreuken......zal wel geluk brengen.

 

Ik ben toen maar naar de brug gegaan en daar begon het al langzaam vol te stromen met mensen. 3e Stuurman was nog op wacht en die werd door de Kapitein aangewezen om de tijd in de gaten te houden. Toen het eenmaal 0000 was zei hij heel zachtjes "Happy Newyear"..... Beetje doods moment dus heb ik maar ff de toeter getest(een minuutje ongeveer). Nou proost allemaal, handjes schudden, champange drinken en om 0100 ben ik maar naar de MK gegaan.

 

Hoop dat in NL het feest ook goed en gezellig is verlopen! Zal wel neem ik aan. Binnen nu en een paar dagen hebben we weer land in zicht! Komen dan via een paar eilandjes(weet zo niet of het bij de Bahama's hoort) de Carib/Golf v. Mexico binnen. Eindelijk!! Deze oversteek lijkt langer te duren dan anders maar dat zal wel komen omdat we tot nu toe voornamelijk oversteken hebben gehad en het gegeven dat ik in Ingleside waarschijnlijk naar huis mag werkt daar nog eens aan mee.

 

Nou verder was het eigenlijk vrij rustig aan boord afgelopen dagen. Zijn bezig geweest met de lenswaterreiniger schoon te maken(vinden de Yanken

fijn) en ik heb een soort potmeter van het magnetisch kompas gerepareerd(soldeerwerk). Verder is het weekend dus proberen we het rustig aan te doen.

 

Iedereen weer bedankt voor de berichtjes in het gastenboek!! Post heb ik helaas nog niet kunnen ontvangen, was in Spanje wat mis gegaan vanwege het winterse weer in Europa dus misschien dat we de post in de VS krijgen.

 

Groetjes vanaf de Happy River,

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Sat, 01 Jan 2011 06:12 UTC

Message-id: 664502158


 

 

Date:                   27-12-2010

Time:                   1530 BT = 1630 UTC = 1730 NLT

Position:              Noord Atlantische Oceaan, voorbij Madeira

 

Hoi!

 

Hoe is het ermee? Kerstdagen allemaal goed doorgekomen? Wij hier wel hoor, was best nog leuk. 1e Kerstdag heb ik 's nachts na m'n wacht een biertje gedronken met de 2e stuurman. Toen om 1030 samen met de 2e machinist de kok nog een beetje geholpen met van alles. Om 1200 zijn we allemaal in de messroom gaan zitten en na een korte speech van de kapitein(hij is nog maar net aan boord, vandaar een korte speech) hebben we een soort van lootjes getrokken en kado's gekregen van de stichting "Kerstfeest op Zee". Ik heb een donkerblauwe polo gekregen, altijd handig voor aan boord.

 

Toen tegen 1330 zijn we aan tafel gegaan voor het diner. De Filipino's hadden 's ochtends op het achterdek al een speenvarken aan het spit geroosterd en er was ook nog kalkoen. Verder een soort aardappelbolletjes en salade's. Al met al een hele boel maar dat kwam mooi uit, hoefde de chef 's avonds niet te koken. Hele middag zo'n beetje in de messroom gezeten met de kapitein, 1e en 2e wtk. Wel af en toe even een rondje in de MK maken natuurlijk. 's Avonds nog tot een uur of half 9 gezellig zitten borrelen en toen maar naar m'n kooi gegaan.

 

2e Kerstdag hadden we een "normale" maaltijd om 1130 zodat de 2e stuurman en ik om 1200 op wacht konden. De andere stuurlui en wtk's hebben voor het eten een biertje gedronken in de kapiteinshut. Na onze 12-16 wacht kwam de chef met een fles wijn aanzetten voor de 2e stuurman en mij dus die hebben we maar ff soldaat gemaakt. Na het eten nog een potje Kolonisten van Catan gespeeld en toen was het alweer bedtijd. Al met al best 2 gezellige dagen.

 

Van Biglift hebben we ook nog een kado gehad, een zonnebril met uitwisselbare glazen. Best een sportief ding. Zo te lezen hebben jullie je ook wel weer vermaakt dus? Mooi zo!! Ik ga er nu mee stoppen, moet het journaal nog invullen en dan zie ik het wel weer. Het weer is goed dus misschien nog wel even buiten in de zon zitten.

 

Groeten vanaf de Happy River,

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Mon, 27 Dec 2010 18:11 UTC

Message-id: 663020670


 

Date:                      24-12-2010

Time:                      0145 BT = 0045 UTC = 0145 NLT

Position:                Noord Atlantische Oceaan

 

Goedemorgen!

 

Hoe gaat het? Hier gaat alles goed. Zijn alweer onderweg van Aviles(Spanje) naar Beaumont(VS). Ben in Aviles dinsdagavond weer even de wal op geweest met de 2e wtk. Even een paar biertjes gedronken in een kleine "Cervezeria".

