Happy River 2010
HOME
Date: 1-1-2011
Time: 0130 BT =
0430 UTC = 0530 NLT
Position: Nog steeds
op de Noord Atlantische Oceaan
Goedemorgen!!
Allemaal een gelukkig nieuwjaar en
de beste wensen voor 2011!!!! Tja, zoals hierboven al te lezen valt
"nog steeds" op de Atlantic(lijkt dit keer langer dan anders, heel
vreemd). Ook hier hebben we uiteraard het oude jaar afgesloten en het
nieuwe jaar ingeluid.
Oudjaarsdag hebben de Kapitein en 2e
wtk 's middags oliebollen, krentebollen en appelbeignets gemaakt.
Smaakte goed moet ik zeggen. Na m'n wacht een biertje gedronken met de
2e stuurman en na het eten heb ik een oude oudjaarsconference van Youp
gekeken, erg gelachen. Om 2300 had ik m'n wekker al gezet en het klonk
alsof er iets ritueel geslacht werd ofzo...... Heel voorzichtig de deur
van m'n hut geopend om te kijken of ze niet voor mijn deur stonden maar
het viel mee, enkele Filipino's hadden lege blikjes met muntjes erin als
rammelaar en schreeuwden daarbij voor mij onbekende spreuken......zal
wel geluk brengen.
Ik ben toen maar naar de brug gegaan
en daar begon het al langzaam vol te stromen met mensen. 3e Stuurman was
nog op wacht en die werd door de Kapitein aangewezen om de tijd in de
gaten te houden. Toen het eenmaal 0000 was zei hij heel zachtjes "Happy
Newyear"..... Beetje doods moment dus heb ik maar ff de toeter
getest(een minuutje ongeveer). Nou proost allemaal, handjes schudden,
champange drinken en om 0100 ben ik maar naar de MK gegaan.
Hoop dat in NL het feest ook goed en
gezellig is verlopen! Zal wel neem ik aan. Binnen nu en een paar dagen
hebben we weer land in zicht! Komen dan via een paar eilandjes(weet zo
niet of het bij de Bahama's hoort) de Carib/Golf v. Mexico binnen.
Eindelijk!! Deze oversteek lijkt langer te duren dan anders maar dat zal
wel komen omdat we tot nu toe voornamelijk oversteken hebben gehad en
het gegeven dat ik in Ingleside waarschijnlijk naar huis mag werkt daar
nog eens aan mee.
Nou verder was het eigenlijk vrij
rustig aan boord afgelopen dagen. Zijn bezig geweest met de
lenswaterreiniger schoon te maken(vinden de Yanken
fijn) en ik heb een soort potmeter
van het magnetisch kompas gerepareerd(soldeerwerk). Verder is het
weekend dus proberen we het rustig aan te doen.
Iedereen weer bedankt voor de
berichtjes in het gastenboek!! Post heb ik helaas nog niet kunnen
ontvangen, was in Spanje wat mis gegaan vanwege het winterse weer in
Europa dus misschien dat we de post in de VS krijgen.
Groetjes vanaf de Happy River,
Jorg
Received: from MPD at Globe Wireless;
Sat, 01 Jan 2011 06:12 UTC
Message-id: 664502158
Date: 27-12-2010
Time: 1530 BT =
1630 UTC = 1730 NLT
Position: Noord
Atlantische Oceaan, voorbij Madeira
Hoi!
Hoe is het ermee? Kerstdagen allemaal
goed doorgekomen? Wij hier wel hoor, was best nog leuk. 1e Kerstdag heb
ik 's nachts na m'n wacht een biertje gedronken met de 2e stuurman. Toen
om 1030 samen met de 2e machinist de kok nog een beetje geholpen met van
alles. Om 1200 zijn we allemaal in de messroom gaan zitten en na een
korte speech van de kapitein(hij is nog maar net aan boord, vandaar een
korte speech) hebben we een soort van lootjes getrokken en kado's
gekregen van de stichting "Kerstfeest op Zee". Ik heb een donkerblauwe
polo gekregen, altijd handig voor aan boord.
Toen tegen 1330 zijn we aan tafel
gegaan voor het diner. De Filipino's hadden 's ochtends op het achterdek
al een speenvarken aan het spit geroosterd en er was ook nog kalkoen.
Verder een soort aardappelbolletjes en salade's. Al met al een hele boel
maar dat kwam mooi uit, hoefde de chef 's avonds niet te koken. Hele
middag zo'n beetje in de messroom gezeten met de kapitein, 1e en 2e wtk.
Wel af en toe even een rondje in de MK maken natuurlijk. 's Avonds nog
tot een uur of half 9 gezellig zitten borrelen en toen maar naar m'n
kooi gegaan.
2e Kerstdag hadden we een "normale"
maaltijd om 1130 zodat de 2e stuurman en ik om 1200 op wacht konden. De
andere stuurlui en wtk's hebben voor het eten een biertje gedronken in
de kapiteinshut. Na onze 12-16 wacht kwam de chef met een fles wijn
aanzetten voor de 2e stuurman en mij dus die hebben we maar ff soldaat
gemaakt. Na het eten nog een potje Kolonisten van Catan gespeeld en toen
was het alweer bedtijd. Al met al best 2 gezellige dagen.
