Dijksgracht 2009


  HOME

 

Date:                    23-6-2009

Time:                    1720 BT = 0920 UTC =1120 NLT

Position:              Kuantan, Maleisië

 

Goedendag,

 

Hier dan het eerste mailtje vanaf de Dijksgracht. Hoe gaat het daar?? Hier gaat het goed. Donderdag om 2055 opgestegen vanaf Schiphol richting Kuala Lumpur. Op Schiphol kwam ik de nieuwe kok ook tegen en samen zijn we die kant op gegaan. Na een lange vlucht van 12 uur waren we dan om 1500 lokale tijd in Maleisie. Daar werden we opgewacht door een mannetje die ons namens de agent door de immigratie zou loodsen, dat ging allemaal vrij vlot. Daarna nog een tweeënhalf uur gewacht op de vervolgvlucht met als eindbestemming: Kuantan! Daar aangekomen ff op onze koffers moeten wachten(1 koffer v.d. kok was er niet, stond nog in Amsterdam). Toen door de agent naar het schip gebracht en kennis gemaakt met de kapitein, HWTK en nog een aantal andere bemanningsleden. Nog even door de MK gewandeld en toen maar op tijd te kooi gegaan.

 

De volgende ochtend om 0700 op en na het ontbijt zo’n beetje de hele dag de overdracht gedaan. De MK is heel anders dan de Happy Rover en de Egmondgracht(deze lijken erg veel op elkaar) dus ik moet nog een boel ontdekken en uitzoeken.

 

Zaterdagavond/nacht had de 2e WTK de boordwacht en toen ben ik met de meester een biertje wezen drinken in een hotel vlakbij. Hier slapen ook een aantal mensen van Spliethoff die het laden begeleiden en ook 2 man van Radio Holland die bij ons aan boord bezig waren met de radio- en navigatie apparatuur. In de bardancing van het hotel speelt een Filippijns bandje, drie mooie dames en 1 vent met een gitaar, leuke show. Al met al wel gezellig en tegen 2 uur ofzo waren we terug.

 

Zondag hebben we sludge afgegeven aan de wal en had ik de wacht dus was ik begin v.d. avond nog aan het ballasten. ’s Nachts om 0400 ongeveer kreeg ik een alarm, laag niveau van de diesel settling tank. Hup naar beneden en eens uitzoeken wat er aan de hand was(dat schreef ik dus net al). De pomp moet normaal automatisch bijspringen maar dat deed ie dus mooi niet en onze hulpmotoren mogen ’s nachts natuurlijk niet zonder brandstof komen te zitten dus heb ik de handmatig de pomp gestart en een poos laten draaien. Tegen 0500 weer op m’n nest en nog ff half geslapen.

 

Gisteren hebben we water gebunkerd en weer van allerlei andere klussen tussendoor gedaan, niet echt hele bijzondere klussen hoor. ’s Avonds hadden de koks(we hebben er 2 en een leerlin kok) een heel mooi buffet gemaakt voor alle mensen die in Kuantan zitten voor het Woodside project waar wij voor varen. Erg gezellig en later met de hele groep weer een paar biertjes gedronken in het hotel. Echt super om hier met een groep van ongeveer 20 mensen(allemaal Nederlanders op 2 na) gezellig te gaan borrelen. Later met nog een paar anderen een taxi geregeld om nog ff af te zakken in een kroeg in de stad maar alles was dicht dus zijn we weer terug gereden, half 4 terug en om 0730 weer op……

 

Vandaag was ook weer zo’n van alles dagje. Eerst ’s ochtends de afvoer van de gootsteen in het kombuis ontstopt(ging niet met een plopper dus moest er wat anders verzonnen worden) met een waterzuiger. ’s Middags een paar TL bakken gerepareerd en nog twee fauteuils die op instorten stonden(made in China?) weer vast gebout. Toen was het alweer bijna 1700 en zat het er weer op. Vanavond lekker een boerennacht maken en morgen weer boordwacht.

 

Het schip ziet er van buiten mooi uit, een beetje een verlengde E-boot maar dan met grotere kranen. Van binnen echter kun je goed zien dat het Chinees is(is mij verteld, heb nog nooit op een Chinees gevaren). Afwerken hebben ze in China nog niet ontdekt en sommige dingen zien er echt slordig/slecht uit. Verder heb ik wel een mooie hut(met een grote hoekbank, radio en internet!!!) en ook de rest van de accommodatie is niet slecht hoor. Alleen de matrassen zijn hier bikkelhard maar we krijgen nieuwe. Ook de bemanning is erg leuk en gezellig en dat maakt een boel goed zeg maar.

 

Zo, dat was dan weer een lap tekst, ik weet nu even niks meer te typen. Ik houd jullie op de hoogte!!

 

Groeten vanuit Maleisië,

 

Jorg


 

Date:                    1-7-2009

Time:                    1905 LT = 1205 UTC = 1305 NLT

Position:              Mermaid Sound, Dampier, Australië

 

Hallo!

 

Hier weer een mailtje van mij, dit keer vanaf de ankerplaats bij Dampier, Australië. We zijn vorige week woensdag vertrokken vanuit Kuantan met een hele boel pijpen die hier in de buurt op de zeebodem gelegd gaan worden. Wij lossen onze pijpen over op een zgn. “Pipe Supply Vessel” die ze dan weer naar een pijpenlegger van Allseas brengt, die last ze aan elkaar en legt ze op de juiste plek.

 

De reis hier naartoe(wel 4,5 dag varen) verliep rustig. Kalm zeetje en eenmaal voorbij de Indonesische Eilanden Bali en Lombok was het nog 2 dagen varen(hier bewoog het schip iets meer maar dat valt te verwaarlozen). Zondag hebben we Neptunus nog aan boord gehad omdat we enkele dagen eerder de evenaar gepasseerd waren. 6 man waren dit keer het zogenoemde haasje. We liepen ze al een paar dagen bang te maken en onze leerling-kok vond het allemaal erg spannend….hahaha!!! De slachtoffers werden eerst geblinddoekt afgevoerd en opgesloten zodat wij de boel aan dek konden voorbereiden. Daarna alle 6 in een schandpaal en allerlei andere rituelen zoals onder een net doorkruipen met een brandslang op je gericht, een appel uit een emmer drab happen en het vragenlijstje uiteraard. Na de ontgroening werd de BBQ in de brand gestoken en kregen de mannen hun welverdiende certificaten uitgereikt door de Kapitein. Al met al weer een geslaagde zondagmiddag.

 

Maandagmiddag zijn we hier aangekomen en sindsdien is er nog maar weinig(lees: niks) gebeurt qua lossing. De Deltagracht ligt hier ook en die gaat geloof ik eerst leeg. Gisteren heb ik met de HWTK de lenswater reiniger opengemaakt en schoongemaakt. Met dit apparaat mogen we licht vervuild water uit de bilges over boord pompen. Als het oliegehalte boven de 15 ppm(parts per million) komt sluit de overboord klep en gaat het water terug naar de olie/watertank. ’s Middags ook nog even de 2e WTK geholpen aan dek met het lassen van wat laddertjes tegen het luikhoofd(zodat de dekhengsten makkelijk op de luiken kunnen komen).