Was wel eventjes gezellig. Eerst hebben we aan boord nog onze flatscreen + toebehoren herplaatst. Alles staat nu een stuk netter in de recreatieruimte.

Ook hadden we zo'n Digitenne dus konden we tv kijken(verstond het niet, maar Spaanse soaps vind ik wel leuk ;-) ), ook hebben we met de vorige kapitein(die is hier afgelost), hwtk, 2e wtk en ik gegolfd op de Nintendo Wii! Erg geinig!!

 

Woensdag hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met smeerolie. Separator verder terug gemonteerd(en getest en nu alles weer goed). Ik heb het smeerolie duplex-filter schoongemaakt en de 2e heeft het automatische smeerolie-filter gerepafixed. Kunnen we er weer tegenaan zeg maar.

 

Nu dus weer een oversteek van 2 weken dus kerst en oud & nieuw op zee dit jaar. Ach vind het niet zo erg hoor. Maken er wel wat gezelligs van zo met z'n allen. De chef heeft een kalkoen en een varken voor aan het spit(die laatste regelen de Filipino's, die kunnen dat, de chef liever niet, die is Moslim hahaha!!).

 

Nou eigenlijk was dat het wel weer voor deze mail, niet zo lang maar zoveel is er nou ook weer niet gebeurd.

 

Iedereen alvast fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!!!!

 

Groeten van de Happy River,

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Fri, 24 Dec 2010 01:04 UTC

Message-id: 661962534


Date:                      19-12-2010

Time:                      1630 BT = 1530 UTC = 1630 NLT

Position:                 Noordzee, voor de Nederlandse kust

 

Hallo!

Hoe is het daar? Hier gaat alles goed! Zijn alweer weer een poosje onderweg en hebben onder andere Blaye(Frankrijk), Newcastle(VK) en Esbjerg(Denemarken) achter ons gelaten. Blaye ligt ergens op een rivier in de buurt van Bordeaux. Klein stadje maar wel geinig, ben er vorige week zaterdagmiddag even met de wiper wezen kijken. Rondje door het kasteel/bastion gemaakt en nog een biertje op een terras gedronken. ’s Avonds zijn we alweer gaan varen richting Newcastle(Engeland). Daar eerst nog even ten anker gelegen en woensdagochtend naar binnen. Snel een haspel geladen en ’s avonds met hoogwater weer varen. Toen naar Esbjerg in Denemarken.

Donderdagavond waren we toen alweer in Esbjerg en daar was het koud zeg!! Donderdagavond eerst een biertje in de recreatieruimte gedronken met de kapitein, stuurlui en machinisten en tegen 2300ben ik de wal op gegaan met de 1e stuurman(die hier afgelost is), 2e stuurman en de 2e wtk. Eerst even wa gedronken in een kroeg aan het plein en daarna ben ik nog ff wezen swingen in een of andere discotheek, 2e wtk was er ook nog maar de 2 stuurlui gingen weer terug naar de haven. Was wel een geinige tent, entree was ongeveer €25,- maar dan wel onbeperkt drinken!!! Nou dat hebben we gezien. 2 rijen dik aan de bar, en iedereen zoette mixjes en shotjes bestellen….tja, als het bijna voor niks is…..hahahah!!! Wij wilden toch maar liever gewoon bier drinken maar aangezien het zo druk was hebben we gelijk maar 6 besteld. Wat doet die muts, fabriceert ze voor ons ook 6 zeer chemisch uitziende cocktails…… Nou ja, uiteindelijk was het best te drinken maar later toch maar weer gewoon bier besteld. Tegen 0400 waren we weer terug aan boord.

Vrijdag de hele dag weer met onze smeerolie separator bezig geweest en ’s avonds nog een potje Kolonisten van Catan gespeeld met de 2e stuurman en 2e wtk. Ik had de boordwacht en aangezien het donderdag erg gezellig was ben ik een beetje op tijd gaan pitten. Om 0600 alweer op om een 2e hulpmotor op het bord te zetten en toen ben ik nog ff gaan liggen, van korte duur want toen belde de 1 na de andere stuurman op voor allerlei geouwehoer. Eerst de 2e stuurman om te vragen of er 2 hulpmotoren bij stonden zodat ze met de kranen konden spelen(ja je kunt de kranen gebruiken, had ik al tegen de 3e stuurman gezegd…….communicatie heren!!!) Haak er weer op en weer gaan liggen. Toen weer telefoon, de 1e stuurman, of we een aansluiting hadden voor de lasploeg(ja hebben we in de fankamer van de airconditioning). Lag ik net weer, belt laatst genoemde nogmaals om te vragen of we ook een aansluiting hadden voor de lading(windmolen nacelles). Hmmmm, die vraag werd watt moeilijker dus ben ik er maar uit gegaan. Die nacelles voor die windmolens hebben een klein motortje en een klein verwarmingkie zodat ze tijdens transport niet vochtig worden zeg maar.