Van Biglift hebben we ook nog een
kado gehad, een zonnebril met uitwisselbare glazen. Best een sportief
ding. Zo te lezen hebben jullie je ook wel weer vermaakt dus? Mooi zo!!
Ik ga er nu mee stoppen, moet het journaal nog invullen en dan zie ik
het wel weer. Het weer is goed dus misschien nog wel even buiten in de
zon zitten.
Groeten vanaf de Happy River,
Jorg
Received: from MPD at Globe Wireless;
Mon, 27 Dec 2010 18:11 UTC
Message-id: 663020670
Date: 24-12-2010
Time: 0145 BT =
0045 UTC = 0145 NLT
Position: Noord
Atlantische Oceaan
Goedemorgen!
Hoe gaat het? Hier gaat alles goed.
Zijn alweer onderweg van Aviles(Spanje) naar Beaumont(VS). Ben in Aviles
dinsdagavond weer even de wal op geweest met de 2e wtk. Even een paar
biertjes gedronken in een kleine "Cervezeria".
Was wel eventjes gezellig. Eerst
hebben we aan boord nog onze flatscreen + toebehoren herplaatst. Alles
staat nu een stuk netter in de recreatieruimte.
Ook hadden we zo'n Digitenne dus
konden we tv kijken(verstond het niet, maar Spaanse soaps vind ik wel
leuk ;-) ), ook hebben we met de vorige kapitein(die is hier afgelost),
hwtk, 2e wtk en ik gegolfd op de Nintendo Wii! Erg geinig!!
Woensdag hebben we ons voornamelijk
bezig gehouden met smeerolie. Separator verder terug gemonteerd(en
getest en nu alles weer goed). Ik heb het smeerolie duplex-filter
schoongemaakt en de 2e heeft het automatische smeerolie-filter
gerepafixed. Kunnen we er weer tegenaan zeg maar.
Nu dus weer een oversteek van 2 weken
dus kerst en oud & nieuw op zee dit jaar. Ach vind het niet zo erg hoor.
Maken er wel wat gezelligs van zo met z'n allen. De chef heeft een
kalkoen en een varken voor aan het spit(die laatste regelen de
Filipino's, die kunnen dat, de chef liever niet, die is Moslim hahaha!!).
Nou eigenlijk was dat het wel weer
voor deze mail, niet zo lang maar zoveel is er nou ook weer niet
gebeurd.
Iedereen alvast fijne kerstdagen
en een gelukkig nieuwjaar!!!!
Groeten van de Happy River,
Jorg
Received: from MPD at Globe Wireless;
Fri, 24 Dec 2010 01:04 UTC
Message-id: 661962534
Date: 19-12-2010
Time: 1630 BT = 1530 UTC = 1630 NLT
Position:
Noordzee, voor de Nederlandse kust
Hallo!
Hoe
is het daar? Hier gaat alles goed! Zijn alweer weer een poosje onderweg
en hebben onder andere Blaye(Frankrijk), Newcastle(VK) en Esbjerg(Denemarken)
achter ons gelaten. Blaye ligt ergens op een rivier in de buurt van
Bordeaux. Klein stadje maar wel geinig, ben er vorige week
zaterdagmiddag even met de wiper wezen kijken. Rondje door het
kasteel/bastion gemaakt en nog een biertje op een terras gedronken. ’s
Avonds zijn we alweer gaan varen richting Newcastle(Engeland). Daar
eerst nog even ten anker gelegen en woensdagochtend naar binnen. Snel
een haspel geladen en ’s avonds met hoogwater weer varen. Toen naar
Esbjerg in Denemarken.
Donderdagavond waren we toen alweer in Esbjerg en daar was het koud
zeg!! Donderdagavond eerst een biertje in de recreatieruimte gedronken
met de kapitein, stuurlui en machinisten en tegen 2300ben ik de wal op
gegaan met de 1e stuurman(die hier afgelost is), 2e
stuurman en de 2e wtk. Eerst even wa gedronken in een kroeg
aan het plein en daarna ben ik nog ff wezen swingen in een of andere
discotheek, 2e wtk was er ook nog maar de 2 stuurlui gingen
weer terug naar de haven. Was wel een geinige tent, entree was ongeveer
€25,- maar dan wel onbeperkt drinken!!! Nou dat hebben we gezien. 2
rijen dik aan de bar, en iedereen zoette mixjes en shotjes
bestellen….tja, als het bijna voor niks is…..hahahah!!! Wij wilden toch
maar liever gewoon bier drinken maar aangezien het zo druk was hebben we
gelijk maar 6 besteld. Wat doet die muts, fabriceert ze voor ons ook 6
zeer chemisch uitziende cocktails…… Nou ja, uiteindelijk was het best te
drinken maar later toch maar weer gewoon bier besteld. Tegen 0400 waren
we weer terug aan boord.