 

Er zwemmen hier ’s avonds allerlei vissen rond zoals dolfijnen en haaien en daar word dus ’s avonds op gevist(die haaien dan, dolfijnen niet!). Gisteren had ik ook een lijntje gekregen van de chef maar helaas niks gevangen. Wel had de chef met z’n lijn een dikke knaap er aan alleen is die ons helaas ontsnapt. Vanavond na de koffie gaan we het weer proberen.

 

Vanochtend eerst met de HWTK een filter van de zeewaterkoeler schoongemaakt en toen stond de 2e stuurman ineens naast ons. Ze wilden de vrije valboot lanceren en ermee gaan varen(om te testen) en er moet dan een machinist mee. Eerst maar eens aan dek gekeken…..hmmm ik zag het eigenlijk niet zo zitten maar uiteindelijk heb ik toch maar plaats genomen in een stoeltje en mezelf goed vastgegespt. Toen iedereen vastzat heeft de 2e stuurman d.m.v. een hydraulisch systeem de boot vrij gepompt en daar gingen we!! Wow wat was dat gaaf zeg! Had nooit gedacht dat ik dat leuk zou vinden(ben normaal niet zo’n kermis/achtbaan fan). Na de val konden we uit de stoeltjes en zijn we bijna 2 uur wezen varen rond ons eigen schip en de Deltagracht. Veel foto’s gemaakt natuurlijk. Was erg leuk. ’s Middags heb ik de 3e stuurman nog ff geholpen met het vetten van de davit waar de vrije valboot normaal in ligt. Daarna nog in de voidspace(loze ruimte met leidingen het een en ander opgezocht en toen was het alweer 5 uur.

 

Zo meteen ga ik even douchen en dan tegen 8 uur een bakkie doen op de brug(de stuurlui moeten ankerwacht (= soort zeewacht) lopen. Daarna gaan we weer op het achterdek vissen, hopen dat we vanavond wel een dikke haai aan dek kunnen hijsen.

 

Ik stop er nu weer mee, zal proberen nog wat foto’s te mailen maar de vorige keer ging dat niet goed(waarschijnlijk i.v.m. de beperkte bandbreedte).

 

Groeten vanaf de Dijksgracht,

 

Jorg


 

Date:                      10-7-2009

Time:                     1930 BT = 1230 UTC = 1330 NLT

Position:                 Mermaid Sound, Dampier, Australië

 

 

 Hallo daar,

 

Hoe is het in Nederland? Zo te lezen en te horen is het gebeurd met het mooie weer bij jullie. Hier gaat alles goed en het weer is nog steeds super!! Het mag dan zogenaamd wel winter zijn hier maar dan nog is het overdag minimaal 25 graden en volop zon.

 

Maandagochtend zijn de Australische stuwadoors (10 man) aan boord gekomen. Zij laden de pijpen over op de suppliers (te weten de Toisa Solitaire en Toisa Serenade). Het lossen van de pijpen gaat dag en nacht door en dus moet de nachtploeg ’s nachts ook van eten en drinken worden voorzien. Onze chef-kok loopt overdag met de leerling van 0600 tot 1800 en de nieuwe kok doet de nachtshift.

Niet normaal soms hoor. Ze hebben 3 keer officieel pauze met warm eten zeg maar, en daar tussendoor nog kortere pauzes om ff een snackie te eten. Hahah!! Tafels staan helemaal vol met fruit, taart, koffie, thee en de koelkast afgekegd met frisdrank en marsen, twixen en kitkats. Voordeel hiervan is dat wij ook op elk moment van de dag wat te snaaien hebben, er is altijd wel een kok paraat. Alle frisdrank en mars enzo is gratis dus deze reis weinig kantinekosten….hahah!!

 

Maandag zijn wij WTK’s met z’n drieen begonnen aan het project in de bakboordse ventilatiekoker. Hierin hangt een grote ventilator voor de frisse lucht in de MK maar deze ruimte was niet geïsoleerd en dus maakte dat nogal lawaai aan dek en ook in de messroom. In Kuantan hebben we een pallet aan boord gekregen met allemaal profielen en panelen en die moesten we er dan zelf maar in maken. Na eerst eens gemeten te hebben kwam de HWTK erachter dat geen enkel paneel zou passen en dus hebben we alle panelen moeten inkorten. De profielen hebben we allemaal gelast op de vloer en het onderdeks. Al met al een hele klus waar we met 3 man 5 dagen mee bezig zijn geweest. Vanmiddag rond 1600 waren we dan eindelijk klaar en kon de ventilator weer gestart worden en het resultaat mag er wezen, de messroom is een stuk stiller geworden: missie geslaagd!!

 

Dinsdagochtend is de Danzigergracht ons komen vergezellen, ze ligt ongeveer een kilometertje van ons vandaan. Dinsdag aan het eind van de middag kwamen de kapitein, HWTK en 2e stuurman even bij ons op visite en ook hebben ze een paar lampen van ons meegekregen aangezien ze die niet (meer) op voorraad hadden. Na het eten zijn ze weer terug gevaren. De HWTK kende ik van de Stadiongracht. Woensdagavond na het eten ben ik met de kapitein en de chef naar de Danzigergracht gevaren met de MOB-boot. De kapitein zou kijken of ze nog Spliethoff overalls hadden in m’n maat(ik loop nu in een 2e handsje) maar helaas, bij hun waren ook alle kleine maatjes vergeven. Ik heb met de HWTK nog een rondje door hun MK gemaakt en die is wel iets anders dan hier maar in grote lijnen gelijk. Na een bakkie op de brug te hebben gedronken zijn we tegen 1930 weer terug gevaren. We waren vlakbij ons schip toen ineens de buitenboordmotor er mee kapte….. De kapitein en chef gelijk de peddels erbij gepakt en om het achterschip naar de bakboordse gangway gepeddeld. Ondertussen heb ik geprobeerd om de motor weer aan de praat te krijgen maar zonder succes, gelukkig was het maar een klein eindje. Toen het bootje eenmaal weer op z’n plek lag en ik wat meer licht had zag ik dat het brandstofslangetje los was gekomen. Die weer aangesloten en nu doet ie het weer hoor.

 

Als het goed is gaan we zondag weer varen naar Kuantan om wederom pijpen te gaan laden voor dit project. Wat ik begreep gaat de 1e stuurman daar naar huis. De 2 NL koks en ik willen kijken of het mogelijk is om een dag naar Kuala Lumpur te gaan. Is wel een aardig eindje maar het leek ons wel wat, beetje de toerist uithangen en uiteraard ff ergens een biertje pakken. We zien wel hoe dat uitpakt.

 

Ik stop er nu weer mee, ga zo denk ik ff vissen op het achterdek, kijken of er nog haaien te vangen zijn!

 

Groeten vanaf de Dijksgracht,

 

Jorg 

 


 

Date:                    16-7-2009

Time:                    1710 BT = 0910 UTC = 1110 NLT

Position:             

 

Heey!

 

Hier dan weer een berichtje vanaf zee. Alles goed in Nederland?? Hier aan boord gaat het goed. Afgelopen zondag zijn we rond 1600 weer gaan varen. De laatste pijpen waren ’s middags gelost en we hebben nog nieuwe matrassen aan boord genomen die de Danzigergracht voor ons mee had genomen vanuit Kuantan, een hele verbetering moet ik zeggen. De oude matrassen gaan naar een weeshuis in Kuantan.