Heb toen ’s ochtends een beetje geassisteerd met het aansluiten van 2 voedingskabels(je moet wat op je vrije zaterdagochtend) en ik heb samen met de 2e wtk ook nog even beugeltjes gemaakt om onze nieuwe flatscreen tv te kunnen zeevasten. Na het eten heeft de 2e de wacht gepakt en ben ik na een douche weer naar Esbjerg geweest. Het was zaterdagmiddag en zo met de kerst voor de deur best druk, en koud!!! Kwam al vrij snel een paar Filipino’s tegen en ben toen met hen verder gaan shoppen. Onze wiper wilde graag handschoenen kopen dus wij de H&M in. Hij handschoenen gekocht en ik een vette muts met bijpassende sjaal. Meteen getest en ze waren lekker warm!! De 2 matrozen moesten ivm het werk aan dek alweer bijtijds terug zijn en ik heb toen met de wiper nog 2 biertjes gedronken in dezelfde kroeg als donderdagavond.

Om 1700 waren we weer terug aan boord en na het eten heb ik nog ff op de Wii gespeeld, ook geinig!! ’s Avonds om 2115 was de loods er alweer en nu zitten we dus alweer bijna in het Engels Kanaal. Dan dinsdag komen we aan in Avilles(Spanje) en daarna weer een oversteek van +/- 2 weken naar de USA. Tegen die tijd zit ik aan m’n tijd dus denk(en hoop) dat ik dan wel weer naar huis mag.

Lees dat het weer in Nederland ook weer behoorlijk voor problemen zorgt? Gek hé?? dat ze daar in die Scandinavische landen geen last van hebben…..hahaha!!

Oh ja, vanochtend na m’n wacht ook nog weer wat, zat al in m’n hutje toen ineens de motor ermee stopte…..Black-out!!! Dus even gewacht tot het licht weer ging branden(de hulpgeneratoren springen dan automatisch bij op het net) en toen maar naar beneden. 2ewtk druk in de weer dus ik ook maar het 1 en ander gecontroleerd en gestart. Motor was ook alweer uit zichzelf gestart. Bleek dat de turbo 2x geblaft had(terwijl het helemaal geen slecht weer is) en dat het zaakje er toen mee stopte, om vervolgens uit zichzelf weer te starten……rara politiepet!!! Waarschijnlijk had het te maken met de regellucht van de hoofdmotor en het automatisch smeeroliefilter. Met dat filter heeft de 2e later die wacht nog een probleempje gehad waardoor hij een soort zwarte douche gehad heeft….. Nu lijkt het allemaal weer stabiel alleen staat het smeerolie autofilter ge-by-passed, in de haven maar kijken wat we daar mee moeten.

Nou, geloof dat jullie wel weer op de hoogte zijn van het wel en wee aan boord hier dus sttop ik er nu weer mee. Zo even eten en dan nog wat kijken op m’n laptop of een beetje lezen, komen momenteel een beetje om in het kijk- en leesvoer(tv series, bladen, krantjes) watt overigens niet erg is hoor, beter te veel dan te weinig.

Groeten vanaf de Happy River!!

Jorg

P.S. Chocoladeletters, banketstaaf en pepernoten zijn bijna op. Droge worst komt ook wel op. Dan nog een zak borrelnootjes en 2 zakken chips te gaan dus ik kan nog wel even vooruit!!! Hahahaha!!!!


Date:                      10-12-2010

Time:                      0030 BT = 2330 UTC = 0030 NLT

Position:                Onderweg naar Blaye, Frankrijk

 

Bonjour!

 

Hoe is het daar? Hier is de rust weder gekeerd na toch wat hectiek in Rotterdam.... Zaterdag aan het eind van de middag de loods opgepikt en naar binnen gevaren. Wat schertst mijn verbazing.....Sneeuw!!! Dat betekent dus ook kou! En dat was het behoorlijk. Tegen 8 uur lagen we tegen de kant bij de bulkkade maar zo met die sneeuw zag het er nog redelijk uit(toen de sneeuw gesmolten was kwam de bagger die bij een bulkkade hoort tevoorschijn). Eindelijk dan in Nederland. Eerst zijn we nog even aan dek geweest want de heren stuurlui hadden weer wat probleempjes met de luiken(welke ons inziens door hun zelf hadden kunnen worden opgelost. Toen nog een biertje gedronken in de hut van de meester en een taxi gebeld om met de 2e WTK naar Rotterdam te gaan.

 

Rond middernacht stonden we in een soort tent tussen 2 kroegen met allemaal terrasheaters, best leuk maar ons toch wat te koud. Na een kleine wandeling en advies van oom agent zijn we toen in de Hollywood Music Hall beland. Na binnenkomst zei de 2e dat ie het maar een beetje klein vond dus ik even nagevraagd bij de juffrouw van de muntenbalie, bleek dat er nog 6 zalen waren!! Dat was allemaal erg geinig, verschillende soorten muziek per zaal en lekker druk. Al met al veel lol gemaakt en ik weet niet meer hoe laat we terug aan boord waren(wel dat het laat was). Aan boord nog tosti's gemaakt en toen te kooi.