Vrijdag de hele dag weer met onze smeerolie separator bezig geweest en
’s avonds nog een potje Kolonisten van Catan gespeeld met de 2e
stuurman en 2e wtk. Ik had de boordwacht en aangezien het
donderdag erg gezellig was ben ik een beetje op tijd gaan pitten. Om
0600 alweer op om een 2e hulpmotor op het bord te zetten en
toen ben ik nog ff gaan liggen, van korte duur want toen belde de 1 na
de andere stuurman op voor allerlei geouwehoer. Eerst de 2e
stuurman om te vragen of er 2 hulpmotoren bij stonden zodat ze met de
kranen konden spelen(ja je kunt de kranen gebruiken, had ik al tegen de
3e stuurman gezegd…….communicatie heren!!!) Haak er weer op
en weer gaan liggen. Toen weer telefoon, de 1e stuurman, of
we een aansluiting hadden voor de lasploeg(ja hebben we in de fankamer
van de airconditioning). Lag ik net weer, belt laatst genoemde nogmaals
om te vragen of we ook een aansluiting hadden voor de lading(windmolen
nacelles). Hmmmm, die vraag werd watt moeilijker dus ben ik er maar uit
gegaan. Die nacelles voor die windmolens hebben een klein motortje en
een klein verwarmingkie zodat ze tijdens transport niet vochtig worden
zeg maar.
Heb
toen ’s ochtends een beetje geassisteerd met het aansluiten van 2
voedingskabels(je moet wat op je vrije zaterdagochtend) en ik heb samen
met de 2e wtk ook nog even beugeltjes gemaakt om onze nieuwe
flatscreen tv te kunnen zeevasten. Na het eten heeft de 2e de
wacht gepakt en ben ik na een douche weer naar Esbjerg geweest. Het was
zaterdagmiddag en zo met de kerst voor de deur best druk, en koud!!!
Kwam al vrij snel een paar Filipino’s tegen en ben toen met hen verder
gaan shoppen. Onze wiper wilde graag handschoenen kopen dus wij de H&M
in. Hij handschoenen gekocht en ik een vette muts met bijpassende sjaal.
Meteen getest en ze waren lekker warm!! De 2 matrozen moesten ivm het
werk aan dek alweer bijtijds terug zijn en ik heb toen met de wiper nog
2 biertjes gedronken in dezelfde kroeg als donderdagavond.
Om
1700 waren we weer terug aan boord en na het eten heb ik nog ff op de
Wii gespeeld, ook geinig!! ’s Avonds om 2115 was de loods er alweer en
nu zitten we dus alweer bijna in het Engels Kanaal. Dan dinsdag komen we
aan in Avilles(Spanje) en daarna weer een oversteek van +/- 2 weken naar
de USA. Tegen die tijd zit ik aan m’n tijd dus denk(en hoop) dat ik dan
wel weer naar huis mag.
Lees dat het weer in Nederland ook weer behoorlijk voor problemen zorgt?
Gek hé?? dat ze daar in die Scandinavische landen geen last van
hebben…..hahaha!!
Oh
ja, vanochtend na m’n wacht ook nog weer wat, zat al in m’n hutje toen
ineens de motor ermee stopte…..Black-out!!! Dus even gewacht tot het
licht weer ging branden(de hulpgeneratoren springen dan automatisch bij
op het net) en toen maar naar beneden. 2ewtk druk in de weer
dus ik ook maar het 1 en ander gecontroleerd en gestart. Motor was ook
alweer uit zichzelf gestart. Bleek dat de turbo 2x geblaft had(terwijl
het helemaal geen slecht weer is) en dat het zaakje er toen mee stopte,
om vervolgens uit zichzelf weer te starten……rara politiepet!!!
Waarschijnlijk had het te maken met de regellucht van de hoofdmotor en
het automatisch smeeroliefilter. Met dat filter heeft de 2e
later die wacht nog een probleempje gehad waardoor hij een soort zwarte
douche gehad heeft….. Nu lijkt het allemaal weer stabiel alleen staat
het smeerolie autofilter ge-by-passed, in de haven maar kijken wat we
daar mee moeten.
Nou, geloof dat jullie wel weer op de hoogte zijn van het wel en wee aan
boord hier dus sttop ik er nu weer mee. Zo even eten en dan nog wat
kijken op m’n laptop of een beetje lezen, komen momenteel een beetje om
in het kijk- en leesvoer(tv series, bladen, krantjes) watt overigens
niet erg is hoor, beter te veel dan te weinig.
Groeten vanaf de Happy River!!
Jorg
P.S.
Chocoladeletters, banketstaaf en pepernoten zijn bijna op. Droge worst
komt ook wel op. Dan nog een zak borrelnootjes en 2 zakken chips te gaan
dus ik kan nog wel even vooruit!!! Hahahaha!!!!
Date: 10-12-2010
Time: 0030 BT =
2330 UTC = 0030 NLT
Position: Onderweg
naar Blaye, Frankrijk
Bonjour!