 

De zeewachten gaan wel weer lekker, weinig alarmen en als er een alarm is stelt het vaak niet zo heel veel voor. Ben weer met van alles bezig geweest. Heb een aantal filters schoongemaakt en de HWTK heeft de bilge-water tank van de week schoon gemaakt. Ben ook bezig geweest met het maken en verbeteren van diverse lijstjes in Excel. Zo probeer ik het 1 en ander wat overzichtelijker te maken zodat m’n opvolger(s) er ook nog wat van snappen. Niet dat het slecht was ofzo maar kleine verbeteringen mogen altijd mijns inziens.

 

Gisteren hebben we weer eens ge-barbecued op het achterdek. De matrozen hadden in Dampier het weekend grotendeels gewoon door gewerkt dus die hadden een middagje vrij. Was weer gezellig met genoeg te eten.

 

Morgenochtend verwachten we rond 0800 aan te komen in Kuantan. Als het goed is staat er dan een nieuwe 1e stuurman en een servicemonteur voor onze PC van het thermische olie systeem. We hebben een hele mooie computer waarin we alle verwarming aan boord(brandstoftanks, douchewater enz.) kunnen instellen en als het goed is regelt die computer dan alles verder. Alleen vlak nadat ik aan boord kwam is die computer er mee gekapt en na een boel over en weer gemaild en gebeld te hebben en zelfs een nieuwe computer die was meegenomen door de stuwadoors in Dampier nog steeds geen resultaat.

 

Verder staat er in Kuantan qua werk geloof ik niet heel veel groots op het programma. Als we het voor elkaar kunnen krijgen gaan de 2 NL koks en ik zaterdag naar Kuala Lumpur om te shoppen en te stappen. Heb er echt zin in en ik hoop dat we dat kunnen regelen qua vervoer enz. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

 

Ik stop er nu weer mee, het is alweer bijna etenstijd(1730).

 

Tot de volgende mail!

 

Groetjes Jorg


 

Date:       22-7-2009

Time:       1620 BT = 0920 UTC = 1020 NLT

Position:   Bali Sea

 

Goedemiddag/morgen,

 

Hoe is het daar? Hier op zee gaat alles nog steeds lekker. Zijn alweer sinds zondagavond onderweg naar Dampier vanuit Kuantan, waar we vorige week vrijdagochtend aan zijn gekomen.

 

Vrijdagavond gelijk maar een biertje wezen halen in het hotel. Het schip was weer goed vertegenwoordigd met de Kapitein, HWTK, 2 koks en ik. Later kwam de 1e stuurman ook nog en al met al was het erg gezellig. Speelde weer een Filipijns bandje met wederom 3 leuke zangeressen. Veel gedanst en vooral lol gemaakt!!

 

Zaterdag iets minder fit op en weer aan het werk gegaan tot 1200. ’s Middags lekker gerelaxt en ’s avonds toch maar weer de wal op. Dit keer zijn we eerst naar Kuantan zelf geweest. Is ongeveer een half uurtje rijden. Zijn in 2 tenten geweest maar omdat we er vrij vroeg waren was het overal nog rustig dus zijn we maar naar onze “vaste” stek gegaan, het hotel. Ook deze avond werd weer gezellig met de dames van de “Rock Angels”!! Ook waren de 2e en 3e WTK’s van een Jumbo boot er en die zijn met ons mee terug gereden naar de haven(lagen 2 plekken verderop). Zondag kwam de 3e WTK van dat schip nog ff bij me op de koffie en hebben we even een rondje gelopen aan boord.

 

Zondagavond om 2130 met de meester de MK klaar gemaakt om te vertrekken en om 2200 voeren we weer. Het zeetje is tot nu toe erg rustig en de temperaturen zijn ook niet mis. Buiten weet ik het zo niet(warm i.i.g.) en in de machinekamer is het zo’n 38 ° C, en erg vochtige lucht dus zweten dokter!!

 

Gisterochtend heb ik het benzinetankje van de MOB-boot bijgevuld met benzine en een beetje smeerolie(kunnen we in Dampier weer varen ;-) ) ’s Middags weer wat kleine klusjes gedaan maar geen gekke dingen meegemaakt. ’s Nachts in m’n wacht wat TL-lampen gerepareerd en het vaste peilrondje in de machinekamer. Vanochtend voor m’n wacht eerst met de wiper een soort railing van dek geflext(die was krom) en in de werkplaats vanmiddag weer een recht stuk pijp ertussen gelast zodat ie morgen weer terug op z’n plek kan.

 

Verder weinig gebeurt afgelopen dagen. Alles loopt lekker hier. Vrijdagochtend komen we weer aan bij de anchorage van Dampier en dan zullen we weer afwachten wanneer ze onze pijpen gaan lossen. Gaan we weer vissen op haaien en andere vissen.

 

Ik stop er nu weer mee, zo ff douchen en eten en dan kijken of ik een keer een avondje fatsoenlijk kan slapen, dat is me sinds we nieuwe matrassen hebben nog niet echt gelukt 

 

Groeten vanaf de Dijksgracht!!

 

Jorg


 

Date:                   28-7-2009

Time:                  1815 BT = 1115 UTC = 1215 NLT

Position:              Mermaid Sound Anchorage, Dampier Australia

 

Hallo mensen,

 

Hier weer een mailtje vanaf de Dijksgracht. Alles goed daar? Hier gaat het goed. Afgelopen vrijdagavond zijn we weer ten anker gegaan bij Dampier. Dit keer een stukje verder naar buiten omdat de Damgracht en de Deltagracht al lagen te lossen. Zaterdagmiddag was de Damgracht klaar en toen zijn wij naar binnen gevaren. Zaterdag verder weinig bijzonders gebeurd, ’s ochtends aan dek wezen lassen met de wiper en ’s middags lekker vrij(wel in de MK de boel klaar gemaakt om te starten met de HWTK). Er is zaterdag ook al 1 ploeg Aussies(5 man) aan boord gekomen die onze lading gaan lossen.

 

Zondag was ook mooi rustig en toen was het weekend alweer voorbij. Gisteren ben ik zo’n beetje de hele dag bezig geweest met de fire-flaps van de nood dieselgenerator. Die zaten mooi vast geschilderd door de matrozen maar ze waren dus met geen mogelijkheid meer dicht te doen. Na een boel gebeuk en getrek en een halve bus kruip olie kwam er weer beweging in en nu is het een kwestie van wekelijks even dicht en weer open dan blijven ze goed gangbaar.

 

Vanochtend ben ik met de 2e WTK bezig geweest met het verhelpen van een zeewater lekkage van het koelsysteem. De uitlaatpijp van 1 van de koelers begon een poosje geleden al te lekken en toen was een noodoplossing snel gefixt met een stukje rubber en een slangenklem maar nu was het gaatje onderhand iets groter geworden en daarom hebben we nu met Plastic-steel en verbandgaas het gat gedicht. Dat laten we mooi een  nachtje drogen en uitharden en dan morgen kijken of het gat dicht is, laten we het hopen.