 

Zondagochtend met enige opstartproblemen aan het werk gegaan want we gingen de o-ringen van de koelwaterleidingen vervangen. Die leidingen lekten een klein beetje en nu zijn ze weer dicht. 's Middags kwamen pa, ma en Robbin op bezoek. Eerst even bij-gepraat en een bakkie gedaan en toen een rondje in de machinekamer gemaakt. Daarna nog wat gedronken in m'n hut en m'n kado's gekregen. Nou, de kerstboom staat en het snoepgoed heb ik grotendeels al uitgedeeld. Namens de bemanning ook bedankt daarvoor!!! Na een douche zijn we toen in Spijkenisse ff wezen eten bij de chinees aldaar. Was erg lekker!

Nog een mooie, foute kalender van Ping gehad en toen ben ik weer thuis(huh, ik typ thuis, dit had aan boord moeten zijn). 's Avonds hebben de wiper en de 2e machinist nog ff in m'n hut gezeten maar we hebben het niet al te laat gemaakt.

 

Maandagochtend een "normale" dag gemaakt van 8 tot 5. Hebben de brandstofleidingen van de hoofdmotor lekvrij gemaakt. Hier dus ook o-ringen vervangen en de meeste lekkages zijn nu weer verholpen. 's Avonds naar de andere haven vershift en om 2230 werd ik alweer gebeld om te bunkeren.

Hebben tot ongeveer 0530 staan blauwbekken maar de tankjes zijn weer vol. Na nog een bunkerbiertje met de 2e in mijn hut zijn we gaan slapen en om 10 uur pas begonnen. Nou ja begonnen..... Er werd een zwaar stuk geladen dus mochten we vanwege de veiligheid niet in de MK aan het werk(ivm omvallen tijdens het hijsen). Dus maar een paar bakken koffie gedronken en uiteindelijk om 11 uur ofzo stond het stuk in het ruim. Toen nog de waterboot aangekoppeld en water gebunkerd. Daarna kwam de sludgeboer en hebben we sludge afgegeven. Dit ging nog wel ff duren en het was nog steeds niet warm buiten maar onze proviand werd ook aan dek gedraaid met de kranen dus hebben we onszelf warm gehouden door ongeveer 10 pallets(en niet van die

kinderachtige) te versjouwen. Hele store van de chef(inclusief koel- en

vrieskamer) staat nu afgekegd vol.

 

Ook onze 8 maandelijkse bestelling versjouwd en al met al waren we om 9 uur 's avonds klaar. Lange dagen dus maar wel de moeite waard! Woensdagochtend zijn we om 6 uur vertrokken en ik ben om 8 uur begonnen. Hadden een boel stores gekregen en dat moest uitgezocht, geteld en opgeruimd worden. Het meeste staat nu op z'n plek op wat kleine dingen na, daar ga ik zo weer mee verder. Ook zometeen nog wat wekelijkse klusjes doen en vanmiddag komen we dan aan bij de loods. Schijnt dat we nog een stuk de rivier op moeten dus hoop dat er wat te zien is.

 

Ik stop er nu mee, ga weer aan het werk!

 

Groetjes vanaf de Happy River,

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Fri, 10 Dec 2010 00:03 UTC

Message-id: 997098174


Date:                      20-11-2010

Time:                      0330 BT = 0830 UTC = 0930 NLT

Position:                Florida Straat

 

Hoi!

 

Hoe is het daar? Hier nog steeds alles goed. Hebben de VS al weer achter ons gelaten en zijn nu onderweg naar Rotterdam. Mobile was kort maar krachtig zeg maar!

 

Dinsdagochtend tijdens m'n 00-04 wacht vond ik het nogal naar diesel ruiken in de MK(waren over op diesel voor de hoofmotor omdat het bunkeren in Panama niet door ging). Toen zag ik bij cilinder 9 de brandstof langs de hoofdmotor naar beneden lekker.... Help! Snel de meester uit z'n kooi gebeld en over geschakeld op een hulpmotor. Motor moest gestopt worden om een lekkende brandstofleiding te fixen(nieuwe o-ringen). Al met al een beste poos mee bezig geweest(tot half 8 ofzo) maar gelukkig de boel weer lekvrij gekregen.

Tijdens het drijven hadden we weer gigantisch liggen slingeren dus bij aankomst in m'n hut weer eens een grote ravage. Door het drijven was ook onze ETA te Mobile wat later geworden en dus lagen we pas 's middags tegen 5uur tegen de kant.

 

's Avonds na het eten kwam de 1e stuurman met de mededeling dat 1 vd swing-seals niet goed werkte. Die zorgt voor de afdichting van de luiken.