Hoe is het daar? Hier is de rust
weder gekeerd na toch wat hectiek in Rotterdam.... Zaterdag aan het eind
van de middag de loods opgepikt en naar binnen gevaren. Wat schertst
mijn verbazing.....Sneeuw!!! Dat betekent dus ook kou! En dat was het
behoorlijk. Tegen 8 uur lagen we tegen de kant bij de bulkkade maar zo
met die sneeuw zag het er nog redelijk uit(toen de sneeuw gesmolten was
kwam de bagger die bij een bulkkade hoort tevoorschijn). Eindelijk dan
in Nederland. Eerst zijn we nog even aan dek geweest want de heren
stuurlui hadden weer wat probleempjes met de luiken(welke ons inziens
door hun zelf hadden kunnen worden opgelost. Toen nog een biertje
gedronken in de hut van de meester en een taxi gebeld om met de 2e WTK
naar Rotterdam te gaan.
Rond middernacht stonden we in een
soort tent tussen 2 kroegen met allemaal terrasheaters, best leuk maar
ons toch wat te koud. Na een kleine wandeling en advies van oom agent
zijn we toen in de Hollywood Music Hall beland. Na binnenkomst zei de 2e
dat ie het maar een beetje klein vond dus ik even nagevraagd bij de
juffrouw van de muntenbalie, bleek dat er nog 6 zalen waren!! Dat was
allemaal erg geinig, verschillende soorten muziek per zaal en lekker
druk. Al met al veel lol gemaakt en ik weet niet meer hoe laat we terug
aan boord waren(wel dat het laat was). Aan boord nog tosti's gemaakt en
toen te kooi.
Zondagochtend met enige
opstartproblemen aan het werk gegaan want we gingen de o-ringen van de
koelwaterleidingen vervangen. Die leidingen lekten een klein beetje en
nu zijn ze weer dicht. 's Middags kwamen pa, ma en Robbin op bezoek.
Eerst even bij-gepraat en een bakkie gedaan en toen een rondje in de
machinekamer gemaakt. Daarna nog wat gedronken in m'n hut en m'n kado's
gekregen. Nou, de kerstboom staat en het snoepgoed heb ik grotendeels al
uitgedeeld. Namens de bemanning ook bedankt daarvoor!!! Na een douche
zijn we toen in Spijkenisse ff wezen eten bij de chinees aldaar. Was erg
lekker!
Nog een mooie, foute kalender van
Ping gehad en toen ben ik weer thuis(huh, ik typ thuis, dit had aan
boord moeten zijn). 's Avonds hebben de wiper en de 2e machinist nog ff
in m'n hut gezeten maar we hebben het niet al te laat gemaakt.
Maandagochtend een "normale" dag
gemaakt van 8 tot 5. Hebben de brandstofleidingen van de hoofdmotor
lekvrij gemaakt. Hier dus ook o-ringen vervangen en de meeste lekkages
zijn nu weer verholpen. 's Avonds naar de andere haven vershift en om
2230 werd ik alweer gebeld om te bunkeren.
Hebben tot ongeveer 0530 staan
blauwbekken maar de tankjes zijn weer vol. Na nog een bunkerbiertje met
de 2e in mijn hut zijn we gaan slapen en om 10 uur pas begonnen. Nou ja
begonnen..... Er werd een zwaar stuk geladen dus mochten we vanwege de
veiligheid niet in de MK aan het werk(ivm omvallen tijdens het hijsen).
Dus maar een paar bakken koffie gedronken en uiteindelijk om 11 uur ofzo
stond het stuk in het ruim. Toen nog de waterboot aangekoppeld en water
gebunkerd. Daarna kwam de sludgeboer en hebben we sludge afgegeven. Dit
ging nog wel ff duren en het was nog steeds niet warm buiten maar onze
proviand werd ook aan dek gedraaid met de kranen dus hebben we onszelf
warm gehouden door ongeveer 10 pallets(en niet van die
kinderachtige) te versjouwen. Hele
store van de chef(inclusief koel- en
vrieskamer) staat nu afgekegd vol.
Ook onze 8 maandelijkse bestelling
versjouwd en al met al waren we om 9 uur 's avonds klaar. Lange dagen
dus maar wel de moeite waard! Woensdagochtend zijn we om 6 uur
vertrokken en ik ben om 8 uur begonnen. Hadden een boel stores gekregen
en dat moest uitgezocht, geteld en opgeruimd worden. Het meeste staat nu
op z'n plek op wat kleine dingen na, daar ga ik zo weer mee verder. Ook
zometeen nog wat wekelijkse klusjes doen en vanmiddag komen we dan aan
bij de loods. Schijnt dat we nog een stuk de rivier op moeten dus hoop
dat er wat te zien is.
Ik stop er nu mee, ga weer aan het
werk!
Groetjes vanaf de Happy River,
Jorg
Received: from MPD at Globe Wireless;
Fri, 10 Dec 2010 00:03 UTC
Message-id: 997098174
Date:
20-11-2010
Time: 0330 BT =
0830 UTC = 0930 NLT
Position: Florida
Straat
Hoi!
Hoe is het daar? Hier nog steeds
alles goed. Hebben de VS al weer achter ons gelaten en zijn nu onderweg
naar Rotterdam. Mobile was kort maar krachtig zeg maar!