 

Vanmiddag nog wat kleine klusjes gedaan. Eindschakelaar van een waterdichte deur gesteld(zodat ze op de brug ook echt kunnen zien of de deur open of dicht is) en de deur van de nooddieselgeneratorkamer(mooi Scrabble woord) gemaakt, die klemde. Toen was het 1700 en heb ik m’n troep opgeruimd en was het weer gedaan voor vandaag.

 

Zondagavond heeft de chef ook weer haaien gevangen, 2 maar liefst!! De eerste was weer een persoonlijk record voor hem, 2,55 meter lang!!(de vorige was “slechts” 2meter) en de 2e van de avond z’n kleinere broertje, ik schat rond de 1,5 meter. Toch leuk, de foto’s stuur ik nog wel ff.

 

Vanmiddag zijn ze ook begonnen met het lossen van de pijpen op een barge. Het gaat nog niet zo heel snel want de stuwadoors werken alleen van 6 tot 6(overdag), we zien wel weer wanneer we richting Kuantan vertrekken.

 

Ik kap er nu weer mee, zo ff douchen, 2000 koffie op de brug en daarna zien we het wel weer.

 

Groeten vanaf de Dijksgracht!

 

Jorg


 

Date:                   8-8-2009

Time:                  1630 BT = 0930 UTC = 1030 NLT

Position:              Bali Sea

 

Hello,

 

Hier weer een update vanaf zee. Alles goed daar? Hier gaat alles lekker. Donderdagmiddag zijn we weer vertrokken vanaf de rede van Dampier. Afgelopen vanwege een noordelijke koers geen internet gehad maar vanochtend rond pikheet zijn we door Straat Lombok gevaren en we liggen nu een andere koers voor dus we zijn weer in de lucht. Donderdagavond maar ff een paar biertjes gedronken op wederom een geslaagde lossing te Dampier.

 

In Dampier werd er weer volop gevist door onze chef en hij heeft er weer een paar grote jongens uit getakeld zeg! Record staat nu op 2,57 meter!!! Het zal langzaam warmer worden nu in Dampier dus de volgende keer weer op haaien vissen.

 

Nu dan weekend en dat proberen we altijd zo rustig mogelijk te laten verlopen dus geen overwerk maar alleen de wachten in de MK. De afgelopen dagen tijdens m’n wachten veel bezig geweest met filters open maken en kijken of er troep in zit. Valt op zich allemaal mee tot nu toe. Vanmiddag nog alarm op de tank van de schroefasafdichting(laag niveau) dus daar een paar liter olie in gedaan. Ook worden de startlucht compressoren weer erg warm met de tropische temperaturen en daarom staat daar nu een extra tankenfan op te blazen. Heb in Dampier al het één en ander gemodificeerd aan de ventilatie in de hoek waar de compressoren staan maar dat heeft dus niet veel geholpen.

 

In Dampier hebben we ook de as van een stopper van de luiken weer op z’n plek gelast. Deze was al een poos geleden eraf gescheurd(als je het ziet zou je zeggen: “Dat mag nooit!!!”). De volgende dag ook begonnen met het verstevigen van de andere stoppers(d.m.v. extra lassen er overheen) maar deze poging hebben we uiteindelijk maar gestaakt omdat het lassen toch erg nauw komt met RVS en normaal staal. Ook vertoonde die reparatie van de afgescheurde stopper al weer scheurtjes dus daar moet toch echt een specialist voor komen. Onze zeewaterleiding van de achterste koeler gaat misschien ook de wal op voor reparatie, die is (waarschijnlijk door cavitatie) ook aardig rot geworden en hebben we tijdelijk met Plastic-steel gerepareerd. De pijp is van (Chinees) CuNiFer en zou dus goed bestand moeten zijn tegen zeewater, helaas.

 

Onze ETA bij de loods van Kuantan is zoals het nu lijkt maandagavond rond een uur of 10. Dan zullen ze aan dek wel gelijk beginnen met opengooien en pontons shiften zodat ze z.s.m. kunnen beginnen met het laden. In Kuantan gaan de 1e WTK, 2e WTK en de 2e stuurman naar huis en ik krijg dus nieuwe buren/collega’s. Ook gaan we weer water bunkeren en dit keer ook diesel. Hoop dat er ondanks dat alles nog tijd is om even de wal op te gaan(al word er door mijn huidige collega’s gezegd van niet…..). Moet natuurlijk wel even de beentjes strekken.

 

Nou ik stop er weer mee voor deze mail. Volgende mail zal ik sturen als we weer onderweg naar of op de rede van Dampier zijn.

 

Prettig weekend allemaal en de groeten vanaf de Dijksgracht!!

 

Jorg


 

Date:                   17-8-2009

Time:                  1635 BT = 0835 UTC = 1035 NLT

Position:              Indian Ocean

 

Hey allemaal!

 

Hoe is het daar? Hier gaat alles goed. Zijn al weer een paar dagen onderweg naar Dampier en daar komen we woensdagochtend aan. Vorige week maandag zijn waren we weer in Kuantan en heb ik met de meester de motor gestopt. Daarna gedoucht en met de chef-kok en kok de wal op gegaan. Eerst zijn we naar een karaoke-tent geweest. Heel apart. Kunt daar dan een kamer huren en je vraagt een stel meiden of ze met je willen zingen, dansen en drinken…..hahah!!! Was echt lachen! Daarna zijn we in een andere kroeg geweest en tegen 0530 waren we weer terug….pffffff. Om 0745 weer de wekker en na een bak koffie weer aan het werk.

 

Onze inlaatpijp van de zeewaterkoeler hebben we ertussen uit gesleuteld en aan dek gesjouwd. Die pijp zouden ze dan aan de wal gaan repareren en ’s middags was ie al weer terug dus hebben we em weer terug gezet. Hellaas was de las niet goed genoeg met als gevolg dat we met het openzetten van de afsluiters een behoorlijke spuiter hadden….. Pijp dus wéér er tussenuit en wéér de wal op voor nog een reparatie. Inmiddels zat onze dag er op en zouden we ’s avonds nog diesel krijgen. ’s Avonds dus diesel gebunkerd en om een uur of 10 was dat klaar. Ik had de boordwacht en dat was maar beter ook na een wilde nacht in Kuantan.

 

De volgende dag(woensdag) kwam de pijp weer aan boord en dit keer “zweette” de las slechts. Volgende keer in Kuantan gaan ze het rotte stuk er dan toch maar afslijpen en een nieuwe flens erop lassen, lijkt me een strak plan.

 

Woensdagavond ben ik wel weer ff de wal op geweest, dit keer naar het hotel vlakbij waar onze Filippijnse zangeressen optreden. Met 1 v.d. meiden houd ik al een poosje contact en het weerzien was erg leuk. Hebben de tent weer op z’n kop gezet daar(iemand moet het doen toch?) en om een uur of 2 waren we weer terug. Toen om 0600 general engineers call. Dus ik naar beneden en daar kwam ik de nieuwe HWTK ook al tegen. Onze nieuwe 2e had de wacht maar blijkbaar geen alarm gehoord……grrr &*@*$^$&*(!!!! Bleek de bilge te zijn en die heb ik toen maar ff leeg gepompt. Daarna nog ff in m’n kooi gelegen maar van echt slapen kwam het toen al niet meer.