Een poos zoeken en uiteindelijk ook hier een lekkage, en een kapotte hydrauliekslang. Alle hens aan dek want een olielek aan dek in de VS word je nou niet echt vrolijk van. Gelukkig geen olie in het water terecht gekomen.

Tegen half 12 's avonds van dek gekomen en toen maar ff een potje bier gedronken.

 

Woensdag hebben we o.a sludge afgegeven en 2 verstuivers vd hoofdmotor verwisseld. Ook heb ik nog wat filters schoon gemaakt en met de 2e machinist de kleppen vd hoofdmotor gesteld. Om 5 uur alles klaar en toen wachten op de bunkers. 's Avonds met de 2e op de Wii(wie?) gespeeld, best grappig moet ik zeggen. Tegen 11 uur gaan slapen en om half 2 uit ons nest gebeld, de bunkerboer was er! Heb tot 4 uur aan dek geholpen en daarna hebben de 1e en 2e machinist gebunkerd tot een uur of 7 's ochtends. Daarna weer wachten op de loods en die kwam dan eindelijk om 3 uur 's middags.

 

Ook hebben we in de VS onze jaarlijkse inspectie van Port State Control gehad. Stelde geloof ik niet zo heel veel voor en na een geslaagde brand- en daarna sloepenrol waren de mannetjes(1 echte en 2 leerlingen) weer helemaal blij.

 

Nu stop ik er mee, ga m'n laatste rondje maken voor het journaal en dan misschien nog even wat "tv" kijken in m'n hut. Maandag weer aan dek spelen met de verlichting, hoop dat het weer het een beetje toe laat, zal de eerste dagen nog wel gaan.

 

Groeten en een prettig weekend!!

 

Jorg

 

P.S. Iedereen bedankt voor de post die ik in Panama heb gekregen!! Top!

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Sat, 20 Nov 2010 09:10 UTC

Message-id: 990718395

 


Date:        8-11-2010

Time:        0300 BT= 0800 UTC= 0900 NLT

Position:    West van de Galapagos Eilanden

 

Goedemorgen!

 

Hoe is het? Hier gaat alles goed! Zoals hierboven tezien varen we ten westen van de Galapagos eilanden, zien er niks van. Het weer is op zich goed, alleen slingeren we weer behoorlijk.

 

Afgelopen week nog beetje problemen met de zware olie separator gehad dus die hebben we op mijn 12-16 wacht open gemaakt en schoon gemaakt. Daarna draaide hij weer goed maar nu op andere brandstof doet ie weer een beetje vreemd..... Ook ben ik in m'n overtime('s ochtend en 's middags tegenwoordig

ook) bezig met de verlichting aan dek. Zitten hier en daar wat aardfoutjes en die ben ik aan het opsporen en verhelpen. Tja, de verlichting aan dek heeft nopu eenmaal veel te lijden met al dat zoute water, sommige armaturen daar vallen de gaten al in.

 

De bestellijst voor reserve-onderdelen en gereedschappen is zo goed als klaar. De meester wilde dit z.s.m. af hebben voor het geval ons daarna nog dingen te binnen schiet, tot nu toe hebben we een aardige waslijst....hahah!!

 

Nou verder heb ik niet zo veel te melden, zoals het er nu naar uitziet de 10e op de anchorage van Balboa om te bunkeren en dan zien we wel weer verder.

 

Groeten vanaf de Happy River!

 

Jorg

 

P.S. Ben aan een boek begonnen van ongeveer 800 paginas over de 2e wereldoorlog in N-Afrika

 

 Received: from MPD at Globe Wireless;

Mon, 08 Nov 2010 08:14 UTC

Message-id: 986655057

 


Date:        31-10-2010

Time:        1330 BT = 2130 UTC = 2330 NLT

Position:    Stille Oceaan

 

Hello!

 

Hoe is het daar? Hier gaat alles goed. Zijn al weer een mooi eind op weg van Australie naar het Panamakanaal. Als het goed is komen we daar 10 november aan.

 

Afgelopen week best weer wat gebeurd. Maandag en dinsdag hebben 4 matrozen de drinkwatertanks schoongemaakt. Ze waren niet erg vuil maar een poetsbeurt met sop en zoetwater kan nooit kwaad. Ook konden we zo even inspecteren hoe de coating en dergelijke eruit zagen, alles schoon en weer dicht gebout.