Dinsdagochtend tijdens m'n 00-04
wacht vond ik het nogal naar diesel ruiken in de MK(waren over op diesel
voor de hoofmotor omdat het bunkeren in Panama niet door ging). Toen zag
ik bij cilinder 9 de brandstof langs de hoofdmotor naar beneden
lekker.... Help! Snel de meester uit z'n kooi gebeld en over geschakeld
op een hulpmotor. Motor moest gestopt worden om een lekkende
brandstofleiding te fixen(nieuwe o-ringen). Al met al een beste poos mee
bezig geweest(tot half 8 ofzo) maar gelukkig de boel weer lekvrij
gekregen.
Tijdens het drijven hadden we weer
gigantisch liggen slingeren dus bij aankomst in m'n hut weer eens een
grote ravage. Door het drijven was ook onze ETA te Mobile wat later
geworden en dus lagen we pas 's middags tegen 5uur tegen de kant.
's Avonds na het eten kwam de 1e
stuurman met de mededeling dat 1 vd swing-seals niet goed werkte. Die
zorgt voor de afdichting van de luiken.
Een poos zoeken en uiteindelijk ook
hier een lekkage, en een kapotte hydrauliekslang. Alle hens aan dek want
een olielek aan dek in de VS word je nou niet echt vrolijk van. Gelukkig
geen olie in het water terecht gekomen.
Tegen half 12 's avonds van dek
gekomen en toen maar ff een potje bier gedronken.
Woensdag hebben we o.a sludge
afgegeven en 2 verstuivers vd hoofdmotor verwisseld. Ook heb ik nog wat
filters schoon gemaakt en met de 2e machinist de kleppen vd hoofdmotor
gesteld. Om 5 uur alles klaar en toen wachten op de bunkers. 's Avonds
met de 2e op de Wii(wie?) gespeeld, best grappig moet ik zeggen. Tegen
11 uur gaan slapen en om half 2 uit ons nest gebeld, de bunkerboer was
er! Heb tot 4 uur aan dek geholpen en daarna hebben de 1e en 2e
machinist gebunkerd tot een uur of 7 's ochtends. Daarna weer wachten op
de loods en die kwam dan eindelijk om 3 uur 's middags.
Ook hebben we in de VS onze
jaarlijkse inspectie van Port State Control gehad. Stelde geloof ik niet
zo heel veel voor en na een geslaagde brand- en daarna sloepenrol waren
de mannetjes(1 echte en 2 leerlingen) weer helemaal blij.
Nu stop ik er mee, ga m'n laatste
rondje maken voor het journaal en dan misschien nog even wat "tv" kijken
in m'n hut. Maandag weer aan dek spelen met de verlichting, hoop dat het
weer het een beetje toe laat, zal de eerste dagen nog wel gaan.
Groeten en een prettig weekend!!
Jorg
P.S. Iedereen bedankt voor de post
die ik in Panama heb gekregen!! Top!
Received: from MPD at Globe Wireless;
Sat, 20 Nov 2010 09:10 UTC
Message-id: 990718395
Date: 8-11-2010
Time: 0300 BT= 0800 UTC= 0900
NLT
Position: West van de Galapagos
Eilanden
Goedemorgen!
Hoe is het? Hier gaat alles goed!
Zoals hierboven tezien varen we ten westen van de Galapagos eilanden,
zien er niks van. Het weer is op zich goed, alleen slingeren we weer
behoorlijk.
Afgelopen week nog beetje problemen
met de zware olie separator gehad dus die hebben we op mijn 12-16 wacht
open gemaakt en schoon gemaakt. Daarna draaide hij weer goed maar nu op
andere brandstof doet ie weer een beetje vreemd..... Ook ben ik in m'n
overtime('s ochtend en 's middags tegenwoordig
ook) bezig met de verlichting aan
dek. Zitten hier en daar wat aardfoutjes en die ben ik aan het opsporen
en verhelpen. Tja, de verlichting aan dek heeft nopu eenmaal veel te
lijden met al dat zoute water, sommige armaturen daar vallen de gaten al
in.
De bestellijst voor
reserve-onderdelen en gereedschappen is zo goed als klaar. De meester
wilde dit z.s.m. af hebben voor het geval ons daarna nog dingen te
binnen schiet, tot nu toe hebben we een aardige waslijst....hahah!!
Nou verder heb ik niet zo veel te
melden, zoals het er nu naar uitziet de 10e op de anchorage van Balboa
om te bunkeren en dan zien we wel weer verder.
Groeten vanaf de Happy River!
Jorg
P.S. Ben aan een boek begonnen van
ongeveer 800 paginas over de 2e wereldoorlog in N-Afrika
Received: from MPD at Globe Wireless;
Mon, 08 Nov 2010 08:14 UTC
Message-id: 986655057
Date: 31-10-2010
Time: 1330 BT = 2130 UTC =
2330 NLT
Position: Stille Oceaan
Hello!
Hoe is het daar? Hier gaat alles
goed. Zijn al weer een mooi eind op weg van Australie naar het
Panamakanaal. Als het goed is komen we daar 10 november aan.
Afgelopen week best weer wat gebeurd.
Maandag en dinsdag hebben 4 matrozen de drinkwatertanks schoongemaakt.
Ze waren niet erg vuil maar een poetsbeurt met sop en zoetwater kan
nooit kwaad. Ook konden we zo even inspecteren hoe de coating en
dergelijke eruit zagen, alles schoon en weer dicht gebout.