 

Donderdagmiddag zouden we vertrekken en aangezien de 1e  en 2e  WTK nieuw zijn heb ik de 16-20 en 4-8 gelopen aangezien we rond die tijden vertrokken uit Kuantan en aankwamen bij Singapore om zware olie te gaan bunkeren. Motor starten en stoppen ging allemaal zonder problemen.

 

Tegen een uur of 10 ‘sochtends kwam de bunkerboot langszij en zijn we tot ongeveer half 4 ’s middags bezig geweest om onze tanken weer te vullen. Ik was al wat eerder gestopt ’s middags omdat ik al vanaf 4 uur ’s ochtends wakker was. Om middernacht ben ik gewoon weer m’n eigen wachten gaan lopen.

 

Verder niet zoveel te melden eigenlijk hier, de 2e stuurman gaat in Dampier naar huis(als z’n aflosser er dit keer wel is) en als we daar leeg zijn gaan we nog een keertje terug naar Kuantan voor de laatste lading pijpen van het project. Best kans dat er daarna nog een zooi pijpen terug moeten naar Kuantan die beschadigd zijn ofzo, we zullen het wel weer zien.

 

Iedereen trouwens nog bedankt voor de kaartjes! Erg leuk weer. Heb echter nog niet alle post ontvangen en weet niet waar dat aan ligt, ik wacht het wel af, de internet verbinding doet z’n werk goed.

 

Groeten vanaf de Dijksgracht!

 

Jorg


 

Date:                    27-8-2009

Time:                    2100 BT = 1300 UTC = 1500 NLT

Position:              Mermaid Sound anchorage, Dampier, Australië

 

Heey,

 

Hoe is het daar? Hier in Australië gaat het wel lekker. Liggen hier alweer sinds de 19e ten anker en afgelopen maandag zijn ze weer begonnen met lossen. Het reisje hier naar toe is weer rustig verlopen.

 

Afgelopen dagen weer van alles gedaan in de MK. Dinsdagochtend rond 0500 werd ik wakker omdat de machinekamer fan ermee stopte(niet echt een tijdstip dat iemand dat ding stopt voor onderhoud ofzo) dus dat leek op een black-out, nog een keer nadenken….. AC ook uit…… Black-out!!! Als de bliksem in de kleren geschoten en naar beneden. Stonden 2 hulpmotoren bij maar om 1 of andere reden trokken ze het niet meer en waren ze getript. De nooddiesel deed echter netjes z’n werk en zorgde al snel voor weer wat licht. Toen sprong hulpmotor 1 ook op het bord maar die had wat problemen met z’n brandstof dus meteen weer het licht uit. Hierna hebben de meester en ik(de 2e WTK had blijkbaar niks gemerkt) alles weer opgestart. Toen alles weer draaide stonden de meester en ik ff te kijken op het achterdek naar de Danzigergracht die er aan kwam. Hoorden we weer alarm en dus snel weer naar beneden, weer een blackout…… Bleek dat de zoetkoelwaterpomp van het hulpbedrijf was getript. Hierdoor stonden de 2 hulpkarren flink te koken en dus weer rustig alles in bedrijf gesteld. Blijkt dus dat 1 v.d. 2 koelwaterpompen problemen heeft maar nu met die andere pomp bij blijft het licht voorlopig aan. Hectisch ochtendje dus.

 

Vorige week hebben we de verdampers open gemaakt om schoon te maken. Zat aardig wat aangekoekt zout in en daardoor was de productie niet zo hoog meer(moet normaal rond de 8 m3/dag zijn, wij maakten maar 6 m3/dag). Nu zijn ze allebei weer schoon en straks onderweg naar Kuantan zullen we zien of het heeft geholpen.

 

Dinsdagmiddag ben ik met 4 Australische stuwadoors die bij ons aan boord werken naar het strand geweest. Ze hadden een paar uur geen werk en vroegen aan de kapitein of iemand ze ff naar het strand wou brengen. Dus de heren netjes naar het strand gevaren en zelf ook ff lekker gezwommen en in de zon gezeten, was erg leuk. ’s Avonds zijn we nog op bezoek geweest bij de Danzigergracht, zij hadden smeeroliefilters bij zich voor onze hulpmotoren dus die moesten even opgehaald worden. Al met al ben ik al behoorlijk behendig in het laten zakken, het varen en het terugbrengen van de MOB-boot, hahah!! Mooi werk man!!

 

Verder heb ik eigenlijk weer van allerlei dingen gedaan beneden. Maandelijkse werkzaamheden, spares tellen voor de 8 maandelijkse bestelling enz. Vanochtend HFO separator 1 open gemaakt voor inspectie. Zag er allemaal goed uit dus kon zo weer in elkaar en dan over 2000 uur een kleine beurt.

 

De boordwachten zijn hier ten anker tot nu toe niet echt rustig verlopen. Ben de afgelopen 2 x steeds m’n kooi uit getoeterd voor een alarm beneden. O.a. een vuile vlamsensor van de hulpketel, bilge-alarm en nog wat ongein. Steeds maar 2 á 3 uur slapen en dan was het weer raak hoor…… Beetje jammer maar dat hoort er nou eenmaal bij.

 

Wat het alarmsysteem betreft, die werkt alleen nog maar in mijn hut. Was al bang dat ik dan elke nacht de boordwacht zou hebben maar dat hebben we opgelost door een verlengsnoer aan de toeter te maken zodat we die toeter ook in de hut van de 1e- en 2e WTK kunnen leggen…. Hahaha!! Gelukkig maar want anders zou de wal op gaan in Kuantan er helemaal niet meer inzitten.

 

Zoals het nu lijkt vertrekken we maandag weer richting Maleisië. Het is voor ons dan de laatste keer en dus moeten we nog ff een feestje bouwen daarzo, opdat ze ons daar niet zo 123 vergeten ;-) heb er wel weer zin in maar ben ook wel benieuwd waar de reis daarna heen gaat. Azië is nog compleet nieuw voor me dus ik vind alles best.

 

Voor nu stop ik ermee, ga even in de MK een ronde maken(kijken of  we nog een alarm kunnen vinden die er aan zit te komen, hahaha) en daarna een filmpje kijken ofzo.

 

Groeten vanaf de Dijksgracht!

 

Jorg


 

Date:                    2-9-2009

Time:                    1615 BT = 0815 UTC = 1015 NLT

Position:              Bali Sea

 

Hallo,

 

Hier even een kort mailtje tussendoor. Alles goed in Nederland?? Hier aan boord gaat alles weer z’n gangetje. Maandagochtend weer vertrokken vanuit Dampier en vannacht rond 2 uur zijn we door Straat Lombok gevaren. Bali aan bakboord was redelijk goed te zien en alle lichtjes zagen er erg uitnodigend uit.

 

In de machinekamer begint de temperatuur weer op te lopen(zo’n 38 graden). Verder draait alles rustig door. In Kuantan gaat onze 2e WTK al weer naar huis want dit was toch niet helemaal wat ie verwacht had. Jammer maar helaas, voor hem. Vanaf Kuantan naar Dampier gaan de HWTK en ik dan 6 op 6 af lopen en als het goed komt er in Dampier een nieuwe 2e WTK aan boord.