 

Nog een klein probleempje met de hoofdmotor gehad op maandag. Vermogen nam af en de meester vond dat de load-sensor wat los zat(te veel speling waardoor de motor niet meer lekker draaide). Na het 1 en ander geprobeerd te hebben leek het weer goed maar op mijn wacht 's nachts(van maandag op dinsdag nam een half uur voor het einde van m'n wacht het vermogen weer af(en behoorlijk, van ongeveer 5500 kW naar 4200 kW) Tijdens de wachtoverdracht met de 2e machinist een beetje zitten denken over wat er mis zou kunnen zijn en toen was er ineens zwart licht! Black-out!! Wij toen het licht weer aan ging(hulpgenerator startte na een aantal seconden) snel naar beneden gerend en de belangrijkste hulpwerktuigen weer bij gezet. De motor had zichzelf terug getrokken naar langzaam toerental(350rpm, normaal 500 rpm). Meester uit z'n nest gebeld en weer op zoek. Hebben nu de loadsensor wat vast gezet met wat ringetjes zodat ie niet meer zo rammelt en nu loopt ie al weer een paar dagen zonder problemen.

 

Verder ben ik deze week nog een paar uurtjes in onze vrije val boot bezig geweest. De accu's laadden niet helemaal lekker op en ik heb de bedrading weer gemaakt zoals dat in de tekening staat. Morgen maar weer testen, al ben ik bang dat 1 vd 2 accu's aan vervanging toe is.

 

Het weer is nu super trouwens(wel weer erg warm en vochtig in de MK), weinig deining, volop zon dus "technisch" weer, wat betekent dat wij machinisten wat vaker buiten komen. Komt mooi uit want dan kan ik met de dekverlichting gaan klussen. Zitten wat kleine aardfoutjes in en die ga ik proberen op te sporen en te verhelpen. De 2e stuurman heeft al een heleboel peertjes aan dek vervangen en dat ziet er 's nachts tijdens de koffie erg mooi uit. Onze tweede brug(jaja, de Happy R's hadden die al lang!) lijkt wel een kerstboom!

Hahah!!

 

Ook zijn we nog druk bezig met onze bestellijsten. Schiet mooi op dus die kan binnenkort op de email.

 

Nou dat was het dan wel weer zo'n beetje. De vuilverbrander staat op me te wachten dus ik ga weer verder met afval verbranden. Dan zo naar de brug voor een blikje fris en een beetje ouwehoeren met de 2e stuurman en dan weer verder met afval verbranden.

 

Fijn weekend nog even!!!

 

Groeten vanaf de Blije Rivier!

 

Jorg

 

 Received: from MPD at Globe Wireless;

Sun, 31 Oct 2010 21:49 UTC

Message-id: 984257634


Date:        24-10-2010

Time:        0130 BT = 1330 UTC = 1530 NLT

Position:    Stille Oceaan(nu echt aan de andere kant van de wereld)

 

Hallo,

 

Hoe gaat het daar? Hier aan boord gaat alles goed! We hebben een lekker lang weekend want we passeren de datumgrens. Dat houdt in dat de klok 24 uur terug gaat.... Wat een luxe he? Afgelopen week weer paar keer een uurtje klok vooruit gehad en op een bepaald moment snapte niemand er meer wat van want het was allemaal een beetje onduidelijk aangegeven door onze 1e stuurman.

 

Verder afgelopen week weer van alles gedaan. Een frame voor de luchtfilters in de airco-unit heb ik van de roest ontdaan en in de primer gezet.

Donderdag ben ik aan dek begonnen met het opsporen van een paar kleine aardfouten. Zit ergens in de verlichting van de de kraanmasten en aan stuurboord, in de gangway verlichting. Was op de Tramper ook al lang bezig geweest met de dekverlichting en hier dus ook weer.

 

Verder weer tijdens de wacht bezig met het tellen en controleren van de reserve-onderdelen en gereedschappen. Ben nu al een heel eind, moet het alleen allemaal nog netjes op het bestelformulier typen met de juiste bestelnummers erbij. Deze wacht ook weer bezig, nu met het checken van de spares van de Boll & Kirch filters(brandstof en smeerolie).

 

Tja, verder gaat het allemaal wel z'n gangetje hier. Filipino's zaten gisteren gezellig te karaoke-en, heb er even bij gezeten na m'n wacht maar het was niet om aan te horen dus na 1 biertje ben ik vertrokken. Nu dus weer een zondag(2 in 1 weekend) en morgen weer aan dek met de lampjes bezig denk ik.

 

Zo nog even wat smeerolie van de as-afdichting bijvullen en dan ff op de koffie bij de 2e stuurman.

 

Groeten vanaf de Happy River!

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Sun, 24 Oct 2010 12:45 UTC

Message-id: 981926580

 


 

Date:        20-10-2010

Time:        0145 BT = 1345 UTC = 1545 NLT

Position:    Oost van Australie

 

Hallo,

 

Hoe is het?? Hier gaat alles goed! Al weer een weekje onderweg vanuit Bunbury. Vanaf vertrek daar gigantisch geslingerd wat eigenlijk wel wat minder was(vooral om te pitten niet fijn). Afgelopen middag zijn we door Bass Strait gevaren(tussen Australie en Tasmanie door) en sinds dien slingeren we wat minder, hadden toen beschutting van de eilanden. Ook nu gaat het verder rustig slingerend verder.