Nog een klein probleempje met de
hoofdmotor gehad op maandag. Vermogen nam af en de meester vond dat de
load-sensor wat los zat(te veel speling waardoor de motor niet meer
lekker draaide). Na het 1 en ander geprobeerd te hebben leek het weer
goed maar op mijn wacht 's nachts(van maandag op dinsdag nam een half
uur voor het einde van m'n wacht het vermogen weer af(en behoorlijk, van
ongeveer 5500 kW naar 4200 kW) Tijdens de wachtoverdracht met de 2e
machinist een beetje zitten denken over wat er mis zou kunnen zijn en
toen was er ineens zwart licht! Black-out!! Wij toen het licht weer aan
ging(hulpgenerator startte na een aantal seconden) snel naar beneden
gerend en de belangrijkste hulpwerktuigen weer bij gezet. De motor had
zichzelf terug getrokken naar langzaam toerental(350rpm, normaal 500 rpm).
Meester uit z'n nest gebeld en weer op zoek. Hebben nu de loadsensor wat
vast gezet met wat ringetjes zodat ie niet meer zo rammelt en nu loopt
ie al weer een paar dagen zonder problemen.
Verder ben ik deze week nog een paar
uurtjes in onze vrije val boot bezig geweest. De accu's laadden niet
helemaal lekker op en ik heb de bedrading weer gemaakt zoals dat in de
tekening staat. Morgen maar weer testen, al ben ik bang dat 1 vd 2
accu's aan vervanging toe is.
Het weer is nu super trouwens(wel
weer erg warm en vochtig in de MK), weinig deining, volop zon dus
"technisch" weer, wat betekent dat wij machinisten wat vaker buiten
komen. Komt mooi uit want dan kan ik met de dekverlichting gaan klussen.
Zitten wat kleine aardfoutjes in en die ga ik proberen op te sporen en
te verhelpen. De 2e stuurman heeft al een heleboel peertjes aan dek
vervangen en dat ziet er 's nachts tijdens de koffie erg mooi uit. Onze
tweede brug(jaja, de Happy R's hadden die al lang!) lijkt wel een
kerstboom!
Hahah!!
Ook zijn we nog druk bezig met onze
bestellijsten. Schiet mooi op dus die kan binnenkort op de email.
Nou dat was het dan wel weer zo'n
beetje. De vuilverbrander staat op me te wachten dus ik ga weer verder
met afval verbranden. Dan zo naar de brug voor een blikje fris en een
beetje ouwehoeren met de 2e stuurman en dan weer verder met afval
verbranden.
Fijn weekend nog even!!!
Groeten vanaf de Blije Rivier!
Jorg
Received: from MPD at Globe Wireless;
Sun, 31 Oct 2010 21:49 UTC
Message-id: 984257634
Date: 24-10-2010
Time: 0130 BT = 1330 UTC =
1530 NLT
Position: Stille Oceaan(nu echt
aan de andere kant van de wereld)
Hallo,
Hoe gaat het daar? Hier aan boord
gaat alles goed! We hebben een lekker lang weekend want we passeren de
datumgrens. Dat houdt in dat de klok 24 uur terug gaat.... Wat een luxe
he? Afgelopen week weer paar keer een uurtje klok vooruit gehad en op
een bepaald moment snapte niemand er meer wat van want het was allemaal
een beetje onduidelijk aangegeven door onze 1e stuurman.
Verder afgelopen week weer van alles
gedaan. Een frame voor de luchtfilters in de airco-unit heb ik van de
roest ontdaan en in de primer gezet.
Donderdag ben ik aan dek begonnen met
het opsporen van een paar kleine aardfouten. Zit ergens in de
verlichting van de de kraanmasten en aan stuurboord, in de gangway
verlichting. Was op de Tramper ook al lang bezig geweest met de
dekverlichting en hier dus ook weer.
Verder weer tijdens de wacht bezig
met het tellen en controleren van de reserve-onderdelen en
gereedschappen. Ben nu al een heel eind, moet het alleen allemaal nog
netjes op het bestelformulier typen met de juiste bestelnummers erbij.
Deze wacht ook weer bezig, nu met het checken van de spares van de Boll
& Kirch filters(brandstof en smeerolie).
Tja, verder gaat het allemaal wel z'n
gangetje hier. Filipino's zaten gisteren gezellig te karaoke-en, heb er
even bij gezeten na m'n wacht maar het was niet om aan te horen dus na 1
biertje ben ik vertrokken. Nu dus weer een zondag(2 in 1 weekend) en
morgen weer aan dek met de lampjes bezig denk ik.
Zo nog even wat smeerolie van de
as-afdichting bijvullen en dan ff op de koffie bij de 2e stuurman.
Groeten vanaf de Happy River!