 

Zoals het nu lijkt komen we ergens vrijdagmiddag aan in Kuantan. Als het goed is gaat daar ook onze koelwaterpijp weer de wal op. Verder nog drinkwater bunkeren en sludge afgeven. Voor de rest zie ik het wel, zullen ongetwijfeld nog wat klusjes bij komen. In Dampier hebben we dan als het goed is wat meer tijd zodat we wat belangrijkere dingen kunnen aanpakken.

 

Vrijdagavond nog maar ff de wal op in Kuantan, moeten tenslotte even afscheid nemen van de zangeressen in het hotel daar….hahah!! Zal een mooi feestje worden!! Als het allemaal doorgaat gaan we daarna nog ff naar Kuantan zelf, hoop dat er dan nog een tentje open is, we zullen zien.

 

Voor nu stop ik er weer mee, ga op het achterdek kijken of ik kan helpen met het voorbereiden van de BBQ!!! Jaja, het is buiten ongeveer 30 graden dus dan kan de vlam er weer in.

 

Groeten vanaf de Dijksgracht,

 

Jorg


 

Date:                    8-9-2009

Time:                    1630 BT = 0830 UTC = 1030 NLT

Position:              South China Sea

 

Hallo,

 

Hoe is het daar? Hier gaat alles lekker. Vrijdagmiddag zijn we voor de laatste keer in Kuantan aangekomen. ’s Middags om 4 uur zijn ze toen begonnen met het laden.

 

’s Avonds zijn we weer met een groep de wal op gegaan. Eerst een langs het hotel met de Filippijnse zangeressen gedanst. Daarna ben ik weer met de 2 koks naar Kuantan zelf gegaan.

Daar eerst naar de Legends geweest en wederom flink ge-karaoked. Daarna verder de stad in en in een kroeg beland waar we ook al eens eerder zijn geweest. Leuk om te zien dat de mensen blij zijn dat je er weer bent…hahaha!!!

 

Tegen 4 uur zijn we met een jongen uit de Legends(onze chauffeur deze avond) terug gereden en hebben we onderweg nog even gegeten bij de mcDonalds. Druk daar zeg!!! Is natuurlijk Ramadan en daarom is het bij veel eet gelegenheden ’s avonds/ ‘s nachts erg druk. Al met al waren we weer terug om een uurtje of 5.

 

Zaterdag hebben we onze koelwaterleiding weer los gesleuteld en de wal op gegeven voor reparatie. Deze keer hebben ze de flens eraf geslepen en er een hele nieuwe op gezet. Eind van de ochtend kwam de sludgeboer ook om 30 m³ sludge van ons in ontvangst te nemen(wat dan door iemand anders’ brandstof word gemengd waarschijnlijk). Tegen 4 uur waren we klaar en toen de boel opgeruimd was zijn we afgenokt. Ik had zaterdag de boordwacht dus ben ik aan boord gebleven(was ook wel verstandig). De HWTK en kok zijn nog wel de wal op gegaan. Boordwacht was lekker rustig tot 5 uur ’s nachts, toen had ik een alarmpje wat eigenlijk voorkomen had kunnen worden, maar dat was ik vergeten. Niks ernstigs verder.

 

Zondag hebben we onze bakboordse drinkwatertank vol gebunkerd en kwam onze koelwaterpijp ook weer terug van de pijpenboer. Ding er weer tussen geplaatst en druk erop gezet…..nog steeds kleine lekkage… $^@&$*$^!!!!! Was er wel aardig flauw van nu!!! Toen maar weer plastic-steel en verbandgaas erom gedaan en we zijn weer terug bij af…..

 

Zondagavond zijn we nog een keer de wal op gegaan. Eerst naar Kuantan gereden met de agent. Daar hebben we vlakbij de grote moskee heerlijke saté gegeten met een groot glas “Apple juice special” erbij. Dat was ook een goed drankje zeg(alcoholvrij, maar dat geeft niet). Verse appelsap met limoen en weet ik veel wat nog meer, erg lekker. Daarna zijn we per taxi weer naar Legends gereden en na een uurtje toch nog maar even langs onze Filippijnse zangeressen. Ik had gezegd dat we niet meer de wal op konden dus het was ff schrikken toen we er ineens wel weer stonden. Was wederom erg gezellig.

 

Maandagochtend zijn we om 7 uur, voor de laatste keer, vertrokken vanuit Kuantan met de lading pijpen. De Danzigergracht komt nog 1 keer en die sluit het project dan af. Wij weten nog niet waar we na Dampier heen gaan. Zullen we volgende week wel te horen krijgen, ik ben benieuwd.

 

Nou dit was het dan weer. De volgende update zal zijn als we weer wat meer weten over onze volgende reis. Ik ga zo ff douchen en dan eten(het is nu alweer 1710).

 

Groeten vanaf de Dijksgracht,

 

Jorg


 

 

Date:                    17-9-2009

Time:                    1215 BT =  0415 UTC = 0615 NLT

Position:              Mermaid Sound anchorage, Dampier, Australië

 

Goeiedag!

 

Hoe is het in Nederland? Hier alles nog steeds naar wens. Zaterdagochtend zijn we weer aangekomen bij de anchorage van Dampier om onze laatste lading pijpen te leveren voor het Pluto project. De Damgracht lag er nog maar was bijna leeg en na ons komt de Danzigergracht nog om de allerlaatste lading pijpen te brengen.

 

Het weekend is lekker rustig verlopen, weinig alarmen en ik heb alleen even moeten ballasten in de nacht van zondag op maandag. Lekker uitgerust dus en ’s maandags met ons project in de AC-kamer begonnen. Hier was al een stelling gebouwd voor de frisdrank, echter, iedereen kan er zo bij. Tijdens het Pluto project is alle frisdrank, chips en chocola altijd gratis geweest maar het einde van het project is in zicht en dan moet er straks weer (zoals gewoonlijk) voor betaald worden. Dus werd het tijd om de frisdrank achter slot en grendel te zetten. Hebben een aantal hoekprofielen rechtop op dek gelast en hier dan een rooster tegenaan gelast. Op deze manier kunnen alleen de mensen erbij die erbij mogen(kapitein of HWTK).

 

Gisteren(woensdag) ben ik de hele dag bezig geweest om een knetterende aardfout op te zoeken in een groep van de noodverlichting. Telkens een aftakking afgekoppeld en gekeken of de schakelaar in bleef staan. Uiteindelijk de juiste tak gevonden(altijd degene die je als laatste test….) en toen moest ik in die bekabeling verder zoeken. Heb vanochtend 1 TL armatuur gerepareerd maar daarmee was de aardfout nog niet verholpen. Na nog even verder te hebben gezocht kwam ik een (Chinese) verbinding tegen die mij weer eens deed verbazen. 2 Kabels waren met isolatietape ingepakt en toen ik de tape er af had gehaald viel m’n mond nóg verder open. De draadjes waren “gewoon” in elkaar gedraaid en ingetaped……hahah!! Ik zag gelijk dat de aardedraad en een fase tegen elkaar aan zaten dus heb ik dat even weer netjes gemaakt met van die geïsoleerde busjes. Daarna ook weer ingetaped met isolatietape en vervolgens de boel weer ingeschakeld. Alles bleef nu branden en deze aardfout is verholpen. Hoop eigenlijk dat dit ook de aardfout is die we soms op het alarmpaneel van de MK hebben want daarvoor ben ik al een keer ’s nachts uit m’n kooi gekomen…. %^&@#&!!!