 

In Bunbury hebben we bulk geladen. Stuurlui niet happy want het is ten slotte een zware-lading schip. In Bunbury ben ik met de meester in de vrije valboot bezig geweest. De bedrading was veranderd en daardoor laadden de accu's niet helemaal lekker. Het is nog steeds niet helemaal top maar dat komt omdat 1 vd 2 accu's dood is. Ook is in Bunbury de achterste koeler schoon gemaakt en nu zijn ze dus beide schoon.

 

Ik ben dinsdagavond in Bunbury nog even de wal op geweest met de nieuwe 2e WTK. Even een paar biertjes gedronken in een pub maar om 2300 ging alles al dicht dus waren we mooi op tijd weer aan boord.

 

Afgelopen week voornamelijk bezig geweest met het uitzoeken van gereedschappen en allerlei verbruiks-artikelen in de MK. In november ergens krijgen we de 8 maandelijkse bevoorrading dus dan moeten we goed op papier hebben wat we bestellen. De HWTK doet de reserve-onderdelen van o.a. de hoofdmotor en de separatoren, 2e WTK de hulpmotoren, luchtcompressoren en ik het gereedschap, lampen en elektrisch. Er zijn natuurlijk nog wel meer dingen en die worden zo'n beetje eerlijk verdeeld over ons 3.

 

Ook nog wat problemen gehad met de HFO separator, de heater was vuil dus die hebben we ertussen uit gesleuteld en schoongemaakt. Daarna nog wat brandstoffliters vuil maar nu is alles weer goed(*klopt af*). Door het geslinger komt er een zooi vuil los uit de bunkertanks en dat verstopt onze systeem in de MK zeg maar. Nu hebben we hoop ik alle troep uit die tanken wel in onze filters gehad en die zijn weer schoon dus zo zou het een poos goed moeten gaan.

 

Dat was eigenlijk wel weer zo'n beetje wat ik te melden had, sorry, meer zit er niet in...hahah!!!

 

Groeten vanaf de Happy River!

 

Jorg 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Tue, 19 Oct 2010 16:05 UTC

Message-id: 980413116

 


 

Hoi,

 

Hier alles goed!! Gisterochtend weer vertrokken en tot nu toe slingeren we als een gek, al word het wel wat minder. We varen nu idd ff voor Spliethoff(Far East department), zal wel niet zoveel zwaar spul te vervoeren zijn vanaf hier, maar bulk met een zware lading boot.....? Na Rotterdam dan laden in Frankrijk voor een offshore project in Angola, dat is dan weer voor Biglift geloof ik.

 

Het is nu 0330 en ik ben deze wacht weer begonnen met de wekelijkse werkzaamheden, net ff accu's getest en de inlaat en overboord afsluiters getest(op gangbaarheid). Straks in m'n overtime nog wat dingen aan dek als het weer het toelaat.

 

Jij dus druk met schuren en schilderen? Ik ben ook met een klein projectje bezig, 2 roosters voor de luchtfilters van de AC unit. Zaten er ongeschilderd in dus dat roest nogal. Ga ze helemaal borstelen en dan een paar lagen primer. Aflakken hoeft in principe niet want geen hond die het ziet.

 

Ik ga het journaal invullen nu.

 

Groeten Jorg

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Thu, 14 Oct 2010 19:43 UTC

Message-id: 978919247

 


Date:      6-10-2010

Time:     1620(BT) = 0820(UTC) = 1020(NLT)

Pos:        Voor de kust van Geraldton, Australie

Hallo!

Hoe is het daar in Nederland? Al lekker herfstweer? Hier is alles goed, inclusief het weer. We liggen momenteel te steken voor de kust omdat er wel behoorlijk wat deining en wind staat maar verder is het qua temperatuur en zon prima.

Afgelopen zaterdag zijn we ’s ochtends aangekomen in Fremantle. Zijn daar voornamelijk bezig geweest met de voorste koeler en ook hebben we tussendoor nog gebunkerd. Koeler was ’s avonds tegen 9uur weer dicht maar ik had geen puf meer om de wal op te gaan.

Zondagochtend ben ik nog ff bezig geweest met 2 brandstoffilters wisselen en na 12uur was ik vrij, dus na het eten gedoucht en de wal op gegaan. Eerst ben ik even wezen internetten bij het zeemanshuis en daarna doorgewandeld naar het centrum. Was voor een zondag gezellig druk en ook behoorlijk wat winkels die nog open waren. Uiteindelijk in een café beland waar Australisch voetbal op groot scherm werd vertoont. Gaat er erg ruig aan toe, leuk om te zien.

Eigenlijk ben ik de rest van de middag daar een beetje blijven hangen en was ik tegen 2200 weer terug bij het zeemanshuis(kon ik mooi met het gratis busje terug naar ons schip).