Jorg
Received: from MPD at Globe Wireless;
Sun, 24 Oct 2010 12:45 UTC
Message-id: 981926580
Date: 20-10-2010
Time: 0145 BT = 1345 UTC =
1545 NLT
Position: Oost van Australie
Hallo,
Hoe is het?? Hier gaat alles goed! Al
weer een weekje onderweg vanuit Bunbury. Vanaf vertrek daar gigantisch
geslingerd wat eigenlijk wel wat minder was(vooral om te pitten niet
fijn). Afgelopen middag zijn we door Bass Strait gevaren(tussen
Australie en Tasmanie door) en sinds dien slingeren we wat minder,
hadden toen beschutting van de eilanden. Ook nu gaat het verder rustig
slingerend verder.
In Bunbury hebben we bulk geladen.
Stuurlui niet happy want het is ten slotte een zware-lading schip. In
Bunbury ben ik met de meester in de vrije valboot bezig geweest. De
bedrading was veranderd en daardoor laadden de accu's niet helemaal
lekker. Het is nog steeds niet helemaal top maar dat komt omdat 1 vd 2
accu's dood is. Ook is in Bunbury de achterste koeler schoon gemaakt en
nu zijn ze dus beide schoon.
Ik ben dinsdagavond in Bunbury nog
even de wal op geweest met de nieuwe 2e WTK. Even een paar biertjes
gedronken in een pub maar om 2300 ging alles al dicht dus waren we mooi
op tijd weer aan boord.
Afgelopen week voornamelijk bezig
geweest met het uitzoeken van gereedschappen en allerlei
verbruiks-artikelen in de MK. In november ergens krijgen we de 8
maandelijkse bevoorrading dus dan moeten we goed op papier hebben wat we
bestellen. De HWTK doet de reserve-onderdelen van o.a. de hoofdmotor en
de separatoren, 2e WTK de hulpmotoren, luchtcompressoren en ik het
gereedschap, lampen en elektrisch. Er zijn natuurlijk nog wel meer
dingen en die worden zo'n beetje eerlijk verdeeld over ons 3.
Ook nog wat problemen gehad met de
HFO separator, de heater was vuil dus die hebben we ertussen uit
gesleuteld en schoongemaakt. Daarna nog wat brandstoffliters vuil maar
nu is alles weer goed(*klopt af*). Door het geslinger komt er een zooi
vuil los uit de bunkertanks en dat verstopt onze systeem in de MK zeg
maar. Nu hebben we hoop ik alle troep uit die tanken wel in onze filters
gehad en die zijn weer schoon dus zo zou het een poos goed moeten gaan.
Dat was eigenlijk wel weer zo'n
beetje wat ik te melden had, sorry, meer zit er niet in...hahah!!!
Groeten vanaf de Happy River!
Jorg
Received: from MPD at Globe Wireless;
Tue, 19 Oct 2010 16:05 UTC
Message-id: 980413116
Hoi,
Hier alles goed!! Gisterochtend weer
vertrokken en tot nu toe slingeren we als een gek, al word het wel wat
minder. We varen nu idd ff voor Spliethoff(Far East department), zal wel
niet zoveel zwaar spul te vervoeren zijn vanaf hier, maar bulk met een
zware lading boot.....? Na Rotterdam dan laden in Frankrijk voor een
offshore project in Angola, dat is dan weer voor Biglift geloof ik.
Het is nu 0330 en ik ben deze wacht
weer begonnen met de wekelijkse werkzaamheden, net ff accu's getest en
de inlaat en overboord afsluiters getest(op gangbaarheid). Straks in m'n
overtime nog wat dingen aan dek als het weer het toelaat.
Jij dus druk met schuren en
schilderen? Ik ben ook met een klein projectje bezig, 2 roosters voor de
luchtfilters van de AC unit. Zaten er ongeschilderd in dus dat roest
nogal. Ga ze helemaal borstelen en dan een paar lagen primer. Aflakken
hoeft in principe niet want geen hond die het ziet.
Ik ga het journaal invullen nu.
Groeten Jorg
Received: from MPD at Globe Wireless;
Thu, 14 Oct 2010 19:43 UTC
Message-id: 978919247
Date: 6-10-2010
Time: 1620(BT) = 0820(UTC) = 1020(NLT)
Pos: Voor de kust van Geraldton, Australie
Hallo!
Hoe
is het daar in Nederland? Al lekker herfstweer? Hier is alles goed,
inclusief het weer. We liggen momenteel te steken voor de kust omdat er
wel behoorlijk wat deining en wind staat maar verder is het qua
temperatuur en zon prima.
Afgelopen zaterdag zijn we ’s ochtends aangekomen in Fremantle. Zijn
daar voornamelijk bezig geweest met de voorste koeler en ook hebben we
tussendoor nog gebunkerd. Koeler was ’s avonds tegen 9uur weer dicht
maar ik had geen puf meer om de wal op te gaan.
Zondagochtend ben ik nog ff bezig geweest met 2 brandstoffilters
wisselen en na 12uur was ik vrij, dus na het eten gedoucht en de wal op
gegaan. Eerst ben ik even wezen internetten bij het zeemanshuis en
daarna doorgewandeld naar het centrum. Was voor een zondag gezellig druk
en ook behoorlijk wat winkels die nog open waren. Uiteindelijk in een
café beland waar Australisch voetbal op groot scherm werd vertoont. Gaat
er erg ruig aan toe, leuk om te zien.