 

Oh, zie dat het alweer 1230 is, ga even eten en na 1700 typ ik wel weer verder.

 

Zo daar was ik dan weer. Vanmiddag na het eten bezig geweest om 3 hendels te maken voor de fireflaps van de nooddieselkamer. Die flappen horen in geval van brand automatisch te sluiten(om de zuurstoftoevoer te beperken) maar het mechanisme wat daarvoor bedoelt was, was waarschijnlijk al verroest voordat het schip de werf verliet. Nu maak ik er een hendel op zodat de flappen net zo makkelijk met het handje dicht gezet kunnen worden. Verder nog wat kleine klusjes gedaan, niet zoveel boeiends eigenlijk. Ook is het hekwerk in de AC-kamer vanmiddag afgemaakt. Nu alleen nog netjes in de witte verf en klaar is Kees!!!

 

Dinsdag hebben we trouwens ook nieuwe reisinstructies gekregen van kantoor. We gaan via de Noordkust van Australië naar Port Alma(aan de Oostkust) om daar bigbags ammoniumnitraat te laden voor een aantal havens in Indonesië. Ben ik nog niet geweest dus lijkt me leuk! Naar Port Alma is het ongeveer een kleine week varen en het weer is zoals het nu lijkt gunstig(schijnt op de Zuidkust van Australië baggerweer te zijn). Onze eerste loshaven in Indonesië zal Balikpapan zijn en de andere havens, en de volgorde zullen we nog wel te horen krijgen.

 

Hier in Dampier zouden er trouwens ook 2 Filippijnse leerlingen aan boord komen maar dat gaat voorlopig ff niet door. Wel gaat Andre(onze chef-kok) van boord om van zijn welverdiende verlof te genieten. Z’n opvolger heeft het koken ook tot een kunst verheven dus voorlopig zitten we qua eten wel goed……hahaha!

 

Ik stop er nu weer mee, ga zo even een hapje eten en daarna zien we wel weer hoe de avond verloopt.

 

Groeten vanaf de Dijksgracht,

 

Jorg 


 

Date:       21-9-2009

Time:       1645 BT = 0745 UTC = 0945 NLT

Position:   Noordkust Australië

 

Hoi,

 

Hoe is het in Nederland?? Hier gaat alles goed. We zijn sinds zaterdagmiddag weer onderweg en dit keer niet meer naar Kuantan maar naar Port Alma voor een nieuwe reis. In Port Alma gaan we ammoniumnitraat laden voor 3 havens in Indonesië. Onze laatste reis voor het Pluto project is goed verlopen(wel wat geslingerd onderweg naar Dampier).

 

Het afgelopen weekend ook lekker rustig gehad. Zaterdag middag rond 1400 naar beneden gegaan om de machinekamer klaar te maken voor vertrek en om 1430 hebben we de motor gestart. Dat ging nog niet zo denderend, had 4 startpogingen nodig..... Waarschijnlijk hebben we bij aankomst iets te lang op diesel gedraaid waardoor de brandstof iets meer moeite hebben om druk op te bouwen. Uiteindelijk pakte alle 8 cilinders en na alles gecontroleerd te hebben(temperaturen en drukken) hebben we de machine over gegeven naar de brug(zodat zij kunnen manoeuvreren).

 

Gisteren hebben we vanaf een uur of 5 's middags lekker ge-bbq-ed op het achterdek. De zon was nog volop aanwezig dus het was in het begin erg warm, maar wel gezellig. Vanochtend heb ik even een normale stekker aan onze nieuwe loopband gemaakt(de vorige, Chinese loopband heeft het nooit gedaan en we hebben in Kuantan een nieuwe geregeld). Vanmiddag tijdens m'n wacht heb ik een fankoker dicht gemaakt en regelmatig de ruimbilges leeg getrokken omdat de matrozen het ruim aan het wassen waren voor de volgende lading.

 

Nu lekker in m'n hutje met een Carlsberg, prima biertje! Straks ff douchen en eten en daarna zien we het wel weer.

 

Voor nu stop ik er weer mee.

 

Groeten vanaf de Dijksgracht,

 

Jorg

 

P.S. De foto's zijn genomen in het hotel toen we daar de laatste avond nog ff de boel op z'n kop hebben gezet :-)


 

Date:                    30-9-2009

Time:                    1630 BT = 0830 UTC = 1030 NLT

Position:              Zuid van het Groot Barriere Rif

 

Hallo,

 

Hoe is het in Nederland? Hier aan boord gaat alles lekker. Afgelopen week zijn we door het Great Barrier Reef gevaren. Woensdag hebben we een speciale loods aan boord gekregen omdat er nogal wat ondiepe en smalle stukken bij zitten. Om middernacht op wacht en ik vond het een beetje vreemd ruiken in de MK. Dacht dat het misschien van het zeewater(koraal ofzo) kwam maar na een half uurtje had ik alarm op lekkage in de hotbox(waar de hogedruk brandstofpompen in staan). Dus snel deksels open gemaakt(met enige voorzichtigheid, aangezien de brandstof rond de 122° Celcius is) en bij cilinder 1 zag ik een gescheurde leiding. Die leiding is 8mm en gaat naar de druksensor en manometer(8 bar). Ondanks dat het maar zo’n dun leidinkje was gaf het al behoorlijk wat rommel. Heb gelijk de meester gebeld en die was snel beneden. Moesten de hoofdmotor stoppen dus heb ik naar de brug gebeld om te vertellen wat er aan de hand was….. of het ook later kon want we zouden bijna een smal stuk passeren. Nee dus, deze lekkage moest z.s.m. verholpen worden omdat het natuurlijk ook brandgevaar opleverde. Inmiddels was de leiding al volledig afgescheurd en ik zag de zware olie over de hoofdmotor naar beneden bulken…….. Toen snel de motor gestopt(niet geheel volgens de normale procedure) en het stukje leiding er tussenuit gesleuteld. In de werkplaats het gescheurde stuk plat geslagen en dicht gelast. Nog even getest met een emmer water en werklucht van ongeveer 8 bar en geen bubbels. De leiding kon er weer tussen en de hoofdmotor weer gestart worden. Al met al een klein half uurtje liggen drijven. Dat was dus geen koraal wat ik rook maar zware olie……?

 

De rest van de wacht ben ik bezig geweest om zoveel mogelijk olie op te ruimen. De dag erna heeft de wiper de restjes schoongemaakt(en in Port Alma ook onder het vliegwiel).

 

De volgende wacht was ook weer raak, nog steeds die loods aan boord en ik kom om 1200 op wacht en maak zoals altijd een uitgebreide ronde door de MK. Zie ik bij de voorste koeler wat water druppels en een fijne nevel. Zaklamp erbij en verrek, een klein gaatje in de koelwaterpijp van de voorste koeler(achterste koeler inmiddels al meerdere malen de wal op geweest in Kuantan voor reparatie, tevergeefs). Nu begon de pijp van de voorste koeler  dus ook te rotten. Snel een paar slangeklemmen en een stuk pakkingrubber gehaald en dat eromheen gemaakt. Voorlopig lekte het niet meer en in Port Alma hebben we ook deze pijp ingewikkeld met Plastic-Steel™.