Maandagochtend weer om 0800 begonnen en om 1300 hadden we de loods dus gingen we weer een haventje verder. Mooi kalm aan naar toe gevaren zodat we dinsdagochtend de loods tegen 0800 zouden kunnen oppikken. Bleek nou dat de loods met deze deining en wind niet naar buiten komt, dus zodoende liggen we sinds gisterochtend een beetje heen en weer te varen. Ankeren wou niet lukken en als we gaan drijven zonder motor bij dan worden we helemaal door elkaar geslingerd.

Als het meezit dan morgen naar binnen, klein prakje bulk laden, nieuwe Kapitein en 2e WTK aan boord en dan denk ik al snel weer varen. Op naar Durban om een bunkerstop te maken en dan verder naar Europa.

Nou ik laat het hier ff bij, weet zo niet veel meer te vertellen.

Groeten vanaf de Happy River!

Jorg

P.S. Terwijl ik dit typ op m’n eigen laptop doen die toetsen het in 1 keer wel weer…..?


Date:        21-9-2010

Time:        0030 BT = 1430 UTC = 1630 NLT

Position:    Oost van de Australische kust

 

Hey!

 

Hoe gaat het daar? Hier gaat alles goed. Ben weer op wacht en het is tot nu toe mooi rustig beneden(klopt af). Ook het weer is een stuk beter, we hebben namelijk behoorlijk liggen slingeren de afgelopen dagen maar sinds gisteren is het een stuk minder.

 

Ben nu dus op wacht maar omdat de klok een uur terug gaat heb ik wel ff tijd om een mailtje te typen(5 uur wacht ipv 4). Heb net de maandelijkse smeerronde in de MK gedaan. Ook nog wat olie van de as-afdichting bijgevuld en het tankje van de watermaker(water + anti-aanslagmiddel) bijgevuld.

Zometeen ook nog even de brandstofpompen en de regelstang smeren en vetten en dan zien we wel weer verder.

 

Afgelopen weekend ook lekker rustig verlopen. Geen overtijd maar wel de 8 uurtjes wachtlopen. Ben voornamelijk bezig geweest het nalopen van de systemen en het lezen van de manuals.

 

Zoals het nu lijkt komen we woensdag aan in Townsville, daar moeten we dan een paar damwanden lossen en we verwachten dat dat niet zo lang gaat duren.

Dan door naar Fremantle om leeg te lossen maar voorlopig nog geen vastigheid mbt tot onze nieuwe reis. We zullen zien.

 

Ik stop er nu weer mee, ga weer vette handen krijgen!

 

Groeten vanaf de Happy River!

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Mon, 20 Sep 2010 14:50 UTC

Message-id: 969999583

 


 

Date:        17-9-2010

Time:        0345 BT = = 1245 UTC = 1445 NLT

Position:    Onder de kust van Nieuw Zeeland

 

Hallo!!

 

Hoe is het daar? Hier gaat het goed! Na een lange reis veilig geland op het vliegveld van Auckland en na de agent gebeld te hebben(stond niemand op me te wachten) ben ik met een shuttle-bus naar een hotel vlakbij gebracht. Daar nog 2 biertjes gedronken op m'n hotelkamer en toen gaan slapen.

 

's Maandags werd ik om 0900 door een taxi opgehaald en naar de haven gebracht. Aan boord een korte overdracht gehad en toen ben ik aan de slag gegaan. Filters schoongemaakt(o.a. smeerolie en brandstof) en in de tussentijd dingen uitgezocht en na gelopen.

 

Dinsdag weer verder gegaan met de filters en verder weinig bijzonders gebeurd. Woensdag heb ik met de 2e WTK 3 verstuivers van de hoofdmoter overhaald. Hij had er 3 vervangen en de oude hebben we helemaal schoon gemaakt en afgeperst met een nieuwe verstuivertip om te testen.

 

Gisterochtend weer van alles opgezocht in de MK en aan dek en 's middags om 1330 hadden we dan eindelijk de loods(lossen duurde langer dan geplanned).

Na het starten m'n 12-16 wacht gelopen zonder gekke dingen. Nu is het alweer vrijdagochtend (00-04) en ik ben vandaag vooral bezig met de wekelijkse(veiligheids) klusjes.

 

Het weer word behoorlijk slecht volgens de kapitein dus ik weet niet of ik vandaag m'n ronde aan dek kan/ga doen, we zullen het om 10uur bij de koffie wel weer zien.

 

Bemanning en eten zijn tot nu toe beide goed dus daar hebben we niks over te klagen. Momenteel 2 HWTK's aan boord. De ene gaat z'n 1e reis als HWTK maken dus die vaart eerst een weekje boven de sterkte mee.

 

Ik kap er nu weer mee, ga weer verder met m'n werk!

 

Groeten vanaf de Happy River!!

 

Jorg

 

 

Received: from MPD at Globe Wireless;

Thu, 16 Sep 2010 16:00 UTC

Message-id: 968671688