Eigenlijk ben ik de rest van de middag daar een beetje blijven hangen en
was ik tegen 2200 weer terug bij het zeemanshuis(kon ik mooi met het
gratis busje terug naar ons schip).
Maandagochtend weer om 0800 begonnen en om 1300 hadden we de loods dus
gingen we weer een haventje verder. Mooi kalm aan naar toe gevaren zodat
we dinsdagochtend de loods tegen 0800 zouden kunnen oppikken. Bleek nou
dat de loods met deze deining en wind niet naar buiten komt, dus
zodoende liggen we sinds gisterochtend een beetje heen en weer te varen.
Ankeren wou niet lukken en als we gaan drijven zonder motor bij dan
worden we helemaal door elkaar geslingerd.
Als
het meezit dan morgen naar binnen, klein prakje bulk laden, nieuwe
Kapitein en 2e WTK aan boord en dan denk ik al snel weer
varen. Op naar Durban om een bunkerstop te maken en dan verder naar
Europa.
Nou
ik laat het hier ff bij, weet zo niet veel meer te vertellen.
Groeten vanaf de Happy River!
Jorg
P.S.
Terwijl ik dit typ op m’n eigen laptop doen die toetsen het in 1 keer
wel weer…..?
Date: 21-9-2010
Time: 0030 BT = 1430 UTC =
1630 NLT
Position: Oost van de Australische
kust
Hey!
Hoe gaat het daar? Hier gaat alles
goed. Ben weer op wacht en het is tot nu toe mooi rustig beneden(klopt
af). Ook het weer is een stuk beter, we hebben namelijk behoorlijk
liggen slingeren de afgelopen dagen maar sinds gisteren is het een stuk
minder.
Ben nu dus op wacht maar omdat de
klok een uur terug gaat heb ik wel ff tijd om een mailtje te typen(5 uur
wacht ipv 4). Heb net de maandelijkse smeerronde in de MK gedaan. Ook
nog wat olie van de as-afdichting bijgevuld en het tankje van de
watermaker(water + anti-aanslagmiddel) bijgevuld.
Zometeen ook nog even de
brandstofpompen en de regelstang smeren en vetten en dan zien we wel
weer verder.
Afgelopen weekend ook lekker rustig
verlopen. Geen overtijd maar wel de 8 uurtjes wachtlopen. Ben
voornamelijk bezig geweest het nalopen van de systemen en het lezen van
de manuals.
Zoals het nu lijkt komen we woensdag
aan in Townsville, daar moeten we dan een paar damwanden lossen en we
verwachten dat dat niet zo lang gaat duren.
Dan door naar Fremantle om leeg te
lossen maar voorlopig nog geen vastigheid mbt tot onze nieuwe reis. We
zullen zien.
Ik stop er nu weer mee, ga weer vette
handen krijgen!
Groeten vanaf de Happy River!
Jorg
Received: from MPD at Globe Wireless;
Mon, 20 Sep 2010 14:50 UTC
Message-id: 969999583
Date: 17-9-2010
Time: 0345 BT = = 1245 UTC =
1445 NLT
Position: Onder de kust van Nieuw
Zeeland
Hallo!!
Hoe is het daar? Hier gaat het goed!
Na een lange reis veilig geland op het vliegveld van Auckland en na de
agent gebeld te hebben(stond niemand op me te wachten) ben ik met een
shuttle-bus naar een hotel vlakbij gebracht. Daar nog 2 biertjes
gedronken op m'n hotelkamer en toen gaan slapen.
's Maandags werd ik om 0900 door een
taxi opgehaald en naar de haven gebracht. Aan boord een korte overdracht
gehad en toen ben ik aan de slag gegaan. Filters schoongemaakt(o.a.
smeerolie en brandstof) en in de tussentijd dingen uitgezocht en na
gelopen.
Dinsdag weer verder gegaan met de
filters en verder weinig bijzonders gebeurd. Woensdag heb ik met de 2e
WTK 3 verstuivers van de hoofdmoter overhaald. Hij had er 3 vervangen en
de oude hebben we helemaal schoon gemaakt en afgeperst met een nieuwe
verstuivertip om te testen.
Gisterochtend weer van alles
opgezocht in de MK en aan dek en 's middags om 1330 hadden we dan
eindelijk de loods(lossen duurde langer dan geplanned).
Na het starten m'n 12-16 wacht
gelopen zonder gekke dingen. Nu is het alweer vrijdagochtend (00-04) en
ik ben vandaag vooral bezig met de wekelijkse(veiligheids) klusjes.
Het weer word behoorlijk slecht
volgens de kapitein dus ik weet niet of ik vandaag m'n ronde aan dek
kan/ga doen, we zullen het om 10uur bij de koffie wel weer zien.
Bemanning en eten zijn tot nu toe
beide goed dus daar hebben we niks over te klagen. Momenteel 2 HWTK's
aan boord. De ene gaat z'n 1e reis als HWTK maken dus die vaart eerst
een weekje boven de sterkte mee.
Ik kap er nu weer mee, ga weer verder
met m'n werk!
Groeten vanaf de Happy River!!
Jorg
Received: from MPD at Globe Wireless;
Thu, 16 Sep 2010 16:00 UTC
Message-id: 968671688
|