 

Nou dat was eigenlijk wel het meest spannende wat we afgelopen week hebben meegemaakt want Port Alma is ook maar een gat zeg!! Zaterdagnacht zijn we daar rond 0100 aan gekomen na het stoppen hebben we de voorste koeler dichtgezet en leeg laten lopen zodat we later de boel konden repareren. Verder de zaterdag rustig aan gedaan. Totdat ze ’s avonds een probleempje hadden met kraan 2. Er waren twee lampen van stuk(1 bovenaan, aan de zijkant en 1 onder de kraancabine). Die twee heb ik gerepareerd maar er was meer loos. Tijdens het laden(vlak onder de kraan) hebben ze met de draad tegen de kooi voor de cabine gezeten. Die was dus ontzet en ook lag het zijraam van de cabine er half uit. Uiteindelijk de boel weer aardig recht gekregen en rond 0130 waren we klaar. Wat een klotenklus was dat zeg!! Nog ff een biertje gedaan met z’n allen in de meester z’n hut en toen te kooi.

 

Zondag was ook weer een rustige dag en hebben we ’s avonds een filmpje gekeken. Ook hebben de 2e WTK en ik elke avond ongeveer een uurtje getafeltennist. Leuk om weer eens te doen.

 

Gisteren(dinsdag) weer vertrokken na het middageten en na een uurtje ging de loods van boord en kon alles weer op zeebedrijf gezet worden. Vannacht en vanmiddag weer lekker rustige wachtjes gehad en bezig geweest met filters in de MK schoon te maken. Heb begin augustus zo’n beetje alle filters een keer open gemaakt, gecontroleerd en schoongemaakt. De filters die ik tot nu toe heb open gemaakt waren niet héél vuil ofzo. Vannacht ga ik ook weer verder met de lijst zodat ik alle filters zo’n beetje 2-maandelijks heb gecontroleerd.

 

Verder weinig nieuws, nou ja, er zijn 2 leerlingen(Filipino’s) aan boord gekomen in Port Alma. 1 wil stuurman worden en 1 machinist. Waren de laatste keer in Dampier toch bezig geweest in het AC-hok om een store te bouwen. Daar hadden we twee extra planken(voor de frisdrank) gecreëerd. Daar hadden we voor de gein twee oude matrassen op gelegd en de leerlingen gezegd dat dat hun kooi was……Hahahahah!!! Geweldig!!! Ze geloofden het in het begin ook nog……ghihihi!!!! Gemeen zijn wij he?? Maar goed, ze hebben allebei gewoon een nette hut gekregen hoor. Straks zijn we wel weer gemeen zijn als we de evenaar over gaan want denk dat Neptunus dan wel weer aan boord komt…….hahaha!!!!

 

Ik stop er nu mee hoor, ga zo lekker eten en douchen(of andersom).

 

Groeten vanaf de Dijksgracht,

 

Jorg

 

P.S. Bedankt iedereen voor de kaartjes weer(fam. Hein)!!! Helemaal top!
 


Date:                    12-10-2009

Time:                    1700 BT = 0900 UTC = 1100 NLT

Position:              Java Zee

 

Goeiedag,

 

Hoe is het daar?? Hier gaat het allemaal nog steeds goed(op een aantal mankementen in de MK na dan, daarover zo meer). Afgelopen dagen hebben we de loshavens Samarinda, Balikpapan en Banjarmasin gehad waar we onze lading ammoniumnitraat hebben gelost. Alle drie de lossingen hebben we ten anker gedaan dus eigenlijk waren het geen loshavens. Helaas konden we dus ook nergens ff de wal op en dat is toch wel weer een poosje geleden. Echter, in Samarinda kwamen een aantal erg leuke meiden ons gezelschap houden en een feestje bouwen in onze recreatieruimte…. Was erg geslaagd. In Balikpapan kwamen ze weer met de boot langs en nu hadden ze een berg satehs(kip en geit) en kroepoek meegenomen…. Lekker hoor!!! Het lossen ging erg snel(te snel volgens sommigen hahah!!) en dus vertrokken we soms op rare tijden en kwamen we op rare tijden aan. Dit gecombineerd met het feesten in de recreatieruimte was aardig taai.

 

Op de anchorage van Samarinda hebben we de smeerolie van de reductiekast ververst. Eerst leeg gepompt met een luchtpomp en daarna weer opgevuld met verse smeerolie. In Balikpapan hebben we 6 v.d. 16 verstuivers verwisseld(deze hoofdmotor heeft hoofd- en pilot verstuivers) en ’s avonds na het eten hebben we nog ff een proefklappie gemaakt om te kijken of er niks lekte, alles in orde en het feestje kon(weer) beginnen. Tja, je moet wat he als je de wal niet op kan. In Banjarmasin hebben we geen visite gehad en daar hebben we nog 4 verstuivers gedaan. Straks in Laem Chabang(Thailand) moeten er nog 6 gedaan worden en dan hebben we ze allemaal gehad.

 

Er zijn ook weer nieuwe mensjes aan boord gekomen in Indonesië. 1 Matroos en lichtmatroos zijn afgelost en er is een wiper bij gekomen(druk nu in de 12-16 wacht beneden). Onze ouwe wiper gaat in Thailand naar huis. We gaan in Thailand en Zuid-Korea laden voor de USA. Wat voor lading is nog niet bekend maar we denken aan stukgoed/projectlading. Ik hoop dat we in Thailand weer een keertje voor de kant gaan want ik wil de beentjes wel weer eens strekken. Misschien iets leuks kopen ofzo al zal het wel weer uitlopen op werken overdag en ’s nachts de kroeg in…… Raar is dat toch eigenlijk, vaar je de hele wereld over, komt op de meest exotische plekken maar een keertje shoppen? Ho maar!! Hahaha! Tja zo gaat dat, er moeten nou eenmaal klussen gedaan worden in de havens die op zee niet kunnen(onderhoud hoofdmotor). Ach, het hoort er allemaal bij. Tot nu toe mogen we niet klagen, het saaie ten anker liggen bij Dampier is tot nu toe ruimschoots goed gemaakt met de lol de we in Kuantan en Indonesie hebben gehad!

 

Onze zeekoelwater leidingen beginnen nu echt rot te worden(daar worden we wel een beetje flauw van). Van ’t weekend weer ge-plastic-steeled(we hebben er een werkwoord van gemaakt) maar helaas toen we vanochtend voor het starten de voorste koeler bijzetten lekte het alweer! Nu willen we in Thailand of Zuid-Korea een nieuwe pijp laten maken van normaal staal in plaats van dat rottige Chinese CuNiFer. Dat zou dus bestand moeten zijn tegen zeewater maar na 9 maanden vallen de gaten er door cavitatie al in….. Rotzooi dus!! We denken dat het trouwens meer komt door de constructie(het water moet haaks de bocht om, dat veroorzaakt wervelingen) dan door het materiaal, want op de rechte stukken pijp ziet het er allemaal nog aardig goed uit.

 

Hier laat ik het maar bij voor deze mail, ga zo een hapje eten en dan misschien nog even een filmpje kijken met de Kapitein en onze chef(vaste prik zo’n beetje geworden).

 

Groeten vanaf de Dijksgracht!

 

Jorg

HOME